Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test af låse: Tyven har for let spil
Test af låse: Tyven har for let spil
Test af låse: Tyven har for let spil
KGI Import - Noname alarmlås - ca. 290 kr. 
ABUS 7000 - Pris ca. 900 kr. 
Oxford alarmlås - Pris ca. 1.200 kr. 
ABUS 8077 - Pris ca. 1.300 kr. 
Test af låse: Tyven har for let spil
Test af låse: Tyven har for let spil
Test af låse: Tyven har for let spil
Test af låse: Tyven har for let spil

Test af låse: Tyven har for let spil

Falsk tryghed når du låser din motorcykel med dyre alarmlåse

 
MagaCin har testet en stribe alarmlåse, startende fra en billig skivebremselåse fra KGI Import, til de meget dyre modeller fra Oxford og ABUS. Alle skuffer de, nogle mere end andre, og ingen holder tyven fra motorcyklen i et minut. Skuffende.Det betyder at vi motorcyklister fyldes med falsk tryghed når vi spænder skivebremselåsen på modellen. Og de nyeste modeller med indbygget alarm tilbyder ikke megen ekstra sikkerhed. Vil tyven have din motorcykel, tager tyven din MC, skivebremselås...
Prøv MagaCin Premium for kun 13,33 kr./md.
Med MagaCin Premium får du adgang til artikler med unikt indhold. Vi tester de nyeste køretøjer/udstyr og leverer indhold, der går i dybden og meget mere.
FÅ ALT DETTE MED MAGACIN PREMIUM
Adgang til hundredvis af artikler med unikt indhold.
10% rabat på annoncering hos 123mc.dk
Billig MC-forsikring
Spar op til 200 kr. på MC kursus
Kom med på MC Rejser
Rabat på brændstof hos Shell
15% rabat på overnatninger hos BikerMotel CPH
Deltage i konkurrencer og vinde præmier på 123mc.dk og magacin.dk
Adgang til rådgivning i MC-relaterede spørgsmål
Lån MC-trailer i 24 timer





Kommentarer
Skuffe
Skuffe 25/1 2016 kl. 8:37
Alene i London stjæles der i snit 27 motorcykler om dagen, og tallet er stigende. Det skriver det britiske motorcykelforbund (www.bmf.co.uk/news/show/motorcycle-security-7-ways-to-stop-y ..

Det har skabt en hel industri af leverandører af sikkerhedsforanstaltninger til motorcykler. En af de bedste er firmaet Pragmasis. Det driver hjemmesiden www.securityforbikes.com, som leverer kæder, låse, ankre osv. Læs gode råd mod tyveri af motorcykler på securityforbikes.com/motorcycle-security-advice.php.

Noget af det vigtigste er at låse sin motorcykel fast til noget, for mange tyverier sker ved at den simpelthen bæres væk. Selv en mellemstørrelse Harley-Davidson kan bæres væk af fire stærke gutter, som stikker to stilladsrør gennem stellet og løfter i flok. Det er ca. 75 kg til hver. Kværnen bæres op på en trailer eller ind bag i en varevogn, hvorefter den køres et sted hen, hvor man kan arbejde på den i fred.

De fleste tyverier er lejlighedstyverier, hvorfor de færreste tyve kører rundt med generatordrevne vinkelslibere, skærebrænderanlæg og lignende, men der findes professionelle tyve, som går direkte efter motorcykler af høj værdi, f.eks. Harley-Davidson. Og de har grejet i orden, hvorfor det er næsten umuligt at gardere sig mod den slags.

Og man skal ikke låse sin motorcykel fast til et vejskilt, for det er for nemt enten at grave op, brække fri eller nappe over med en rørskærer eller en nedstryger. Det samme gælder hegn og træer. Men det er bedre end ingenting. Selv om man låser hjul og stel sammen med en svær kæde og en kraftig hængelås, kan motorcyklen alligevel nemt bæres væk. Hvis man derimod låser motorcyklen fast til noget, kan man ikke sådan lige løbe med den.

Til fastlåsning bør man bruge kraftige kæder - ikke tynde kæder eller kabler. Desværre er de tunge at fragte med rundt, ca. 10 kg, men en kraftig kabelslynge rundt om noget fast er bedre en kraftig kæde, som ikke har fat i andet end motorcyklen. Pragmasis' Protector kæder kan modstå selv de største 42 tommer boltsakse; se links til YouTube-videoer.

Derhjemme bør man kunne stille motorcyklen i en aflåselig garage, hvor man i gulvet har nedstøbt et anker. Se f.eks. www.yanchor.com/. Gennem ankeret trækker man en kæde, som låses med en hængelås af de helt solide; se f.eks. securityforbikes.com/padlocks.php. Et sådant set-up er så vanskeligt for tyven at bryde, at han forhåbentlig går et andet sted hen, for det værste, en tyv ved, er at blive opdaget og snuppet, og larmen ved at vinkelslibe eller hamre en kæde eller lås i stykker tiltrækker for megen opmærksomhed.

Endelig kan man sætte et bevægelsesaktiveret overvågningskamera op i garagen eller over motorcyklen, hvis den holder parkeret udendørs. De smarteste kameraer kan kobles op på ens hjemmenetværk, hvorfra der kan transmitteres live-optagelser af tyveriet til ens smartphone. Derfra kan man kontakte politi eller vagtværn.
M8
M8 25/1 2016 kl. 22:15
Super . . . .så hvad gør vi ??
FamilyGuy
FamilyGuy 25/1 2016 kl. 22:35
Og oven på denne skrækhistorie, hvor Magacin lige har givet et gratis kursus i, hvordan man stjæler en motorcykel..... Hvor mange / få motorcykler bliver det stjålet årligt på landsplan via brud på låse, og ikke iberegnet dem, der forsvinder fra forhandlerne?
Rensogillon
Rensogillon 28/1 2016 kl. 20:30
Her et link til en forhenværende USAnsk motorcykeltyv som via Reddit fortæller om de kneb han og hans fæller bruger når de skal stjæle en motorcykel og hvordan tyveriet faktisk foregår i den virkelige verden. Super interessant og sjældent indblik i kunsten at stjæle en motorcykel.

https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/t5shp/ex_thief_chopshop_operator_ama
$$$$$
$$$$$ 30/1 2016 kl. 17:23
Hmm hvad med strømforbrug opladning eller skift af batterier ?
$$$$$
$$$$$ 30/1 2016 kl. 17:40
Er den "billige" skivebremselås magen til den thansen sælger for 149 kr ?

Thansen mener deres lås holder strøm i ca 8 måneder.
Skuffe
Skuffe 31/1 2016 kl. 9:15
Når det kommer til forskivebremselås, som forhindrer de fleste rulle-væk lejlighedstyverier, check den amerikanske RoadLok: roadlok.com/. De leverer OEM til bl.a. KTM og Aprilia.

Man låser sin motorcykel ved at stikke låsepinden ind i holderen og så rokke motorcyklen lidt frem og tilbage, inden låsepinden springer gennem et af hullerne i bremseskiven. Derved låser den, så man ikke kan fiske den tilbage igen, men kræver en nøgle for at låse op.

Hr. Rønn ville med eftertryk kalde konceptet "ge-ni-a'lt": Låseholderen er fastmonteret på motorcyklen, og det eneste, man skal have med sig, når man forlader motorcyklen, er en nøgle, og mens man kører, skal man have en lille låsepind i lommen (sammen med nøglen) - altså ingen stor, tung lås. Da hjulet ikke kan dreje, når det er låst (samme fornemmelse som når forbremsen er aktiveret), mærker man med det samme, hvis man skulle have glemt at fjerne låsen, så der ikke sker uheld, hvis man sætter i gang med låst forhjul.

Dertil kommer, at låsepinden ikke er til at komme til med en nedstryger, vinkelsliber eller boltsaks. Hvis man napper låsen over, er man lige vidt, for låsepinden sidder stadig fast gennem bremseskiven, lige som en traditionel skivebremselås.

Fidusen er, at det vil tage så lang tid at bryde en RoadLok op, at tyven vil gå videre til den næste motorcykel. "Lang tid" = større risiko for opdagelse, og det værste, en tyv ved, er at blive snuppet. RoadLok kan således ikke forhindre et målrettet tyveri, for motorcyklen kan stadig bæres væk og RoadLok brydes op senere hen. Men den gør livet svært for en løjser, som lige skal 'låne' ens kværn hjem fra byen.

Tilløb til europæiske forhandlere har levet en noget omtumlet tilværelse, så det sikreste er nok at købe direkte ved den amerikanske producent og så få sendt til ens adresse i Danmark. Det kan ske direkte eller via ens egen, private amerikanske postadresse, f.eks. hos www.shopusa.com/shopusa/denmark/ (kan anbefales). Man skal dog lige være opmærksom på, at der løber fragt, importtold og moms på, men ved at bruge ShopUSA slipper man for at pakken bliver opsnappet i tolden, hvilket betyder længere leveringstid.

Det forekommer desværre som om at RoadLok er holdt op med at fremstille låse til Harley-Davidson. Dér må man forlade sig på H-D's startspærre.
Relateret
Marked
Søg MC mærke