Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Servicemeddelse - SÅ ER DET NU!
Servicemeddelse - SÅ ER DET NU!
Servicemeddelse - SÅ ER DET NU!

Servicemeddelse - SÅ ER DET NU!

Fra 2017 er det slut med indregistrering af gamle motorcykler i Danmark der ikke har været indregistreret før

 
Efter årsskiftet er det slut med indregistrering af motorcykler uden ABS (ABS er en del af Euro4). Det betyder at de ca. 25.000 uindregistrerede motorcykler der findes i landet, efter 31.12 måske bliver nærmest værdiløse.

Der er dog et smuthul. Er der tale om import-motorcykler der tidligere har været registreret, vil det stadig være muligt at få motorcyklen indregistreret i Danmark efter årsskiftet.

Det betyder at de mange der er indehavere af ikke tidligere registrerede motorcykler nu får travlt. Der er bearbejdningstid hos SKAT, og flere synshaller melder meget travlt i denne tid. Derfor er det på tide hvis motorcyklerne skal registreres i Danmark inden årsskiftet.

Det kommer til at betyde at motorcykler uden afgift, og uden ABS, bliver nærmest værdiløse i fremtiden. De par hundrede motorcykler der skal bruges i Danmark til Trackdays og racerløb, kan ikke trække prisen op.

Har du en ikke tidligere registreret motorcykel uden ABS, så er det altså nu der skal gøres noget. Næste år er den meget lidt værd.

Opdatering: Mange spørger til veteraner. Også de får et problem hvis de aldrig har været indregistreret før, men problemet er minimalt da flertallet har været indregistreret tidligere.
Kommentarer
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 16:02
25.000 uindregistrede motorcykler?
Ja ja, men det er jo kun den andel af dem, som aldrig nogen sinde har haft en plade på, som bliver berørt. Og det er ko primært de nye motorcykler, som forhandler/importører har stående. Det er vel næppe 25.000 stk
MagaCin.dk
MagaCin.dk 3/11 2016 kl. 16:22
Vi kender ikke antallet af de ca. 25.000 uindregistrerede der aldrig har været på plader. Derfor skriver vi også: Måske 25.000...
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 16:54
Uanset, så får TR det til at fremstå som om, at der i landet står 25.000 uindregistrede motorcykler, som bliver ramt af euro 4 kravende.
Jeg stiller blot undren over, hvor det tal kommer fra, og hvorfor det ikke er mere præcist skrevet.
Bullerpt
Bullerpt 3/11 2016 kl. 16:55
Det lyder lidt vildt... Hvor kommer historien fra ? Er der noget dokumentation for at det er rigtigt ? I henviser ikke til nogle kilder eller noget. Det ville være rart at få dét på plads inden panikken breder sig...
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 17:01
Bullerpt4: Euro4 emmisionskravene er ikke ligefrem en nyhed. Faktisk trådte de i kraft allerede 1.1.16 for alle nye motorcykelmodeller. Dvs alle de nye modeller der allerede er blevet præsenteret og lanceret i 2016, allerede er underlagt de krav.
En hurtig Google søgning bekræfter det
rydahllex
rydahllex  3/11 2016 kl. 17:08
Jeg kunne godt tænke mig og vide helt præcist hvad vi taler om ..er det alle motorcykler fra 2017 og til bage til 1937 feks ..overskriften er jo henvist til GAMLE cykler ??
Bullerpt
Bullerpt 3/11 2016 kl. 17:35
Rydalhllex... Lige nøjagtig... Gamle cykler... Jeg står lige straks og skal have en cykel fra 42' gennem møllen...så det ville da være rart med nogle facts...
Peter-Sorø
Peter-Sorø 3/11 2016 kl. 18:06
Reglerne vedr. Euro 4 og ABS gælder for nye motorcykler. I Danmark er det datoen for første registrering der afgør de regler cyklen skal leve op til. Der kan fortsat registreres cykler, hvor dato for første registrering fast ud fra produktions året - eks. bliver Harleyer der tages hjem fra USA fastsat til 31-12 i det år den er produceret. Synes der males fanden på vægen uden kendskab til hverken antal eller gældende regler. Arbejder med godkendelse af bl.a. motorcykler der importeres fra udlandet - til daglig.
hondatosse
hondatosse 3/11 2016 kl. 18:26
Man skal vel ikke til at bygge euro4 Cat og ABS på MC'er FØR skæringsdato ?????? Not!
Henrik68
Henrik68 3/11 2016 kl. 19:36
det er en and for man kan ikke se på skat og Folketinget, hjemmeside
MagaCin.dk
MagaCin.dk 3/11 2016 kl. 20:07
1. Nej desværre ikke en and. Det har været kendt længe at 2017 er skæringsdagen for EU Euro 4, som også indeholder ABS krav.
2. Læs venligst hele teksten før der konkluderes. Der står ordret "Har du en ikke tidligere registreret motorcykel uden ABS og EU Euro4, så er det altså nu der skal gøres noget" (Altså en IKKE TIDLIGERE REGISTERERET). Så dem med ikke tidligere registrerede maskiner, og dem med importmaskiner uden papirer der dokumenterer tidligere registreringer, er dem der får problemer.
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 20:27
Og i vurderer stadig, det er ca 25.000 motorcykler der bliver problemer med?
Henrik68
Henrik68 3/11 2016 kl. 20:36
jeg har en Yamaha fz 6 s2 fra 2007 den har ikke ABS hvordan ser jeg om den har EU Euro 4
MagaCin.dk
MagaCin.dk 3/11 2016 kl. 20:43
@Husky 652. Ja vi vurderer at der findes 25.000 uindregistrerede motorcykler i DK. Men det betyder ikke at det er 25.000 motorcykler der ikke kan indregistreres. Mange af dem har været indregistreret, hvilket betyder at de ikke får problemer. Teksten i artiklen siger: Det betyder at de ca.25.000 uindregistrerede motorcykler der findes i landet, efter 31.12 måske bliver nærmest værdiløse. (Glem ikke ordet MÅSKE).
Bullerpt
Bullerpt 3/11 2016 kl. 21:17
MEN.... Hvor har I oplysningerne fra... Det må jo stå sort på hvidt hos en eller anden myndighed...?
Det virker altså utroværdigt, når I ikke refererer til noget konkret...
MagaCin.dk
MagaCin.dk 3/11 2016 kl. 21:34
@Bullerpt. Alt kommer fra EU, Direktiv 2015/719/EF, Fordring 168/2013/EU.
Folketinget har valgt at indføre reglerne pr. 01.01.2017. Nogle lande vælger andre aktiveringsdatoer. F.eks Tyskland. Det skal dog senest indføres af alle EU lande senest 01.01.2018.
Hvorfor søren skulle vi da skrive noget så vigtig for sjov? Besynderlig tanke.
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 21:54
Henrik68: Hvis din FZ6 aldrig nogen sinde har haft en nrplade, så har du noget at bekymre dig om. Ellers ikke.

Bullerpt. Det blev vedtaget tilbage i 2011/12. Har bestemt ikke været en hemmelighed. Flere medier, danske som udenlandske, har skrevet om det før.
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 21:57
Magacin: Sådan som Hr Rønn har skrevet det, så hentyder ordet "måske", til det mulige udfald, at det givne antal motorcykler bliver værdiløse.
Med den nuværende ordlyd, får det læseren til at tro, der findes 25.000 motorcykler, der bliver berørt, og at disse måske bliver værdiløse.
Men igen, det er helt ude i hampen, at der skulle findes 25.000 uindregistrede motorcykler i landet, som måske står til at blive værdiløse.
I har gjort nogle unødigt urolige.
Husky652
Husky652 3/11 2016 kl. 21:59
I gør det endnu værre i dette afsnit:
"Det kommer til at betyde at motorcykler uden afgift, og uden ABS samt EU Euro 4, bliver nærmest værdiløse i fremtiden. De par hundrede motorcykler der skal bruges i Danmark til Trackdays og racerløb, kan ikke trække prisen op."0
RasmusHøjbjerg
RasmusHøjbjerg 3/11 2016 kl. 22:18
Er der INGEN her, som har læst parlamentets pressemeddelese....??? Hmmm måske MagaCin er lidt galt afmarcheret, fandt den her afslutning på parlamentets pressemeddelelse "Reglerne vil udelukkende gælde for nye to- eller trehjulede køretøjer og quads fra 2016" - Notér "nye" !!
Så rolig nu.....ingen panik..... :-)
Bullerpt
Bullerpt 3/11 2016 kl. 22:39
"Besynderlig tanke" Syntes bare det var på sin plads med nogle referencer, det er jo ret alvorligt for folk, der pludselig ikke kan få indregistreret deres feks. veteranmotorcykel...
Men tak for at I gør opmærksom på det... Jeg har aldrig hørt om det før nu...har da heller ikke søgt det... For hvorfor skulle jeg det...? Det er da totalt tåbeligt at trække sådan noget ned over ørene på intetanende folk.
Jeg har i eftermiddags talt med en synsmand, som mener at det kun gælder nye mc'er... Han ved det åbenbart ikke engang.
Og hvad jeg lige hurtigt har kunne se på "trafikstyrelsen" skal det først i høring d. 25.nov.
Synes det er svært at overskue...ved bare at jeg skal til at have fingeren ud for at være på den "sikre side"
Bullerpt
Bullerpt 3/11 2016 kl. 22:43
Tak RasmusHøjbjerg... Der "overlappede" vi lige hinanden ...så har min synsmand jo nok ret...:-)
RasmusHøjbjerg
RasmusHøjbjerg 3/11 2016 kl. 23:44
Pressemedlelsen kan læses her:
www.europarl.europa.eu/news/da/news-room/20121116IPR55754/ny ..
Bullerpt
Bullerpt 4/11 2016 kl. 6:32
Tommel op... Rasmus...:-)
Henning@Roskilde
Henning@Roskilde 4/11 2016 kl. 7:06
Magasin:

