MC udstilling 2019
23.-24. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es
Test: MagaCin trækker Spar Es

Test: MagaCin trækker Spar Es

og tester SWM Ace of Spades

 


De fleste inkarnerede rock fans kender nummeret Ace of Spades med Motörhead der blev udgivet på vinyl Single d. 27. Oktober 1980, og fans ved også at Ace of Spades var titelnummeret på motor-hovedernes LP der fulgte i kølvandet d. 8. November samme år.


Teksten i nummeret Ace of Spades handler om hasardspil, at danse med djævelen og give sig i lysternes vold.


Men Ace of Spades er også navnet på en motorcykel med et visuelt udtryk, der med lidt god vilje kan associeres til noget rebelsk og frihedssøgende.


MagaCin har prøvekørt den trendy SWM 440 Ace of Spades, som er en Street-Scrambler til A2 kørekort. 


SWM motorcykler produceres som du ved fra tidligere artikler her på MagaCin, på en fabrik i Varese - Italien der tidligere blev benyttet af Husqvarna.

Her produceres både SWM Super Dual 650 og SWM SM500R, som har et mere end nært slægtskab med tidligere Husqvarna modeller.


SWM 440 Ace of Spades er anderledes

SWM 440 Ace of Spades adskiller sig fra de to ovennævnte, ved at de familiære bånd til Husqvarna er knap så tætte.

Hvor andre af mærkets motorcykler er forsynet med kendte motorer fra Husqvarne, er SWM 440 Ace of Spades udstyret med en 445cc luft-oliekølet single af andet fabrikat.

Motoren samles i Italien, men stumperne er produceret af kinesiske Shineray og kunne sagtens være inspireret af noget 1980'er Honda XBR agtigt. Kineserne er mestre i at kopiere små ældre 4 takts Honda motorer.  

Der er tidssvarende benzinindsprøjtning som lever op til Euro 4 standarden, og blandt de ret sparsomme informationer er angivet en ydelse på 30hk.


Honda XBR klon bygget på licens i Kina?


Halvvejs overskyet med sporadiske kig til solen, en svalende brise og dagen afsat til motorcykelkørsel. Sådan var forholdene da MagaCin modtog SWM Ace of Spades til test.


SWM Ace of Spades så nu alligevel lidt cool ud, og da jeg havde læst lidt specifikationer på forhånd, kunne jeg ikke nære mig for at kravle lidt rundt på jorden for nærstudier.


Nærstudie af modellen

Men inden jeg gik på hug, dannede jeg mig et hurtigt generelt overblik.

Cool retro scrambler inspireret udseende, som de fleste motorcykelproducenter efterhånden er leveringsdygtige i. Et dominerende "blacked out" udseende med blanke eger i de lakerede 17 tommer fælge, som er bestykket med grovmønstrede Pirelli Scorpion Rally STR dæk.

Der er fuldt twin sæde som vi førhen kaldte det, bredt sort styr og to runde minimalistiske ure med sorte tal på hvid baggrund som instrumentering.


SWM er ikke gået all in med LED lygter og de seneste smarte finesser, og de eneste blanke rustfaste emner jeg kunne lokalisere var styrenderne.

Nogle bolte er forchromet "bondejern", andre er galvaniserede, og både bremsepedal og gearpedal er lige som for - og bagskærm udført i mat sortlakeret stål/bondejern.

To forrør sender udstødningsgasserne ud til de to scrambler korrekte oplagte potter.


Måske er det bare mig, men den sortlakerede motor med blanke ender på cylinder/topstykke køleribberne, er måske lige en tand for hollywood blank i lakeringen.

Jeg begyndte at få en lidt blandet fornemmelse af en cool motorcykel, men hvor der også sagtens kan samles op på lidt småting.


Som de andre SWM'er MagaCin har testet, er Ace of Spades udstyret med Brembo bremsemaster, armeret bremseslange og radialt monteret 4 stemplet bremsecaliper. En enkelt 320mm bølget bremseskive foran, men her er påtrykt SWM logo i stedet for Braking, som vi har set på andre SWM modeller.

USD forgaffel foran og dobbelte bagerste støddæmpere er fra FastAce, og angives i specifikationerne som fuldt justerbare.

Der findes let tilgængelige justérskruer for retur og kompressionsdæmpning på forgaflen, men hvorfor er returdæmpningen ab fabrik slækket helt af, så eneste justeringsmulighed er at gøre en ellers velfungerende forgaffel mere trægt virkende.


Og hvorfor pokker skal justerskruerne for bagdæmpernes returdæmpning tilgås fra indvendig side? En lang karburator skruetrækker kan naturligvis anvendes når den dirigeres mellem hjulets eger, og når man i den ene side får en kammerat til at løfte kæden... men en lidt besynderlig montering. Jeg ville nok hive støddæmpernes nederste bolte ud, og dreje dæmperens underdel så justeringsskruerne vendte udad. Læs allernederst om MagaCins snak med importøren da vi afleverede test eksemplaret.


Vanskeligt tilgængelig justeringsskrue for bagdæmperens returdæmpning


Yderligere en række detaljer undrer mig og giver mig en lidt ambivalent holdning til motorcyklen. En tilstand som varer ved under hele denne testkørsel.


På den ene side ser Ace of Spades fed ud, og på den anden side kunne producenten altså godt have gjort sig lidt mere umage. Jeg havde nok forventet lidt flere Husqvarna gener og lidt mindre kinesisk indflydelse. Men i grunden er det vel bare et spørgsmål om forventningsafstemning.


Vi kører SWM Ace of Spades

Det er blevet tid til at prøvekøre modellen, så jeg kravler i det komfortable sæde som befinder sig 805mm over jorden. Førerpositionen er behageligt opret, med et bredt styr som giver forventning om let håndterbarhed.

Startnøglen drejes, starteren aktiveres, og motoren springer i gang med mindre besvær end mere højkomprimerede enstampere.


Jeg bemærker flere gange under denne test at motoren "ruller" lidt i tomgang, og konstaterer at lyden fra udstødningen er begrænset af dB killere. Måske man kunne tøjle den let svingende tomgang og forsøde den akustiske baggrund i ét og samme snuptag? Jeg greb derfor en låseringstang på værkstedet, men endte med at stå med uforettet sag, da låseringene som holder dB killerne, har fået en helt urimelig svejseklat... som jeg hurtigt skulle få has på hvis det var min egen Spar Es.


dB killer med en svejseklat. Hvorfor så låsering?

Udstødningen pludrer hyggeligt, og jeg roder for sjov lidt rundt i gearkassen. Modellen har kun kørt 179km, så jeg forventer lidt tilkøring inden bremserne bider som de skal og gearkassen har vænnet sig til at blive brugt. Hmm.... det lykkes mig flere gange at finde et frigear uden at tænde instrumenteringens grønne neutral lampe... når jeg efter flere forsøg lokaliserer frigearet.


Der er lys i lygten lille mor... så lykkedes det at tænde neutral lampen


Nå pyt... jeg klikker gearpedalen nedad og begiver mig på vej. 30 hestekræfter skræmmer ikke flertallet, men omvendt er det også i mange tilfælde tilstrækkeligt. Ace of Spades trækker fint gennem byen, og med en køreklar vægt på 145kg, bredt styr og opret førerposition, er motorcyklen let håndterbar ved langsom hastighed i tæt trafik.

Jeg finder hurtigt ud af at motoren rusker noget under 3500 omdr., så jeg vælger gear derefter og kører fremover helst fra 4000 omdr. og opad. Ikke noget egentligt problem, da Spar Es kører under 20 km/t ved 3000 omdr. i 1. gear.


Snart efter rammer jeg den sparsomt trafikerede landevej, hvor jeg kan gå lidt friskere til værks og køre lidt sving. Jeg er ikke noget matematisk geni, men så er det heldigt at jeg kun skal tælle til 5 når der skiftes gear.

Den let rustikt skiftende gearkasse bliver flittigt brugt, når der skiftevis accelereres og bremses undervejs.

Bagbremsens ABS har tendens til hurtigt indgreb ved medium tråd i pedalen, men forbremsen tillader faktisk en smule baghjulsløft. Først direkte provokeret henover løst grus på landevejen, slipper Pirelli dækkene grebet i underlaget og ABS'en griber ind.

Jeg bremser som altid med kun en enkelt finger på grebet, og det er nok meget godt at den midterste finger har en del træning i at blive strakt ud i andre situationer, og krumme sig sammen når der skal bremses på motorcykel.

Der er ikke overvældende indledende bid, men dog tilstrækkelig bremsekraft til sikre indbremsninger før sving når der klemmes noget hårdere om det justérbare bremsegreb.


SWM Ace of Spades er trods enkelte forbehold så sjov at køre, at man ind imellem kommer til at køre lige rask nok.

Når inspirationen melder sig og der køres lidt frisk i svingene, er det en fordel at trække fødderne tilbage på fodhvilerne så støvlerne ikke slides mod asfalten. Her kan man undre sig over hælpladernes montering, for når fødderne trækkes tilbage rammer støvlehælene de svungne udstødningsrør. Pyt med de brændte støvler, men det er nu irriterende at fjerne fastbrændt materiale fra udstødningsrørene.


Fastbrændt støvle på udstødningen.


Over 4000 omdrejninger trækker motoren velvilligt uden at overdrive, men alle 5 gear skal anvendes for at sætte de 30 ponyer i arbejde når man har travlt. Omdrejningstælleren lover fest op til rødt felt ved 10.000 omdr., men allerede ved knap 8.600 snoninger slår festdræberen i form af omdrejningsbegrænseren til.

Det er egentlig også okay, for vibrationerne som er til at leve med ved lavere omdrejninger, er noget mere udtalte ved højere omdrejninger, og vibrationerne forplanter sig til sidespejlene hvor udsynet sløres.


30 Hk er som sagt ikke overvældende, men alligevel nok til at bringe kørekortet i farezonen på nakken af Spar Es når motorvejen forlades. Regn med en maksimal speedometer visning på ca. 140 km/t, for en opret siddende fører af gennemsnitlig skandinavisk statur.


De grovmønstrede dæk står rigtig fonuftigt fast gennem sognevejenes mest snørklede sving og i landevejens hurtigere lange kurver. Affjedringen er absolut ikke verdensklasse, men er tilstrækkeligt velfungerende til at sluge de værste ujævnheder og komfortabel nok til lidt længere stræk, hvis benzintankens indhold på 18 skal formøbles i ét hug.


Jeg formoder brændstoføkonomien som under MagaCins testkørsel lå på ca. 15.5 km/l forbedres, hvis der gås lidt mere skånsomt til værks end vores praksis.


Godkendt komfort på landevej


Ikke nogen touring model

Førerkomforten ved længere stækninger er godkendt, men efter ca. 150 km er sædet knap så komfortabelt som det føltes ved start, og man savner næsten fodhvilernes vibrationer gennem støvlesålerne når man står af cyklen. Med fuld oppakning kommer SWM Ace of Spades på urimeligt overarbejde, og der er ikke meget hjælp at hente ved nedgearing når der skal accelereres op ad bakke.

Nedgearing til 4. gear ved 110 km/t er den umiddelbare indskydelse, men her er det langt smartere at forblive i 5. gear hvor trækkaften er markant bedre.


SWM Ace of Spades er dog heller ikke markedsført som touring model, men netop lanceret som en fed livsstil mc med cool trendy udtryk. Spar Es vil uden tvivl gøre sig i det trendy urbane miljø, og køreegenskaberne er overordnet rigeligt tilstrækkelige til det formål.


Cool og Trendy SWM Ace of Spades


Hvor der er vilje er der en vej, og der kan sagtens køres længere strækninger på Spar Es, men her er det en god ide at være bevidst om modellens begrænsninger. Anderledes underholdende er modellen i det urbane miljø, under småturene på de omkringliggende sogneveje, og gerne med en sporadisk afstikker til grusvej hvor de grovmønstrede dæk kan kratte lidt i underlaget. Den ambivalente holdning til modellen slår ned igen når modellen parkeres til udstilling og tilskuernes åbenlyse beundring.

Måske er det alligevel en fornuftig mc til prisen, for udseendet alene vil med garanti vinde mange tilhængere og den kører jo faktisk ret okay.



Konklusion

En fin A2 pendler til byen og undeholdning på de omkringliggende sogneveje. Måske ikke så hårdt rockende som Motörhead, men den har det helt rigtige trendy udtryk når der parkeres ved isboden på havnen eller foran den hippe cafe. Perfekt hvis du søger denne stil og din økonomi eller behov ikke rækker til en større, mere teknisk avanceret og langt dyrere model.


En justering af en linje i Motörhead's sang  "Ace of Spades" kunne lyde sådan her:

I don't want your steed, the only bike I need is the Ace of Spades.



Opfølgende snak med importøren efter testen.

Den danske importør var naturligvis interesseret i at høre MagaCins kommentarer efter testkørslen

Artiklen var skrevet inden Ace of Spades blev afleveret, så dette afsnit er tilføjet i sidste øjeblik.

Efter vores bemærkning vedr. bagdæmpernes montering, fulgtes vi med importøren ud på lageret og pakkede en helt ny model ud af kassen. Ved første blik vendte de nederste justérskruer på bagdæmperne udad på denne model... men det viste sig hurtigt kun at være på den ene bagdæmper. Importøren vil herefter udsende en bulletin til SWM forhandlere, som ser til at bagdæmperne er korrekt monteret ved levering.

En detalje som det er svært ikke at fnise af, for vi har ved flere lejligheder konstateret finurligheder fra italienske samlebånd. Den danske importør orienterer derudover fabrikken i Italien, som kan sørge for at pågældende medarbejder fremover monterer bagdæmperne korrekt.


Umiddelbart inden eller under testkørslen indløb en servicebulletin til mærkets importører. Der informeres om at gearkassen kan opleves lidt "kantet" indtil den er kørt til. Det har ved denne relativt korte testkørsel ikke været muligt at efterprøve, men vi har ved andre testkørsler oplevet at gearkasser så at sige løsnes op med tiden.


Som en ekstra service vil importøren forsøge at fremskaffe mere detaljerede oplysninger vedr. motorens oprindelse. Og som en sidste serviceoplysning, så viser det sig at der findes en lidt hemmelig mapping til motorcyklen som ikke kan godkendes under Euro 4 normen.


Tankeeksperiment: Fløjterne flået ud af udstødningen for mere lyd og friere udblæsning sammen med en knap så restriktiv map? Giver det mon lidt højere effekt og roligere tomgang?

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke