Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650
Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650

Test: Vildt billig rejseven - SWM Super Dual 650

Se videoen! - MagaCin dater mellemklasse singlen Super Dual 650 fra SWM - En italiensk Husqvarna klon

 
 
Jublen ville ingen ende tage blandt personalet, da MagaCin i sin tid indkøbte nogle eksemplarer af Husqvarna's Strada 650, Her i kompagniet findes nemlig også tilhængere af encylindrede mc'er med høj fun-faktor kombineret med hverdags anvendelighed. Da prismærkaten i 2014 droppede fra en rund  hundredetusinde-kronerseddel til ca. kr. 75.000, kunne ledelsen ikke længere stå imod og indkøbte 4 eksemplarer.

Læs om MagaCin's første møde med Husqvarna Strada 650 her.

Sidenhen blev der indkøbt og monteret både originalt og uoriginalt ekstraudstyr i vildskab, så en af modellerne i dag fremstår som genial Adventure bike med beskyttelse, "trick-bits" og oceaner af bagageplads.. Produktion af modellen blev imidlertid indstillet, og derefter indsnævredes markedet for billige mellemklasse enstampere til manges fortrydelse mildt sagt kraftigt.

Kort historisk baggrund
Hastigt videre til en hurtig dokumentar vedr. et mærke som langt fra alle har hørt om.

SWM skrives helt korrekt SV.VM.
S og V er de første bogstaver i efternavnene på Piero Sironi og Fausto Vergani, efterfulgt af V og M som henviser til lokationen Vimercato nær Milano.

Bemærk SWM loget med punktum under W

SWM grundlagt i 1971 markerede sig fortrinsvis på off-road markedet med Trial, Enduro, og Cross modeller, men indstillede produktionen i 1984.

Klip til næste scene:
Kort fortalt opkøber BMW på et tidsspunkt Husqvarna og opfører moderne produktionsfaciliteter i Varese - Italien. Efterfølgende opkøbes Husqvarna af KTM, og produktionen af Husqvarna motorcykler flyttes til Østrig, hvorefter fabrikken forlades, står stille og samler støv, og den lokale arbejdsløshed stiger.

Klip til næste scene:
Kinesiske investorerer i form af Shineray Group, står bag relanceringen af SWM.
En af de drivende kræfter er Ampelio Macchi, som er tidligere ingeniør ved Cagiva, Aprilia, og Husqvarna.
SWM genopstår i de tomme topmoderne produktionsfaciliteter i Varese, og der står i sagens natur rigeligt med kvalificeret arbejdskraft på spring.
Ved EICMA 2014 præsenteres seks nye modeller.

Klip til næste scene, dags dato.
Når SWM Super Dual 650 parkeres ved siden af MagaCin's Husqvarna 650 Strada er slægtskabet slående.
Måske ikke så mystisk endda, når ovennævnte historiske fakta tages i betragtning.

Husqvarna i italiensk forklædning. SWM til venstre, Strada 650 til højre
MagaCin's Adventure udstyrede model er desværre til service

Modellen nærstuderes
Nærstudier viser at der ikke er tale om en kopi af Husqvarna 650 Strada, for SWM Super Dual 650 er funderet på Husqvarne TE610/630.

Hvor der i Husqvarna anvendes en 650cc BMW motor, er SWM Super Dual 650 udstyret med en ældre opdateret 600cc motor, som har været gennem en overhaling med bla. forbedret oliepumpe, karburatoren er udskiftet med benzinindsprøjtning (TE630 fik sprøjt), den gammeldags manuellle "snøfter" afløst af automatik og så fremdeles.

Modellerne har kædetrækket monteret i hver sin side, motorerne er åbenlyst ikke identiske, der er dobbelte kølere på SWM og en enkelt på Husqvarna, kabeltrukket kobling på Husqvarna og hydraulisk aktiveret på SWM, SWM'en har en 30mm højere sædehøjde end Husky'en, akselafstanden er 9mm længere på SWM'en, stellene er helt forskellige hvor motorolien på Husky'en opbevares i stellet og efterfyldes nær kronrøret. Begge modelller er udstyret med upside down forgafler, men hvor der ikke kan justeres på Husqvarna'ens, er der justerbar returdæmpning  på SWM's Fast-Ace forgaffel.... påfaldende så identisk udseende overfaldene som griber om forhjulets stikaksel ser ud.

Begge modeller har en Brembo bremsecaliper monteret over en enkelt bremseskive forrest, men på SWM'en er det en wave skive fra Braking.

Brembo over Braking Wave

Tørre fakta viser store forskelle, men når begge modeller er parkeret ved siden af hinanden, kan der ikke herske megen tvivl om hvor inspirationen til SWM Super Dual er hentet.

MagaCin's stab er stadig begejstrede for Husqvarna 650 Strada, så da SWM Super Dual 650 landede på kontoret, blev der diskuteret livligt, peget fingre, kløet i skægstubbene og skabt grundlag for en livlig debat.

Allerede inden alle har kørt modellen, fremhæves en række detaljer ved SWM'en. ALT du ser på billeder og video tilknyttet artiklen, er  standardudstyr på modellen. Her skal hverken købes motorbeskyttelse/stenplade, motorbøjler, de geniale SWM sidetasker (fra Givi),håndbeskyttere, LED kørelys eller andet. Jo, centralstøttebenet er måske lidt bøvlet at betjene, men det ER monteret ab fabrik, og er udført og monteret så det næppe hænger i ved kørsel uden for asfalten.Og det er sgu meget praktisk med et center støtteben ved kædesmøring, hjulskift osv.

MagaCin havde egentlig ikke planlagt en sammenlignende test af de to modeller, men i samtlige interne meningsudvekslinger falder vi tilbage i sporet Husky Strada 650 vs. SWM SuperDual 650. Ideen med at bruge Husqvarna'en som reference er nok slet ikke så tosset endda.

Et er hvordan modellerne fremstår rent visuelt. Noget helt andet hvordan de opleves i daglig brug, og rigtig interessant er ligheder og forskelle på Husqvarnaen som vi holder meget af, og klassens nye dreng SWM Super Dual 650. Tidens eneste reelle bud på en single i mellemklassen for Adventure bikes.

På flere punkter udmærker SWM sig umiddelbart i forhold til Husqvarna'en.
Nydeligt udført alu-sidestøtteben, Husqvarna'en har en "vippe-pløk" i bondejern Der er hængslet gearpedal som tåler et styrt på SWM'en, koblingsgrebet er justérbart på SWM'en, SWM'ens Sachs bagdæmper har fjernbetjent flederforspænding og så fremdeles, og man begejstres efterhånden mere og mere over de ekstra features på SWM Super Dual 650 når der studeres detaljer.

Fjernbetjent fjederforspænding bag på SWM

MagaCin kører SWM Super Dual 650

Allerede når benet svinges over SWM'en, noteres den første forskel. Benet skal svinges noget højere over sædet, og selve sædet er hårdere med lidt mindre plads til at ændre position end på Husky Strada 650.
Instumenteringen på SWM er fuldt digital og vises i en lille digital skærm, og det er helt underligt at undvære den tydelige analogt udseende omdrejningstæller fra Husqvarna'en.

Kontakt arrangementerne er identiske, bortset fra en lille detalje. Frakobling af ABS på SWM, sker med knappen som på Husqvarne Strada skifter mellem nær og langt lys. Altså nær identiske kontakt arrangementer, bortset fra en marginalt anderledes ledningsføring, og ombytning af symboler.

Her frakobles ABS på SWM, den røde knap anvendes på Husqvarna

Når de identiske startknapper aktiveres, er der tydelig forskel. Husqvarnaen's BMW motor er lidt sejere at slå i gang, og SWM'ens automatiske dekompression under start fornemmes tydeligt.

Den hydraulisk aktiverede kobling fires af på SWM'en, og jeg bemærker at den faktisk kræver nogenlunde samme aktiveringstryk som på Husky'en.

Motoren svarer frisk på gassen, men er knap så skarp som firmaets egen Husky.... måske boosterplug'en som giver sit besyv med, for toppeffekten angives til 57hk på SWM og 58hk på Husqvarnaen.   

MagaCin's egne Husqvarna'er er nemlig udstyret med en boosterplug som snyder motoren til at tro vejret er koldt, hvorfor der tilføres et ekstra skvæt benzin. Det giver en lidt kvikkere gasrespons, så modellen med lethed løfter forhjulet under frisk gasgivning.

SWM'en afgiver indledningsvis tydelig duft af ny motorcykel fra maling som bliver gennemvarm for første gang, så vi er lidt tilbageholdende med frisk gasgivning de første par hundrede km, og i stedet fokuseres på generelle køreegenskaber.

Affjedringen varetager egentlig sin opgave fint, men her giver endnu en forskel fra Husky Strada 650 sig til kende.
Hvor der er 95mm slaglængde i begge ender på Husky 650 Strada, har SWM'en  210mm forrest og hele 270mm slaglængde bag.
Husqvarna Strada 650 føles derfor mere solidt plantet ved hurtig kurvekørsel, men omvendt giver det SWM Super Dual overtaget, når kørslen foregår på seriøst ujævnt underlag. Ved offroad kørsel gør det heller ikke ret meget, at Super Dual med sine 169kg plus benzin vejer knap en snes kilo mindre end Husqvarna Strada 650.

Fristende at slæbe SWM Super Dual med på skovtur

Førerstillingen på begge modelller er afslappet opret med åbenknævinkel, og fødderne solidt plantet i de vibrations dæmpede enduro-fodhvilere med gummi.

Vibrationer er mere udtalte på SWM end på Husqvarna, og når hastigheden kravler over 130 km/t, står billedet i de identiske sidespejle klarest på Husqvarnaen.... også selv om SWM med sin 6 trins gearkasse kan prale af et ekstra gear sammenlignet med Husqvarna Strada 650.

SWM'ens standardmonterede kåbeglas bryder fartvinden og aflaster overkroppen, men ved rokere lidt rundt på sædet, kan man sagtens skabe lidt turbulens omkring styrthjelmen.

Begge modeller har en tendens til at begynde at åle ved højere hastighed, og hvor tendensen på Husqvarnaen minimeres ved at slippe styret med venstre hånd, hjælper det på SWM'en at kravle helt frem i sædet og læne overkroppen fremad, men her taler vi om pænt høj hastighed.

Vi går lidt friskere til stålet, og minsandten om ikke også SWM'en formår at løfte forhjulet i 1. gear på gassen alene. Fin power i begge motorer, med den "ægte" Husqvarna et mulehår foran hvad angår virilitet.

Husqvarna Strada er skarpest, men SWM Super Dual er lige i hælene

Begge modeller er som tidligere nævnt udstyret med bremsecaliper fra Brembo og en enkelt 300mm bremseskive forrest og naturligvis med ABS. Forvent ikke state of the art superbike bremser, for forbremsens indledende bid er ikke altovervældende, og man må gerne bruge mere end en enkelt finger. Flertallet vil nok bruge kombinationen af for/bagbremse mere end man normalt gør på tidens skrappeste sportsjern.

Direkte sammenlignet, opleves Husqvarna Strada 650 en anelse skarpere og mere asfaltorienteret end SWM Super Dual 650, men omvendt byder SWM'en på en række uomtvistelige kvaliteter hvad angår fabriksmonteret udstyr og offroad kompetence... og så gør det forresten bestemt ikke noget at SWM er udstyret med en 18L benzindunk, hvor Husky Strada må klare sig med 14L.

For mere hard-core offroad entusiaster, markedsfører SWM faktisk også en X version, som den danske importør for nuværende ikke hjemtager. Modellen adskiller sig fra den testede version, med 21 tommer forhjul, 19L benzintank og grovmønstrede dæk. Den danske importør tilpasser importen efter forespørgsler, og har allerede modtaget 2 forespørgsler på X modellen. Et par håndfulde forespørgsler mere, kan altså gøre X versionen til en realitet på det danske marked.

Og så lige en sidste goodie.
He, he.... forlydender fra australske kolleger, viser at eftermontering af Barret udstødningspotter øger effekten med 8 hk på rullefelt.

Konklusion
Hvis du efter denne artikel har fået lyst til at købe en mellemklasse Adventure enstamper, eller eventuelt  en Husqvarna Strada 650 og opgradere den til Adventure bike, så er du enten henvist til brugtmarkedets salgsannoncer, eller til at investere i en ny SWM Super Dual 650.

SWM Super Dual er så vidt vi ved markedets eneste nuværende encylindrede Adventure bike i mellemklassen, og leveres ab fabrik indtil 31/12 2018 fuldt Adventure udstyret til kampagneprisen kr 90.499.

De geniale Givi sidetasker, som med et snuptag kan ændres til kun at åbne i toppen for let adgang til den medbragte sodavand, har uden monteringsbeslag en værdi af ca. kr 4.500.
Gennemprøvet Husqvarna teknologi i italiensk forklædning, hvor jeg nok ville tilføje varmehåndtag og sende sædet til personligt tilpasset ompolstring.

Overordnet rigtig god værdi for pengene.


Min mening: Tommy Rønn
Som ejer af hele to stk Husqvarna TR 650 Strada, hvoraf den ene er bygget op med alt i tasker og udstyr, kan man ikke undgå at blive imponeret af denne SWM Superdual S. SWM har tilføjet alle disse ting en ægte eventyrer ønsker fra motorcykler, som standard udstyr direkte fra fabrikken. Her skal INTET tilkøbes senere. Genialt.

SWM Superdual S er et friskt bekendskab, og løber fint med op til 160 km/t på motorvejen, men dette er egentlig irellevant da Superdual S børe køres på de snoede veje eller de grusbelagte, hvor motoren er mere end hvad flertallet magter.

At man kan få så meget køreglæde, og så meget brugbarhed for så små penge, er næsten rørende. Havde jeg ikke allerede en brugbar adventurer, som jeg har hældt oceaner af penge i, så ved jeg godt hvor min motorcykel-investering vill blive placeret efter en tur i sadlen på denne SWM.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke