Magacin - 308 GTi by PEUGEOT SPORT: HOT HATCH
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

308 GTi by Peugeot Sport: Hot Hatch

Barren er sat højt. Hvem andre kan leve op til kravet om at designe den ultimative version af 308 end Peugeot Sport, der deler samme passion for performance, som de entusiaster, der utålmodigt har ventet på virkeliggørelsen af GTi-drømmen.
Peugeot Danmark
18/06-2015 kl. 14:00

Resultatet er 308 GTi by PEUGEOT SPORT. Den er udstyret med en 1.6 L e-THP S&S benzinmotor i to forskellige versioner – 270 hk og 250 hk – med Torsen spærredifferentiale, optimeret undervogn og PEUGEOT i-Cockpit. Ydermere er 1.6 L e-THP S&S motoren den mest effektive i sin kategori, idet den kører op til 16,7 km/l og har en CO2-udledning på 139 g/km.

308 GTi by PEUGEOT SPORT har verdenspremiere i sit rette element på Goodwood Festival of Speed i Englad den 25.-28. juni 2015.


”Peugeot er stolt af at tilføje 308 GTi by PEUGEOT SPORT til sit modelprogram. Det er en bil, som har været længe ventet af bilentusiaster, der kender Peugeots historie, når det gælder sportsmodeller i B og C segmentet. En historie, der omfatter både den legendariske 205 GTi og senest 208 GTi og RCZ R, der sammen med Peugeots øvrige sportsmodeller er solgt til 800.000 glade kunder. 308 GTi by PEUGEOT SPORT er et symbol på mærkets dynamik og up-market strategi”. – Maxime Picat, Peugeot Brand CEO


GTi fra yderst til inderst

Peugeot 308 er indbegrebet af gennemført elegance og dens topversioner afspejler tydeligt deres ophav. 308 GTi er karakteriseret af samme rene design, men udstråler samtidig en overbevisende effektivitet. Den er sænket med 11 mm, er i 270 hk-versionen udstyret med 19” Carbone19 hjul og fremstår som var den limet til jorden. GTi 270 versionen har Michelin Super Sport dæk med lette Reverse aluminiumsfælge, der viser de kraftige røde 380 mm bremseskiver med PEUGEOT SPORT signatur.

Den potente front giver et vink, om hvad der er i vente. Kølergrillen i sort skakternet mønster er omkranset af Full LED forlygter og dette mønster går igen i den brede grill til luftindtaget. Under kofangeren sidder to spoilere, der ikke kun forstærker bilens udtryk, men også bidrager til dens overbevisende aerodynamik med en SCx værdi på 0,69.

Også bagtil vidner den blanksorte diffuser med udstødningsrør i hver side om bilens sportslige karakter og GTi emblemet er synligt både på siden og bagklappen.

308 GTi fås i 6 forskellige farver, heriblandt den nye Ultimate Red og Magnetic Blue, som kendes fra GT-versionen. Udgaven med 270 hk fås med den særlige Coupe Franche lakering, der er karakteriseret af en knivskarp skrå linje, som adskiller den eksplosive røde lak og den skinnende sorte lak.

Kabinen er udført helt i tråd med bilens sporty design med antracitgråt loft, røde syninger på instrumentbordet, indtræk, dørpaneler, gearknop og måtter. Dørpanelet i aluminium er udsmykket med PEUGEOT SPORT og GTi logo, mens gearknop, pedaler og fodstøtte ligeledes er i aluminium.

I 270 hk versionen giver PEUGEOT SPORT skålformede sæder i læder og alcantara en fremragende lændestøtte og sikrer sammen med det lille sportsrat, at føreren føler sig i ét med bilen.

En køreoplevelse i særklasse fra PEUGEOT SPORT

Med sin erfaring fra motorsportens verden er PEUGEOT SPORT dedikeret til at udviklet mærkets high-performance modeller. Netop team-ingeniørenes helt særlig ekspertise danner grundlaget for køreoplevelsen bag rattet af 308 GTi.

308 GTi høster frugten af det arbejde, der blev lagt i vægtbesparelse under udviklingen af 308, og det giver helt håndgribelige resultater: Et vægt/effekt forhold på 4,46 kg/hk og en acceleration 0-100 km/t på bare 6 sekunder for motoren med 270 hk.

Den har en sporvidde på 1.570 mm i front og 1.554 bagtil, hvilket sammen med de særlige Michelin Super Sport dæk (235/35 R19) giver et fast vejgreb.

Chassisets set-up er særligt udviklet til at klare ekstreme belastninger og undervognen er ligeledes tilpasset 308 GTi:

 – Stivheden i den bagerste wishbone er øget fra 110 til 1.800 daN/mm

 – Fjedrene fortil er gjort hårdere

 – Støddæmperne er optimeret med indbygget hydraulisk rebound stop for støjreduktion og performance

 – Krængningsstabilisatoren er gjort mere fleksibel og er således tilpasset bilen performance.

308 GTi med 270 hk er udstyret med Torsen mekanisk spærredifferentiale, som sikrer fuld udnyttelse af drejningsmomentet og giver øget stabilitet ved bremsning.

Bilens on-board elektronik er tæt forbundet med førerens valg af kørekomfort (alm. kørsel eller sport). Dens servostyring er designet specielt til Torsen teknologien, hvilket bl.a. sikrer, at føreren får feedback og præcist ved, hvordan vejgrebet er. Herudover er bilens ESC system tilpasset Torsen spærret og som forventet i en GTi, kan ESC systemet slås fra.

Ny 270 hk Euro 6 motor

308 GTi by PEUGEOT SPORT fås med to forskellige motorer: 1.6 e-THP med 250 hk og 1.6 e-THP med 270 hk:

1.6 e-THP 250 hk

– 4 cylindret, Twin-Scroll turbo med direkte indsprøjtning

– Stop&Start

– Kombineret med en 6-trins manuel gearkasse

– Brændstofforbrug: 16,7 km/l – CO2-udledning: 139 g/km

– Vægt/effekt forhold: 4,82 kg/hk

– Maksimalt drejningsmoment på 330 Nm fra 1.900 omdr./min.

– Acceleration 0-100 km/t på 6,2 sekunder

1.6 e-THP 270 hk

– 4 cylindret, Twin-Scroll turbo med direkte indsprøjtning

– Stop&Start

– Kombineret med en 6-trins manuel gearkasse

– Brændstofforbrug: 16,7 km/l – CO2-udledning: 139 g/km

– Motoren leverer 169 hk/liter

– Vægt/effekt forhold: 4,46 kg/hk – rekord i segmentet

– Maksimalt drejningsmoment på 330 Nm mellem 1.900 og 5.000 omdr./min.

– Acceleration 0-100 km/t på 6 sekunder

– Topfarten er elektronisk begrænset til 250 kmt/

308 GTi by PEUGEOT SPORT er naturligvis udstyret med Driver Sport Pack, som tager køreoplevelsen et niveau op og giver følelsen af at have benzin i blodet. Et er at blive forventningsfuld, når man læser en bils specifikationer, men det er først bag rattet, den virkelige passion opstår – 308 GTi by PEUGEOT SPORT skal opleves bag rattet.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start