Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: BMW F800GS 2016
Test: BMW F800GS 2016
Test: BMW F800GS 2016
Test: BMW F800GS 2016
Test: BMW F800GS 2016
Test: BMW F800GS 2016
Test: BMW F800GS 2016

Test: BMW F800GS 2016

Kan klodens foretrukne weltbumler anbefales?

F800GS blev testet med F800R og kan ses i samme video her.

Når de eventyrlystne for alvor planlægger hardcore rejse på motorcykel, er det hverken BMW R1200GS, eller nogle af de andre store 1200 adventurer der vælges, nej så vælger rigtig mange BMW F800GS eller BMW F800GSA. Dette skyldes at den mindre og lettere motorcykel er nemmere at tumle på alle underlag, samt at det store 21 tommer forhjul kommer gennem alle huller og bløde belægninger, uden det hele ender med en røvtur.

MagaCin.dk har prøvet en 10 dages tur rundt i alperne og pyrenæerne på nyeste aftapning af BMW F800GS, altså den uden A. Adventure udgaven har lidt mere frihøjde, højere vægt, større tank og langt større sædehøjde. En fordel gennem Sahara, men på gedestier i bjergene er modellen uden A ofte et bedre valg.

F800GS er fin i alpelandene

Motoren er den kendte toer rækkemotor, der også findes i bl.a. BMW F800R, F700GS og Husqvarna Nuda. I F800GS er ydelsen solide 85 hk, hvilket er alt rigelig når der køres offroad, men også på motorvejen, fuldt oppakket og med to personer, er F800GS motoren alt rigelig.

F800GS tilbyder umiddelbart god komfort og god siddestilling, men som altid skal man ikke skue hunden på hårene. Dejlig imponerede af siddestilling og sæde, var vi efter de første få timer i sadlen. Efter en langt dag på F800GS var vi irriterede over det bløde sæde, der leverede ømme numser og svedige baller. Resten af komforten var nærmest fejlfri og perfekt. Kun vindbeskyttelsen var ikke som forventet, da kraftig turbolens bag kåbeglasset placerede nogle grimme skår i køreglæden.

Ikke specielt god vindbeskyttelse

Skal man rejse for alvor, tilbyder BMW og F800GS en kæmpe pakke af ekstraudstyr. Eksempler er f.eks. originale hårde sidetasker der kan justeres i størrelse, GPS, beskyttelsesbøjler, håndbeskyttere, elektronisk justering af affjedring osv. Alt sammen ting der kan gøre hverdagen for en ægte globetrotter på motorcykel meget sjovere. Men de mange ekstra muligheder betyder også at grundprisen på 155.000 kr. oftest bliver langt højere når først der er placeret krydser i tilbehørsarket.

Hængt op med alt udstyret har BMW F800GS været en fornøjelse at køre. Ikke fordi den er perfekt, for det er den på ingen måde, men den kommer rigtig fint gennem dagen og turen, og prøver faktisk at gøre turen bedst mulig for piloten. Mange vil dog blive forskrækkede første gang de bremser F800GS, for forenden dykker ganske vildt grundet den lange fjedervandring. Dette vænner man sig dog hurtig til. Også den træge styring vil måske forskrække nogle. En træghed BMW F800GS deler med andre adventure motorcykler med 21 tommer forhjul. Det betyder ikke af BMW F800GS bremser dårligere eller styrer dårligere end andre motorcykler. Det betyder bare BMW F800GS kræver lidt mere overtalelse og fast greb end andre motorcykler.

Vibrationerne rystede skruerne ud af kåbeglasset

Når BMW F800GS inviteres væk fra landevejen og ud på gruset, tilbyder elektronikken en motormode der er optimeret til løst underlag. Der fjernes lidt af det hysteriske og leveres lidt bedre bundtræk. Og den indbyggede traction-control sikrer accelerationen ud af sving ikke ender i en røvtur. På landevejen bør køres i Road mode. Desværre føles F800GS motoren forholdsvis brystsvag og kræver derfor mange omdrejninger. De mange snoninger klær ikke denne type motorcykel. Og desværre efterfølges de mange omdrejninger også af mange vibrationer. En problemstilling F800GS deler med alle sine søstre udstyret med selvsamme motor.

Vi forstår godt BMW F800GS vælges af mange globetrottere, for den gør så pokkers meget godt, og på mange områder, som f.eks. på løst underlag, hvor den også er storebror R1200GS klart overlegen. En ægte globetrotter suser direkte i udstyrsbutikken og finder nyt sæde, anden vindafskærmning og nye vibrationsdæmpende styrender. Og er man rigtig skarp, monterer man modellen med en lavere gearing så den bliver endnu bedre i gruset.

Grundprisen på 155.000 kr. er rimelig, men Honda CRF1000 Africa Twin er en seriøs udfordrer, der virker noget mere gennemført, uden den er meget dyrere. Derfor kan BMW F800GS godt få det svært.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke