Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Gammel mod ny VFR 
Gammel mod ny VFR 
Gammel mod ny VFR 
"Gammel" instrumentering 
Ny instrumentering 
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden
Tilbage til fremtiden

Tilbage til fremtiden

Honda har pillet alle de rigtige steder på sin nye VFR

Det kræver stramme baller eller en bred bag at sætte sig mellem to stole, og Honda VFR har altid haft lidt af begge dele. Sporty uden at være en sportscykel, komfortabel uden at være en touringmaskine. God til det hele uden at være bedst til nogen af delene.

Sådan er det stadig med den nye VFR 800 F. Men pendulet har nu taget et sving tilbage til fortiden, tilbage til dengang, hvor en Vuffer også blev taget alvorligt som sportsmaskine udenfor sin egen menighed. VFR har altid haft sin trofaste fanskare, så til denne test har vi linet forgængeren op for at kunne lave en direkte sammenligning.

Som varedeklaration til denne artikel kan det i øvrigt oplyses, at referencemaskinen tilhører deres udsendte, men bare rolig: Alt er skrevet absolut uden bagtanker, for jeg er bedøvende ligeglad med brugtmarkedet for den gamle. Jeg har allerede én gang begået den fejl at sælge min VTEC, og det gør jeg aldrig igen...


Ny VFR 800 anno 2014

 

Fra de første meter føler man sig hjemme i sadlen på den nye. Jow - det er en rigtig VFR, men det står lige så hurtigt klart, at Honda har været inde og pille de helt rigtige steder i forhold til forgængeren. Bedre respons og mere af det umiddelbare træk i mellemområdet, vi har savnet.

Der er mindre growlen og mere snert i lyden, som er lidt anderledes, men endnu mere sund. Det er samme hardware i den 782 ccm V4-klassiker, men der er arbejdet godt i softwaren. VTEC-overgangen - der tidligere har føltes nærmest som en nedgearing i nogle situationer - kommer næsten glidende nu. Det spiller bare.


Ny mod gammel VFR i duel


Hele pakken føles lettere og endnu mere letkørt i alle situationer, og så lokker den simpelthen til mere aktiv og sporty kørsel end tidligere. Kombibremserne er i al stilhed gledet ud - en naturlig konsekvens af den mere sporty tilgang. Man savner dem ikke, og bremserne er super lette at dosere.

 

Styregeometrien er den samme, men hele maskinen føles lettere at smide fra side til side, og her er et punkt, hvor den gamle føles noget tungere i dansen. Den nye Vuffer har smidt 7 kilo, men ligesom for vi andre gælder det om at smide dem de rigtige steder. Den nye, konventionelle lydpotte flytter f. eks. en del bagvægt fra stor højde og ned mod centrum. Desværre dækker den så også det flotte baghjul i monosvingarmen. Hvorfor ikke en bette pivfræk potte i Hornet-stil? Find den og få den på i en fart!

Der er også en følelse af, at man sidder mere på end i maskinen, og det har noget at gøre med tankens runding. På den gamle er den mere hvælvet og højere bagtil lige dér, hvor man har sin egen dunk. Samtidig er kåben og kåbeglasset blevet markant smallere, og det bidrager også til indtrykket af en mere sporty maskine.


Sportslig siddestilling

 

Kåbeglasset er blevet hele syv cm smallere på det bredeste sted, 35 cm mod 42 på den gamle, hvor glasset også var rundet længere tilbage, så det "omfavner" føreren. Det koster selvfølgelig lidt på komforten ved rask trav på motorvejen, og det skal man også tage med i eventuelle ferieplaner på den nye VFR.

Bagsædet er som altid et udmærket sted at opholde sig. Holdegrebene har nogenlunde samme form, men er fladere og vinklet lidt mere udad, og fra midten af bagsædet er der nu tre cm mindre ned til fodhvilerne. Forskellen virker ikke stor, når man hopper over fra den gamle, men den skarpere knævinkel kan måske koste et ekstra stint sidst på dagen.

 

På førerpladsen er der samme afstand til fodhvilerne som tidligere, hvis man vel at mærke har sædet i højeste position. Sædet kan sænkes 20 mm med brug af værktøj, men man skal være på lavde med Tommy Rønn, før det overhovedet giver mening. Jeg skal selv have støvlerne på for at runde 180 cm, og så passer det hele perfekt, men de store drenge bør nok overveje et forhøjet kåbeglas, hvis turen går til Sydeuropa.

Komforten har dog fået et løft på nogle punkter: Fem-trins varmehåndtag er standard, og detaljer som gearindikator og selv-slukkende blinklys er fine små plusser. LED-lygter i forlys og spejlenes P-lys er også rigtig cool og velfungerende. Godt lys hører til på en VFR, og det dobbelte forlys er heldigvis bevaret. Asymmetrisk lys ser altså bare dumt ud på en motorcykel, hvis du spørger mig...  Traction control er standard, og selvom VFR stadig ikke river armene af, er det en god og velfungerende sikkerhedsfeature.


Symetriske forlygter er bibeholdt på nyheden

 

Men hvad skal man så? Ja, jeg skal som sagt ingen steder, for jeg kan også bedre lide designet på den gamle, men det kan jo ikke rigtigt diskuteres. Personligt synes jeg, kåben på den gamle er mere stilren - omvendt får f. eks. det nye frontdesign lygterne på den gamle til at se voldsomt store ud. Smag og behag, men Honda kan lave langtidsholdbart design - det kan ikke diskuteres.

Jeg synes heller ikke, den nye leverer helt samme finish, når man kommer helt ud i hjørnerne. Men den leverer en bedre og mere veloplagt grundpakke med mere udstyr, og så er den ovenikøbet blevet 20.000 kr. billigere siden den første VTEC for 12 år siden.

Så for både de frelste fans og nye troende, der overvejer en sportscykel på den komfortable måde, er den nye Vuffer absolut en tanke værd. Honda VFR sidder stadig solidt placeret mellem tronerne for sport og komfort, og den har vel aldrig gjort det mere spændstigt end nu.


Honda VFR er stadig en multikunstner

Kommentarer
Ju9or
Ju9or 20/8 2014 kl. 7:28
God test - Dejligt med en direkte sammenligning af den gamle model, ikke mindst på billedsiden.

Tit læser man jo noget i stil med "I forhold til den gamle er der sket disse og disse design-ændringer"
Men det kan jo sagtens påstå... Og jeg kan da aldrig huske hvordan den gamle så ud :)

Men rigtig fin test - Jeg nød at læse den

Keep up the good work :)
Løvstad
Løvstad 20/10 2014 kl. 18:04
Bare den kom i en 1200 også :)
LTZ
LTZ 23/2 2015 kl. 12:49
Den findes da i bedste velgående i en 1200, blot taget af det danske sortiment.
Fin test, god sammenligning ... Lækker MC - begge to!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke