Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Små maskiner bliver voksne
Små maskiner bliver voksne

Små maskiner bliver voksne

BMW G 310 R overrasker stort med eminente egenskaber

Video: Test: BMW G 310 R
Tidens små motorcykler i 250-400 klassen, lugter alle lidt af discount og plastiklegetøj. Eller rettere, sådan var det tidligere, men denne fornemmelse slår BMW G 310 R en solid streg over. BMW G 310 R beviser at små motorcykler også kan blande sig i den seriøse klasse.

På maskiner som Honda CBR 250, Kawasaki 300´erne og Yamaha 03´erne, drejer tankerne let i retning af Tupperware-party. Billig og fornuftige produkter, der ikke rigtig leverer nogen form for luksusfornemmelse. BMW G 310 R ændrer radikalt på mængden af luksusfornemmelse, en lille motorcykel kan tilbyde.

Dette er ikke nogen egentlig test. Dertil har vi kørt BMW G 310 R for lidt. Men vi har kør den nok til at beskrive vores første fornemmelser efter turene i sadlen på den lille nye i BMW familien.

Køreturene på motorcykel, starter altid med mødet. Mødet med en MC inden kørsel, må gerne imponere øjnene, så man bliver glad i toppen. Så starter turene bedst mulig, og netop glad i toppen kan BMW G 310 R gøre dig, som ingen anden lille motorcykel. Detaljerne som radialt monterede bremsere, up-side-down forgaffel, synlig hvid bagdæmper, flot udformet bagsvinger, gør bare glad. Og så er alle detaljerne endda i højeste kvalitetsklasse, hvilket kun øger glæden. Absolut ingen discountfornemmelse over BMW G 310 R.

BMW G 310 R benytter en-props-teknologien, som vi også kender det fra KTM Duke 390. BMW har modsat KTM fjernet vibrationerne, så kørslen er silkeblød trods denne motoropbygning. På BMW føler man aldrig man er monteret på toppen af en pladevibrator, snarere på en elmaskine.

G 310 R er sporsikker og agil som få andre motorcykler, da den trods en let tilgang til sving, alligevel formår at holde en ret linie. Alt omkring motorcykelkonstruktion er et kompromis, men BMW har sat denne opbygning i bulls-eye i første hug. Her kan både drejes, og køres kedelige ture på de lige stykker asfalt.

Trods BMW G 310 R føles større end konkurrenterne i klassen, så sætter dimensionerne og ydelsen en naturlig begrænsning. Her er plads til to, hvis man tåler at sidde tæt, og 34 hk trækker naturligvis ikke armene lange, og da specielt ikke hvis denne mini-bimmer skal slæbe på to.

BMW G 310 R er klart den bedste motorcykel i miniklassen vi har kørt. De andre i klassen er ikke dårlige. BMW G 310 R er bare bedre. Og da prisen er prissat nogenlunde som konkurrenterne, han vi ikke komme på nogen god grund til ikke at købe BMW G 310 R hvis ønsket er en motorcykel i dette segment.

Nu glæder vi os bare endnu mere til GS versionen af  G 310 rammer butikkerne til efteråret.
Kommentarer
Ole77
Ole77 10/4 2017 kl. 0:47
Nu har jeg ikke prøvet nogen af dem men den nederste del af artiklen om ikke at kunne komme på nogen god grund til ikke at købe BMW'en i forhold til de andre har jeg da en kommentar til. HVIS jeg stod og kiggede på en 300 så synes jeg jo at det at spare 3000,- og få 8 heste mere i Yamaha'en er værd at tage med. Når vi er nede i den ende er 8 heste en rimelig stor procent forøgelse. Det kommer jo selvfølgelig an på anvendelse men umiddelbart tror jeg ikke størstedelen kører de voldsomt lange ture på den størrelse og så ville jeg personligt foretrække lidt mere motorkraft frem for en vibrationsfri og silkeblød kørsel.
larsevald
larsevald  12/1 2018 kl. 16:32
jeg har en guzzi 750 i dk, men her i thailand har jeg en Honda cb300f. Dens præstationer kan jeg se er meget lig med BMW'en. VAndkøling, abs, 286 kubik, 6 gear, 152 kg. Faktisk en drøm at køre på når man er i tæt trafik. Honda satser på CB500f I dk så desværre ingen 300f i DK. Her i Thailand koster den ca. 25000 kr incl 7 pct moms, nummerplade og 2 årsforsikring. Jeg har haft den ifælge spedometer oppe på 151 men har hørt nogle lettere kan få den op over 165. Men lidt ligegyldigt - kører godt op til 120 og kører over 40 km pr liter når den kører på landevej med mange stop og lyssignaler der stopper over 120 sekunder. En cylinders fordele er de lette og smale - perfekte til tæt trafik.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked

Gør et kup! 89 auktioner kører lige nu.

F.EKS. denne Kawasaki LTD 454
Søg MC mærke