Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: På udflugt med dødsdømt kørekort
Test: På udflugt med dødsdømt kørekort
Test: På udflugt med dødsdømt kørekort
Test: På udflugt med dødsdømt kørekort
Test: På udflugt med dødsdømt kørekort

Test: På udflugt med dødsdømt kørekort

Husqvarna WR 300 er et orgie i eksplosioner

Video: Husqvarna WR 300 Wheelie med crossforhjul
En nips med uanede kræfter, der ikke dovner som alle andre motorcykler, er opskriften på Husqvarna WR 300. Husqvarna er ikke ene om at producere en sådan hystade, for KTM har også en vild screamer på på programmet, nemlig KTM EXC 300, som i nyeste version er en orange kopi af Hysky WR 300. Eller rettere, nu er Husky WR 300 en rød-hvis kopi af KTM EXC 300. KTM ejer jo Husqvarna nu. Denne er dog en ægte Husky fra før KTM tiden.

Den Husqvarna WR 300 som vi her har testet er redaktionens egen. Den er altså købt og betalt, og ikke en udlånt maskine. Den er købt som en WR 250, men eneste forskel på Husqvarna WR 250 og WR 300 er cylinder, stempel med ringe, krydspind, topstykke, udstødningsventiler og udstødning. Faktisk kan hele kittet købes som samlet pakke, så skift mellem 250 og 300 ccm kan foretages let og smertefrit. Sådan har vi opgraderet hos MagaCin.

300 ccm der skal sparkes igang

Egentlig er det helt skørt at vi på MagaCin har købt denne vildbasse. En så vild totakter er ikke den mest pålidelige konstruktion, da bundgas gennem længere tid vil betyde motorsættere eller hul i stempel, og service er nye stempelringe for hver 3.000 km, og nyt stempel for hver 6.000 km. Av for den. Men gøres regnestykket op er den faktisk ikke dyrere at servicere end en 4 takter. Komplet stempel med ringe koster under 1.000 kr, og kan skiftes på ca. 1. time. Altså 6.000 km service for under 2.000 kr. hos forhandleren. Ikke dyrere end på 4 takterne.

Når først man får sparket dyret i gang, ved man hvorfor man kører totakter. Duften af brændt olie, og en motorkonstruktion der siger bum hver eneste gang stemplet er i top er bare fantastisk. Her er altså ikke noget dovneri som på 4 takterne der kun gider eksplodere hver 2. motoromgang. Derfor er totakterne så vilde. Denne 293 ccm yder hele 58,1 hk, og brutale 58,3 Nm, og det til beskedne 108 kg fuldtanket. Den lader vi lige stå lidt.

Vores WR 300 har vi gearet så tungt som mulig. Bagtandhjulet er mindsket fra 48 til 36 tænder, og fortandhjulet øget fra 14 til 15 tænder. Det betyder størst mulig fortandhjul og mindst mulig bagtandhjul, der kan monteres på maskinen. Alligevel er det det kun de sidste 2 gear der ikke sender WR 300 på baghjulet når gashåndtaget vrides. Skide farligt, bund ulovligt, men pokkers sjovt.

Forbremsen ligner næsten disse perimeter bremsere man husker fra Buell motorcyklerne. Ikke fordi den er monteret i fælgkanten, men fordi den er pokkers stor. Det betyder at WR 300 motard er skræmmende at bremse i regnvejr, for har er ingen tractioncontrol, ABS eller andre hjælpemidler. Nej her er kun pilotens færdigheder der kan redde røven fra en asfalttur. I tørvejr er denne bremse konge morsom. Et let tryk og maskinen kører på forhjulet så længe man gider. Ups. Det er jo også skide farligt, bund ulovligt, men pokkers sjovt.

En gigantisk forbremse der bider for alvor

Er køreevner ikke i verdensklasse er det kun et spørgsmål om tid før WR 300 sender piloten i dørken. Aldrig før har vi kørt en så kontant og vild maskine. Den skal køres med omtanke hvis ikke den skal blive en skæbnesvanger legekammerrat, men har man evnerne er leg og sjov garanteret på et niveau hvor 4 takt motards må give op.

Også når den skal tankes, er den noget af en opgave. Kun 9,5 liter kan der være i tanken, og de er hurtig væk når WR 300 får noget gas. Og gud nåde den der ikke benytter 98 oktan, blandet op med 2,5% af den fineste totaktsolie. En fejl i oktan eller blandingsforhold ender i et øjeblikkeligt bum, og WR 300 vil have nyt stempelkit og renoveret cylinder.

Desværre indeholder vores kørekort kun 3 klip, hvorfor vi ikke rigtig tør at køre på WR 300. Denne Husky kan helt enkelt bruge et kørekort op på få minutter. Den dag nogen opfinder kørekort med 10-20 klip tør vi igen starte Husky op.

Nu vil vi bare sætte os ned og nyde synet af denne vilbasse.... Nææ, tror sgi jeg starter den og håber kørekortet klarer endnu en tur på WR 300. Gud hvor er den vanedannende.

WR 300 er ubetinget den sjoveste motorcykel vi nogensinde har kørt. Basta.
Kommentarer
Svend Svin
Svend Svin 16/8 2016 kl. 10:16
Dette er så vidt vides den kraftigste 2-takter til gadekørsel, siden de forsvandt fra det danske marked omkring årtusindeskiftet pga strammere emssionskrav. Power ca. som den seneste RD 350, der blev produceret.

Troede ikke der måtte produceres 2-taktere af den kaliber til gadekørsel.

Betyder det at 2-takterne er på vej tilbage ?

Hvis ja, ser jeg i den grad frem til at der kommer en ny RD 350 (med +70 hk) ;-)
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke