Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille
Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille

Test: SWM SM 500 R - 120 kg lykkepille

Mild eller vild, du bestemmer

 
Der hersker næppe tvivl om at chefredaktør Tommy Rønn, var begejstret  for lanceringen af de italienske motorcykler fra SWM på det danske marked, og især prissætningen fik en kommentar med på vejen.
Det kan du læse mere om her.

Efter den hjemlige rejse test på SWM Super Dual 650, insisterede han på snarlig testkørsel af producentens Super Motard SWM SM 500 R.

Ikke helt uforståeligt, da Tommy var vild med lette effektstærke motorcykler som nemt springer på baghjul og går sidelæns gennem svingene. Det er en slet skjult hemmelighed, at det var netop ham som i sin tid insisterede på at tilføje en Super Motard til MagaCins egen testflåde. Se MagaCins Husky WR250 ombygget til SM her.

Jeg kender andre end chefen som gennem årene har konverteret knoldhoppere til Super Motard. Indkøb af 17" hjul og gadedæk er en økonomisk overkommelig affære, og så kan man jo bytte rundt igen hvis behovet for decideret terrænkørsel opstår.
En af rødderne fra den private omgangskreds kørte i sin tid Yamaha XT660, med den encylindrede 659 kubikker der yder 48hk. Jo, knoldhopper modellen der var ombygget til SM var såmænd ganske underholdende, men gashåndtaget skulle masseres fligttigt for at sende de små 190kg motorcykel afsted, og XT660'erens vægt satte en begrænsning for de kunstneriske udfoldelser.

Men det er selvfølgelig meget enklere at købe en dedikeret Super Motard, som fra grunden er konstrueret til formålet med 17" hjul, gadedæk, lav vægt og helst tilstrækkelig effekt til tant og fjas.

Netop sådan præsenterer den italienske producent SWM 500 R.

MagaCin presser på for at låne SWM SM 500 R
Efter flere insisterende telefonsamtaler med importøren, fik MagaCin en aftale på plads hvor Super Motarden kunne præsenteres med de fleste effektbegrænsninger elimineret. Mere om den sag senere.

Af hensyn til logistikken, blev SWM'en afhentet af MagaCins unge medarbejder Steffen, som kørte modellen de ca. 175 km til MagaCins kontor.

Steffens umiddelbare kommentarer efter transportstrækningen, efterlod indtryk af en sjov hooligan bike, men hvor han også satte pris på den lille pause undervejs ved en tankstation. Steffen var ikke udelt begejstret for langturs komforten i det smalle faste sæde.

Ikke den mest komfortable arbejdsplads

SWM SM 500 R smedes sammen i produktions faciliteter, der tidligere blev anvendt til at samle Husqvarna motorcykler..
Når du tænker på SWM SM 500 R, så går du nok ikke helt galt i byen ved samtidig at have en tanke om Husqvarna TE510 cirkulerende i baghovedet.

En ballademager
Flere af MagaCins testkørere kørte SWM 500 R ad mange omgange over nogle uger, og det overordnede indtryk af modellen er ret enslydende.
Det her er rendyrket fis og ballade, og mulighed for spandevis af hooligan kørsel.

Samle og materialekvalitet er umiddelbart i orden (med enkelte hik), og specielt de yngre medarbejdere synes modellen ser fed ud... måske lige bortset fra trucker sidespejlene, men de er jo lette at udskifte.
Diverse plasticdele overstrøet med klistermærker, er ikke fremstillet med udelt kærlighed og sans for detaljen. Her er mere indtryk af brugsgenstande der kan flås af og udskiftes, med let tilgængelige og billige erstatninger.
Et glimrende koncept som vi kender fra andre producenter, men ved forespørgsel kunne importøren ikke oplyse om prisen på diverse skjolde, skærme og andre plastic dele..   

Anerkendte komponenter
Lige som på SWM's andre modeller, leveres en række komponenter fra anerkendte producenter. Her ser vi blandt andet fuldt justérbar affjedring for og bag fra Kayaba, bremsecalipere fra italienske Brembo, indsprøjtning fra Mikuni, og bremseskiver fra Braking.
Ikke nødvendigvis komponenter fra de øverste fløjlsbelagte hylder, men dog indikation for en vis kvalitet.

Bremsecaliber fra Brembo

Høj og slank
Benet skal løftes en del inden bagdelen placeres 92cm over jorden, men det smalle sæde og en generelt slank motorcykel letter projektet med at nå asfalten ved stilstand. Den minimalistiske tændingsnøgle passer ikke kun i tændingslåsen til højre for den lige så minimalistiske instrumentering, men også i den gammeldags styrlås på kronrøret.

Styrlås som vi kender den fra ungdommens knallert

Førerstillingen er ren Super Motard/Moto-X.
Opret og gerne langt fremme i sædet med fødderne tæt samlet om den slanke konstruktion, og et bredt styr hvor man fornemmer at modellen skriger på en fører der er klar til at læne sig let fremover, hæve skulderen og stikke albuen ud til siden når der gås til stålet i svingene.

SWM SM 500 R indbyder allerede ved stilstand til drengerøvs kørsel, og jeg accepterer ligegyldigheder som kabler og slanger der i en bue render ret forbi instrumenteringen, noterer mig det minimalistiske indtryk af koblingsgreb og bremsegreb der begge aktiverer hydraulik, og den foldbare gearpedal som garanterer fortsat kørsel efter styrt. SWM SM 500 R er klar til rå ufortyndet action.

Mild eller hardcore - gade eller bane
SWM SM 500 R leveres droslet med 34hk til A2 kørekort og er naturligvis EURO 4 godkendt. Men hvem gider det når fjernelse af en simpel mekanisk anordning og dataoverførsel via kabel hæver effekten til 51hk.. gratis effekt, ja tak. Importøren skriver på sin hjemmeside vedr. effektforøgelse: (Kun til track days).

MagaCin kørte motarden på bane med 51 hypper i stalden, for importøren kunne ikke nå at montere den udstødning der hæver effekten yderligere til 57hk, men som naturligvis også kun må anvendes ved banekørsel.

Enstamperen har automatisk dekompression, og springer velvilligt i gang når starteren aktiveres. Denne testkørsel gik for det meste op i "hat & briller", med slalomkørsel, svingkørsel, baghjulskørsel, kørsel på grus og så videre, men vi fik dog også rundet ca. 300 km på offentlig vej.

120kg og 51hk... så ryger den på hjul

Det ER en enstamper, så vibrationer er en del af dagligdagen, når den indre svinehund slippes løs og man fyrer motarden af. MagaCin's første testsession var plaget af en kobling der gled, så det var med nogen besvær vi indledningsvis fik anstændig video og billeder af SWM'ens sande natur, der som nævnt herover er baghjulskørsel og baghjulsudskridninger gennem snævre sving.

Senere eliminerede en simpel justering af koblingsgrebet koblings slip, og vi fik fuldt udbytte af den sprudlende motor.

Motor, affjedring og bremser er afstemt i fint indbyrdes forhold. Frisk gasrespons, og der samles fint op på gassen efter indbremsninger og gearskift.
Ved gearskift med den lille foldbare gearpedal, mærkes med blød støvlesnude at gearkassen er en mekanisk konstruktion. Fungerer uproblematisk, men er ikke det mest silkebløde vi har oplevet.  
Forbremsen er let dosérbar med virkningsgrad i den radialt monterede Brembo bremsecaliper afstemt efter en meget let motorcyel. Ikke voldsomt indledende bid, men tilstrækkeligt bid til effektiv standsning. Den relativt faste affjedring fungerer overbevisende, der er begrænset dyk i forenden ved hård opbremsning, og føreren efterlades aldrig i tvivl om underlagets beskaffenhed.

Korte distancer eller langtur
Vi har hørt udtalelser om at SWM SM 500 R skulle være et fint bekendtskab over længere distancer, og det er da herligt at andre har den oplevelse. Jeg sætter personligt pris på at benzintanken kun rummer 7,2 liter, så et tankstop i ny og næ deler turen op i bidder.
Jo, den sidste 150km transportstrækning gik da okay - egentlig overraskende okay - men jeg ville nu alligevel vælge en anden type mc med mere komfortabelt sæde til længere ture.

Vel rækker 51hk i dette tilfælde til en speedometervisning på 180 når man lægger sig ned og bider i styret,... meeeen.... SM 500 R er nu alligevel sjovest i byen og på de mest snoede sogneveje. 120kg motorcykel er legende let at manøvrere ved bykørsel, og kan køres med høj svinghastighed og benet stukket ud til siden på de mest krøllede veje.

En dråbe malurt i bægeret
MagaCin pressede på for at låne testcyklen, og vi er bekendt med at testeksemplaret var klargjort af en kontormand uden stor mekanisk erfaring, da importørens mekaniker var på sommerferie.
Vi regner derfor med at efterfyldning af kølevæske i ekspansionsbeholder, justering af koblingsgreb så koblingen ikke glider, justering så koblingsgrebet ikke peger op i himlen, og et højre bagerste blinklys som blev smeltet af varm udstødnings gas ikke bliver en del af fremtidige kundeoplevelser.

Konklusion
Du får naturligvis ikke samme adrenalin pumpende hysteriske oplevelse som på tidens større og vildeste semi-motard-agtige motorcykler, men underholdningsværdien på letvægteren er helt i top.

En økonomisk overkommelig lykkepille du selv bestemmer styrken af, og som ikke kræver megen overtalelse at sluge.

Importøren oplyser at dansk forhandler net er under opbygning, og at flere forhandlere har meldt sig under SWM fanerne.


Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked

Gør et kup! 34 auktioner starter snart.

F.EKS. denne BMW R 1100 GS
Søg MC mærke