Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine
Vores bedste A2 maskine

Vores bedste A2 maskine

KTM Duke 390 er den sjoveste og ”best value for money” til A2

 
Alle taler om det uheldige ved det nye kørekortsystem. Et system der betyder maksimalt 15 hk til de 18-20 årige, og maksimalt 48 hk, eller maksimalt 0,2 KW per kg motorcykel, til de 20-22 årige. Sandt er det, at denne nye kørekortlov er uheldig, men heldigvis er der nu virkelige lækkerier på markedet til A2 kortet.Lækkerierne hedder KTM Duke 390. Denne motorcykel er usædvanlig gennemført, og trods rimelig pris er KTM Duke 390 sammenskruet af de fineste komponenter. Bare for at nævne...
Prøv MagaCin Premium for kun 13,33 kr./md.
Med MagaCin Premium får du adgang til artikler med unikt indhold. Vi tester de nyeste køretøjer/udstyr og leverer indhold, der går i dybden og meget mere.
FÅ ALT DETTE MED MAGACIN PREMIUM
Adgang til hundredvis af artikler med unikt indhold.
10% rabat på annoncering hos 123mc.dk
Billig MC-forsikring
Spar op til 200 kr. på MC kursus
Kom med på MC Rejser
Rabat på brændstof hos Shell
15% rabat på overnatninger hos BikerMotel CPH
Deltage i konkurrencer og vinde præmier på 123mc.dk og magacin.dk
Adgang til rådgivning i MC-relaterede spørgsmål
Lån MC-trailer i 24 timer





Kommentarer
Svend Svin
Svend Svin 20/11 2013 kl. 16:53
Så kan jeg bedre forstå at min RD 350 er så sjov. Den vejer kun 136 kg og har næsten 60 hk. Var ude at køre årets sidste tur på den i dag.
73k lyder som mange penge, men nok bare mig, der er gl.dags. Men fed er den da, helt sikkert ;-) Blot meget meget lidt egnet til 2 pers.
Mindwipe
Mindwipe 3/1 2014 kl. 21:33
Det vil være fornuftigt at have styr på reglerne for kørekort til A2.
For det første er grænsen IKKE 48 Hk, men 35 kW.
For det andet, er der ikke valgfrihed mellem ren effekt og effekt/vægt. Reglen er, at både effekten OG effekt/vægt skal være opfyldt.
For det tredie er det de 20-24 årige, som er omfattet af A2.

Når det er slået fast, er denne maskine som udgangspunkt til stort mc-kort, og IKKE A2 - som artiklens forfatter pointerer.
Da den yder 44 Hk er effekten 32,36 kW.
Med 139 kg. skal der lægges 15 kg. for at få den køreklare vægt...altså 154 kg.
Når effekt/vægtforholdet udregnes, overstiger det de lovlige 0,2 kW/kg.

Som ny fører af denne mc risikerer jeg at få en bøde på 7ooo kr., hvis jeg stolede blindt på en tilsyneladende faglig artikel.

Jeg håber, artiklens forfatter vil forklare, hvorfor man bevidst vildleder på denne måde..
Jagson
Jagson 3/1 2014 kl. 23:07
@Mindwipe
Taget fra KTM's hjemmeside:
"Due to ambiguous or even incorrect press reports, confusion currently prevails in the KTM community throughout the EU regarding the A2-compliancy of the following models:
• 390 Duke
• 690 Duke
• 690 Duke R
• 690 SMC R
• 690 Enduro R
The corresponding press reports convey the impression that the mentioned models are too light and hence not approved for A2 beginners. This impression is inconsistent with the truth. The A2 driving licence prescribes a minimum power-to-weight ratio of 0.2 kW/kg, which is why KTM has homologated performance mappings for all the aforementioned models to make them A2-compliant. Thanks to the mappings, all the listed models achieve the minimum power-to-weight ratio precisely – quite the contrary to most of the overweight competition. Assisted by the mappings, every A2 beginner can benefit from the dynamic advantage of the models being so light – whether it be due to increased riding pleasure when accelerating, when riding demanding trails or due to the much more significant safety factor when braking, in general vehicle control or when evading sudden hazards. The models are therefore not only A2-compliant, but also highly recommendable for novice riders, since they guarantee greater riding pleasure yet even more safety."
www.ktm.com/dk/naked-bike/390-duke/390-duke.html#.UsczxfTFJ8 ..

skagboen
skagboen 3/1 2014 kl. 23:32
Mindwipe - Vælger her nu mere at tro på Magacin og KTM ;-) Men ok efter hvad KTM åbenbart skriver på deres side er du vist ikke den eneste der har svært ved at forstå den KTM må køres som A2.
Mindwipe
Mindwipe 4/1 2014 kl. 10:02
Tror mere på Rigspolitiet end hvad KTM måtte mene. De kender nok reglerne i DK bedre end KTM. Ud fra de angivne tal i artiklen kan du jo selv regne efter. .
Men som KTM selv skriver, så er der jo en del motorjournalister, som ikke - i denne sammenhæng - opgiver korrekte oplysninger.
Men de oplysninger må jo komme fra KTM selv. Så KTM er jo selv med til at skabe rod.

Summa summarum... tallene fra denne artikel kan IKKE bruges til A2.
Og så må artiklens forfatter ind og læse på bekendtgørelse om kørekort, inden han skal skrive om kørekortsregler næste gang. Det er s'gu en ommer!
MagaCin.dk
MagaCin.dk 4/1 2014 kl. 14:30
Mindwipe: Det er korrekt at loven siger maksimalt 0,2 kW til hvert kg. KTM Duke 390 vejer 139 kg + de 15 kg tillæg for væske. Altså 154 kg. Det betyder at Duke 390 ifølge kørekortbestemmelsen maksimalt må yde 30,8 kW. Standard yder den 32,3, hvorfor maskinen leveres med et program til elektronikken der piller 1,5 kW af ydelsen. Derfor leveres Duke 390 godkendt til A2 kørekortet, og det er uden merpris.
Iøvrigt kan de færreste mærke en difference på sølle 1,5 kW.
Vores opgivelser i skemaet er naturligvis fabriksopgivelser uden denne 1,5 kW justering.
Hvis du er i tvivl, og skal bruge Duke 390 til din køreskole, kan du kontake Aagesen motorcykler på tlf: 3672 1872. De har også kopi af godkendelses-dokumenterne, der viser at Duke 390 med dette program installeret er godkendt til A2.
Med venlig hilsen
MagaCin
Mindwipe
Mindwipe 4/1 2014 kl. 21:27
Jeg er absolut ikke i tvivl.
Men hvis man med de opgivne tal vil påstå, at maskinen er til A2, så har man misforstået noget.
Det er ikke et spørgsmål om, om man kan mærke forskel. Det er et spørgsmål om, at der er et regelsæt, viæ alle skal
Mindwipe
Mindwipe 4/1 2014 kl. 21:37
..følge.
Jeg kan da heller ikke føle den store forskel på 130 eller 140 km/t på motorvejen...men nu er 140 km/t bare ikke lovlig - fornemmelse eller ej.
Det vil jo være på sin plads at kalde en skovl for en skovl, og når man tester denne maskine, bør man enten informere om de ændrede forhold - eller forholde sig til sandheden..at denne maskine er til STORT kørekort.

Som forbruger med faglig indsigt kan det virke useriøst, at man påstår noget andet i artiklen, og samtidig glimrer ved ikke at kende reglerne for kørekort til motorcykel.

Hvis i er i tvivl, er i velkomne til at kontakte Juridisk Sekretariat hos Rigspolitiet. Her kan henvises til Mads Mazanti.
finn5fejl
finn5fejl 4/1 2014 kl. 22:27
He he Accepter nu et nederlag ;-) Når man kigger på tyske og engelske sider er KTM 390 godkendt til A2 og det er europaregler så det er den jo også i danmark.
Hvis den leveres med europagodkendelse så kan politiet ikke gøre en skid.
Mindwipe
Mindwipe 8/1 2014 kl. 21:55
finn5fejl: Hvis du regner med at det danske politi følger engelske eller andre udenlandske regler, så tager du desværre fejl.
I det meste af Europa kan du få lov til at tage mc-kort som 16-årig. Sidste jeg kontrollerede, følger det danske politi ikke den regel.
Og sådan er det også med mc-størrelser. Som Magacin.dk selv skriver, skal der pilles ved testmaskinen, før end den kan køres med A2-kort.
Så jo, det danske politi kan sagtens gøre noget..

Men ændrer jo stadig ikke ved, at artiklens forfatter burde informere bedre omkring dette, samt kende Bekendtgørelse om kørekort mere indgående.
Relateret
Marked
Søg MC mærke