Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse
Test: Indian Dark Horse

Test: Indian Dark Horse

Indianerhøvding på krigsstien

Når man synes den bedste mc relaterede film nogensinde er "The Worlds Fastest Indian", og man mindes den ufrivillige savlen da en af gutterne for maaange år siden erhvervede sig den fedeste klassiske Indian Chief, så takker man naturligvis JA til at teste en funklende ny top moderne Indian.

MagaCin har tidligere prøvekørt enkelte Indian modeller, men her stifter vi for første gang personligt bekendtskab med Indian Chief Dark Horse.

Dark Horse fremstår som navnet antyder i matsort med begrænsede chrom detaljer.
Et bad-ass udseende, hvor indianerhøvdingen med sin fjerpragt pryder benzintanken, og på denne model finder vi heldigvis også den super cool indianer lygte på forskærmen.

YES!!... Sådan skal det være

Amerikanerne er kendt for store armbevægelser, og den akstravagante betegnelse for lakeringen er da også "Thunder Black Smoke", og den 111cui (1811cc) store V-twin får lige betegnelsen "Thunder-Stroke" med på vejen.

111 cui Thunder Stroke 49o V-twin

Dark Horse er den letteste model i Chief serien, er i følge pressematerialet minimalistisk, har bedst vægt/kraft forhold, og er tiltænkt rollen som familiens sorte får, der skal køres hårdt og parkeres uvasket efter brug.

IIndianerhøvdingen Sorte Hest, Thunder Black Smoke, Thunder Stroke... andre end mig der associerer til en indianerhøvding der har gravet stridsøksen op??

Den udlånte model var til vores fortrydelse monteret med styr fra eftermarkedskataloget i form af en "abe-ribbe", hvor hænderne er placeret i skulderhøjde.
Ikke lige min kop thé, og jeg synes faktisk modellen ser sejere ud med standardstyret, og er endvidere overbevist om at standard styret er federe at køre med.

Indian Dark Horse med "abe-ribbe"

Ikke desto mindre tiltrak Dark Horse modellen utallige nysgerrige blikke, og sjældent har vi stået model til SÅ mange fotograferinger.

Teststrækning bredte sig over Jylland, Sjælland og Fyn, hvor ruten fortrinsvis gik via hyggelige landeveje, med afstikkere til byen, og enkelte små stints på motorvej.

I seneste inkarnation er Indian motorcykler langt fra fortidens vibrerende, hakkende og spruttende bæster, og med Indian Dark Horse putter man simpelthen transponderen i lommen, aktiverer elektronikken, trykker på startknappen og daffer af.

Det lyder enkelt og simpelt, og det er det såmænd også.
Her er ingen anakronismer som "karakterfuld" motorgang, trampen på kickstarter, filen på koblingen og lignende.

Selv om Indian Dark Horse har det helt rigtige minimalistiske  retro udtryk, er modellen udstyret med et væld af tidssvarende komfortudstyr og sikkerhedsmæssige tiltag, og er i bund og grund en veludført moderne motorcykel

Tænd/sluk knap, og minimalistisk instrumentering
med multifunktion display

Førerpositionen er som forventet lav i ego sædet med fødderne relativt langt fremme på fod-pladerne, og i dette tilfælde hænderne højt placeret på aberibben

Motorens gangkultur er nær vibrationsfri og befordrende for kigget bagud i sidespejlene, det velfungerende gearskiftes lange træge bevægelser passer fint til stilen, og gasresponsen vidner om fint tilpasset benzinindsprøjtning.

Drivlinien med remtræk som sidste udveksling, gør det faktisk så godt at man får indtryk af millioner kilometers problemfri kørsel, og skulle noget trække ned, så er det nok risikoen for at alt går for søvndyssende nemt.

Selv betjening af fartpilot og andre funktioner, foregår intuitivt og lige så legende let som at læse en Pixi bog.

Ankepunkter spørger du?? Jo, selvfølgelig.... modellen vejer i omegnen af 350 kg, og koster med ca. kr. 370.000,- kun godt en krones penge pr. gram, men vægten fornægter sig ikke når der skal manøvreres rundt ved lav hastighed.
Glem alt om U-vending på landevej, hvor akselafstanden på 1730mm fordrer multi-punkts vending. ABS'en er restriktiv og griber tidligt ind når der kastes anker i vådt føre, der er kun mellemklasse 600cc naked bike japaner hestekræfter at prale med på grillen, og når der gives gas på våd vej går det hele op i hjulspin.

MEN!!
Når solen skinner og du cruiser derudaf på landevejen, så er der masser af frihøjde under nedlægning hvor fodpladerne kun nødtvungent skraber i asfalten. Når der gives gas ud af sving, så er du bedøvende ligeglad med de relativt få hestekræfter, og værdsætter monster momentet på 161,5 Nm v. 3000 omdr. der flår asfalten op bag dig.
Du bliver aldrig træt af vibrationerne, for de findes simpelthen ikke, og det ér betryggende med 4-stemplede bremsecalipere og 2 stk. 300mm bremseskiver forrest, som forresten fungerer rigtig fint i tørvejr.

Én ting bliver du garanteret aldrig træt af, og det er at spejle dig selv i butiksvinduerne når der trilles gennem byen.
Husk at trække i den rette personlige mundering, for totalindtrykket bør ikke spoleres af en havenisse i sædet.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke