Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Hovedvejens hooligan
Test: Hovedvejens hooligan
Test: Hovedvejens hooligan
Test: Hovedvejens hooligan
Test: Hovedvejens hooligan
Test: Hovedvejens hooligan
Selvom vindskærmen er lille, kan den godt tage livet af mange insekter 
Test: Hovedvejens hooligan
Elektronisk justerbar affjedring fra Õhlins 
Elektronisk justerbar affjedring fra Õhlins 
Kraftige bremser 
Test: Hovedvejens hooligan
Elektronisk justerbar affjedring fra Õhlins 

Test: Hovedvejens hooligan

Yamaha MT-10 SP gør alt det forbudte og får dig i problemer

Kan du huske, at dine forældre somme tider forsøgte at holde dig væk fra dårligt selskab? Væk fra tvivlsomme typer med forbrug af bevidsthedsudvidende virkemidler, larmende musiksmag, ukristelige seksualvaner, tilbøjelighed til unødvendige slagsmål, brovten attitude og manglende respekt for love og normer – eller en kombination af dem alle. Hvis ja, aner du sikkert allerede problematikken. For i motorcyklernes verden, er Yamaha MT-10 SP lige præcis den bølle, som du er blevet advaret imod. Brovten, drukfældig og indbydende til lemfældig omgang med færdselsloven. Der er faktisk ikke rigtigt noget fornuftigt at sige om den, men alligevel formår den at lokke dig i fordærv gang på gang – især når vejene bliver krøllede. Det er en motorcykel, kun til leg.

Yamaha MT-10 er en gammel bekendt på MagaCin, hvor den tidligere har begejstret både Tommy og Carsten. Og senest også i Ekstreme Maskiner-testen.


Køreegenskaber

Svingene klares i fin stil – der er masser af plads til nedlægning og vægten er fint centreret. En anden testkører kom i et sving med nedlægning til at køre over et hul i asfalten, men affjedringen gjorde, at det ikke blev noget bøvl. Ved hjælp af masser af sensorer og regnekraft, kompenserede MT-10 SP'erens affjedring for det akut manglende underlag. Den elektronisk justerbare affjedring fra Öhlins gør det godt og kan justeres under kørsel. Netop den vel rigeligt faste affjedring på standardversionen af MT-10 var tidligere et lille klagepunkt, men det er der rettet op på med MT-10 SP. Desværre med en markant prisforskel.

Bremserne matcher motorens voldsomhed og de 320 mm bremseskiver foran stopper cyklen når man ønsker det. Igen er det få millimeter der skal opereres indenfor, men når det mestres, er det godt dosérbare bremser.

Cyklen vejer 210 kg, hvilket er i den lettere ende for en rækkefirer i étlitersklassen. Den føles endnu lettere under kørsel og er også nem at tumle i garagen.


Motor

Motoren er eminent. Den trækker godt til, men virker altid til at have mere at give af. Selv ved højere motorvejshastigheder kan en ufornuftig gashånd give et let forhjul. Gasresponsen er meget on-off. Det føles som er der kun et par millimeter på gasrullen fra stilstand til fuld kraft frem – selv i det mest rolige motorprogram. I det mest sportslige program, skal gasarmen være helt kontrolleret – ellers virker det som om Yamahaen hopper afsted. Absolut ikke en motorcykel for begyndere. Traction Controlen kan naturligvis indstilles, så man ikke går (for meget) på baghjul, men den firecylindrede CP4-crossplanemotors effekt er stadig voldsom og selv ved motorvejshastigheder er der riiiigeligt overskud til hurtige overhalinger. De 160 hk afleveres på bedste vis.


Komfort

Normalt siger man om Naked bikes eller Streetfighere, at det er godt de ikke har vindafskærmning eller kåbe, for det kan holde farten, og dermed kørekortet, indenfor det nogenlunde klipningsfrie område. Om det i den henseende er godt eller dårligt, at Yamahas ingeniører har tryllet i vindtunnellen, skal jeg ikke kunne sige. Men det har de. Den minimale bikinikåbe er uhyre virkningsfuld – faktisk mere end langt større kåber på visse andre maskiner - og holder godt trit med fartvinden op til omkring 160 km/t. Det er ret imponerende, men gør igen MT-10 SP til et risikofyldt bekendskab. For så er der heller ikke fartvinden til at minde om, at man faktisk er ved at lave unoder.

Chaufførens siddestilling er typisk for naked bikes, forholdsvist oprejst. Styret er bredt og tanken ligeså, men det fungerer godt. Lave chauffører vil ikke have problemer med at nå jorden, men siddestillingen matcher også de langbenede.

Sadlen er hård men komfortabel. Det er en forholdsvist bred saddel – også for en eventuel bagsædepassager. For en naked bike, vel og mærke. Til gengæld sidder passagerens fodhviler højt placeret, så komfortabelt på lange ture, bliver det alligevel ikke. 


Design og teknik

Designet er kantet og umiddelbart ligner den de andre MT-10'ere. Man skal være en smule MC-nørd for at kunne se forskellen.

Informationsdisplayet er en del af SP-pakken til MT-10 SP. Og informationen præsenteres overskueligt – om end nogle kategorier er med så små skrifttyper, at de er svære at læse under kørsel. Men den vigtigste information fremgår. En lille klage er, at det ville have gjort det hele nemmere, hvis motorprogrammerne eksempelvis hed ”Rain”, ”Street” og ”Sport” frem for  1, 2 eller 3.


Konkurrenter

Yamaha MT-10 SP koster næsten 40.000 kr mere end standardversionen. Det er meget for en forbedret affjedring, bedre informationsdisplay og lidt andre småting. Og i særdeleshed en høj pris for et stykke legetøj.
På et fornuftighedsindex, kan man få 3,1 Citroen C1 for de 244.990 kr en MT-10 SP koster. De tre Citroener har tilsammen 210 hk, hvor MT-10 SP ”kun” har 160 hk. Til gengæld vejer Yamahaen kun 210 kg, hvorimod tre C1'ere vejer 2969 kg. Du vil altså kunne afvikle transport fra punkt A til B væsentligt hurtigere på en MT-10 SP.

Et mere seriøst bud vil være KTM 1290 Super Duke R til 268.900 kr, der også har topperformance og bøllepotentiale. BMW S 1000 R, som virker en smule mere civiliseret, fås fra 207.000 kr. Ducati Monster 1200 koster fra 227.700 kr.


Konklusion

MT-10 SP's evne og vilje til at lokke sin chauffør til uhensigtsmæssig kørsel, burde lede til skældud i konklusionen. Men jeg havde den selv som favorit i MagaCins Ekstremtest, af den simple grund, at det er svært ikke at sidde med et konstant, stort smil i hjelmen i Yamahaens selvskab. Den gør det så frygteligt underholdende at køre motorcykel – køreegenskaberne er virkelig eminente. Og man skal være en ret heftig MC pilot, hvis man føler motoren sætter begrænsninger for udfoldelsen.
MT-10 SP er næsten så ufornuftigt som det kan blive – og er absolut ikke begyndervenlig. Desværre har den også et prisskilt, der vil afholde mange motorcyklister fra at stifte bekendtskab med den.
Kommentarer
pkyedn
pkyedn 6/9 2017 kl. 21:14
Den der crossplane motor er virkelig en perle og cyklen kører super godt....jeg er knap så begejstret for finish og kvalitet.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked
Søg MC mærke