Bentley genopliver deres gudeskønne racerbil fra 1929
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Bentley reproducerer Blower fra 1929

I gamle dage gik racerløb og skønhed hånd i hånd.
Steffen F. Olesen
09/09-2019 kl. 06:00

En klog mand sagde engang frit oversat til dansk ”køb klassiske biler, de laver dem ikke mere”, men det er nu ikke helt tilfældet. 

Førhen brugte bilproducenterne ”overlagte” chassisnumre, der blev registreret for år tilbage, men aldrig blev taget i brug. Efterhånden har flere producenter fundet ud af, at der er penge i at genoplive biler fra da farfar var dreng. Her taler vi om virksomheder som blandt andre Jaguar, Aston Martin og Porsche. Og faktisk har Ferrari også truet med at komme på banen, med en relancering af deres 250 GTO.

Men der er ind til videre ingen af ovenstående, der har bladret lige så langt tilbage i arkivet som Bentley.

Over de næste 2 år vil Bentley Motors fremstille 12 eksemplarer af Sir Tim Birkin’s Bentley Blower, som er en ægte 4,5-liters klassiker fra før dem i fjernsynet havde opfundet sort/hvid.

Sir Tim Birkin var en britisk racerkører i 1920’erne, og en del af ”Bentley boys”

Det vides endnu ikke hvor meget du skal fedte for bankmanden, for at få lov til at investere i sådan et glansbillede, men bilens historie samt den mængde arbejde der skal til for at smide 12 stk. på gaden, gør samlet set at prisen garanteret ryger på den gode side af ”av min tegnedreng”.

Sir Tim Birkin bestilte dengang i tidernes morgen 4 originale racerbiler, hvoraf den mest berømte med nummeret UU 5872 skal bruges som skabelon for de nye biler.

Til trods for at Bentley Blower var bygget til race, var det ikke en bil der vandt Le Mans, men har faktisk i et enkelt løb sørget for – ved at ofre sig selv – at en anden Bentley vandt. Legenden siger at Sir Tim Birkin kørte meget defensivt i sin Bentley Blower, og generede Rudolf Caracciola’s Mercedes SSK så meget, at den til sidst gav op og smed vandet. Efterfølgende var Sir Tim Birkin nødsaget til selv at resignere, og løbet blev vundet af Woolf Barnato og Glen Kidston i deres Six Speed.

Sir Tim Birkin’s bil vil blive totalt adskilt, hvorefter hele molevitten bliver 3D-scannet, så der kan laves en digital model af alle bilens komponenter. Derefter vil Bentley bruge de originale forme, opsatser samt det originale værktøj til at kreere de 12 samlesæt, som til sidst vil blive samlet af teknikere fra Bentley.

Motoren er et 4-cylindret støbejerns-bæst med 16 ventiler, som med en Amherst Villiers MkIV supercharger er i stand til at levere 240 heste ved 4200 omdrejninger. Bentley garanterede dengang at bilen kunne runde 200 km/t, hvis den vel og mærket var trimmet til race.

Og bilerne bliver altså lavet på den helt rigtige måde med bladfjedre som sig til tiden hører, en ramme smedet i god gammeldaws stål, og naturligvis tromlebremser til at få hold på dyret når den er kommet op i fart.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start