Ny registreringsafgift på motorcykler - skal vi bekymre os? - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny registreringsafgift på motorcykler – skal vi bekymre os?

Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten inkluderer motorcykler
Mikkel Sølvkjær
09/12-2020 kl. 06:00

Midt i covid-19-nedlukninger og krisestemning over det ganske land har vores regerende politikere slået hovederne sammen og fundet enighed om en ny finanslov.
En del af arbejdet med rigets likvide midler består af en ambition om en grønnere bilpark, og de fleste har nok hørt tallet 775.000 et par gange nu, da det er antallet af grønne biler, der skal trille rundt på vejene i 2030.

Umiddelbart er det de firhjulede kasser, som fylder mest i mediebilledet, men i det mere skjulte hjørne af aftalen om grøn omstilling mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, erfarer vi, at der sneget en omlægning af registreringsafgiften på motorcykler ind.

Og hvad betyder det så for os motorcyklister? Lad os kigge lidt nærmere på teksten i aftalen og hive de vigtigste pointer frem.

Gældende regler for afgiftberegning
Inden vi dykker ned i de nye regler, tager vi lige en opsummering af de nuværende beregningsmetoder.
Når vi køber en motorcykel i dag med de gældende regler, udgør afgiften 0 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi under 10.500 kr., 85 pct. af motorcyklens afgiftspligtige værdi mellem 10.500-63.800 kr. og 150 pct. af værdien derover. Der gives et fast fradrag for ABS-bremser på 4.165 kr. i den afgiftspligtige værdi.

Nye regler for afgiftberegning
Nu er aftalepartierne blevet enige om, at det gamle bundfradrag på 10.500 kr. (2021-niveau) og fradraget for ABS-bremser afskaffes.
Samtidig indføres et nyt skalaknæk på 20.000 kr. og en ny sats på 25 pct., samtidig med at det høje skalaknæk på 63.800 kr. (2021-niveau) forhøjes til 68.000 kr. (2021-niveau).

Dermed vil der skulle betales 25 pct. af de første 20.000 kr., 85 pct. af de 20.000-68.000 kr. og 150 pct. af resten.
Afgiften for nulemissionsmotorcykler indfases med samme indfasningstakt som nulemissionsbiler, mens bundfradragene for nulemissionsmotorcykler tilpasses, så de svarer til ca. 2/3 af bundfradragene for nulemissionsbiler. Plug-in hybridmotorcykler beskattes som en konventionel motorcykel svarende til gældende regler.

Gældende regler og de kommende ændringer

Konsekvenserne af de nye regler er minimale
Som det kan læses af teksten, er både satser og skalaknæk ændret. Det mest væsentlige, set med politiske øjne, handler dog om de eldrevne motorcykler og den gradvise indfasning af en højere afgift på dem.

Er du på udkig efter en ny motorcykel og vil handle nu eller næste år, kan du roligt slå koldt vand i blodet, da beregninger fra enkelte forhandlere vidner om meget små udsving i de endelige priser for os forbrugere.
Faktisk så små, at det i rigtig mange tilfælde handler om en prisstigning på en tusindekroneseddel eller der under. Hertil kommer de modeller som rent faktisk falder en smule i pris, så for at besvare spørgsmålet i overskriften; Nej, vi behøver ikke bekymre os.

De mest omfattende forskelle i den nye afgift i forhold til tidligere ligger i afskaffelsen af ABS-fradraget, som jo ikke længere er nødvendigt, da alle motorcykler alligevel skal have teknikken monteret.
Sammen med ændringen af det højere skalaknæk balancerer beløbene sådan, at de maksimale prisudsving bliver omkring en god tusindekroneseddel på en ny motorcykel.

Aftalen om de nye regler behandles i folketinget d. 18. december, men da forskellene i den endelige pris er så minimale, kan vi ikke se nogle fornuftig grund til at vente med investeringen i drømmecyklen.

Del med en ven

3 personer snakker om “Ny registreringsafgift på motorcykler – skal vi bekymre os?

  1. Har i nu husket at medregne CO2 tillægsafgiften for brændstof forbrugende køretøjer ??? eller er det bare en “pæn sjat” oven i !!!!

    eller hvordan hænger det sammen ?

    1. Super godt spørgsmål. Jævnfør aftalen om grøn omstilling af vejtransporten, som kan læses gennem nedenstående link, så er CO2 tillægget forbeholdt de firhjulede køretøjer. Der er forskellige regler og indfasninger for personbiler, autocampere og diverse lastbiler, men afgiftsgrundlaget på en motorcykel beregnes udelukkende gennem den oversigt du kan se i tabellen i artiklen. Mvh Mikkel

      Link:
      chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://fm.dk/media/18300/aftale-om-groen-omstilling-af-vejtransporten.pdf

Skriv et svar

Giver børn en ny start