Øøøøh i skriver ORDRET: Det betyder at de ca.25.000 uindregistrerede motorcykler der findes i landet, efter 31.12 måske bliver nærmest værdiløse.

Det er jo så temmelig langt fra FAKTA - med mindre i da vil postulere (og dokumentere) at der rent faktisk befinder sig 25.000 MC'er i DK - som der aldrig har været en DK-plade på.

Fint nok at i laver en artikel - for at gøre folk opmærksom på et MULIGT problem - men i sin nuværende form er den ærligt talt lige til EB/BT - eller den lokale bodega en sen lørdag nat.
Lasse1704
Lasse1704 4/11 2016 kl. 9:32
Er der ingen som har læst pressemeddelelsen igennem, såvidt jeg kan se så er den ikke endeligt vedtaget og vis nogen har et bevis på det modsatte så må det meget gerne dele's
MagaCin.dk
MagaCin.dk 4/11 2016 kl. 9:41
@RasmusHøjbjerg: Du er helt forkert på den. Direktiv 2015/719/EF står ikke alene. Det omhandler kun motorcykler fra seneste 2 år. Tideligere direktiver omhandlende EU Euro 2, og EU Euro 3 skal medtages som samlet pakke. Vi har talt med TBST (Trafik og Byggestyrelsen) som bekræfter problemstillingen. Interesseorganisationerne bekræfter også.
Man kan kun håbe at mange importmaskiner tidligere har været indregistreret og at ejerne har papirene der bekræfter tidligere registrering.
emiljensen
emiljensen 4/11 2016 kl. 10:17
@MagaCin.dk - tak fordi I gør os opmærksom på denne her problematik. Selv har jeg en Moto Guzzi V11 Le Mans stående, som jeg gerne vil have plader i løbet af foråret - så følger denne debat ret tæt!

Men, jeg har lige snakket med Trafik og Byggestyrelsen (ligesom I selv har, kan jeg læse) og de siger, at reglerne ikke er fastlagt endnu, så de har ikke noget at rette sig efter. Hvornår det danske Folketing vælger at ratificere det omtalte direktiv, kunne han ikke sige. Men i følge ham jeg talte med, så var det ikke sket endnu.

Så jeg ved ikke helt, hvad der er op og ned i denne sag! Er der evt. andre, der har links m.m. til flere oplysninger?
emiljensen
emiljensen 4/11 2016 kl. 10:42
Jeg har kigget lidt videre, og umiddelbart ser det ud som om, at gældende danske regler er disse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162783

Her kan man under punkt 5.01.031 se, at der endnu ikke er krav om, at to-hjulet motorcykel skal have bremseassistent (ABS). Derudover så synes jeg ikke at kunne se nogle steder, om det er for alle motorcykler der importeres uden fra EU eller blot dem, der ikke har en typegodkendelse? Der er nemlig noget der tyder på, at hvis motorcyklen allerede er typegodkendt, så kan den godt indregistreres i Danmark også selvom den kommer fra en ikke EU-land og ikke har ABS?
Z13
Z13 4/11 2016 kl. 12:03
25.000 ! Det er virkelig et estimat der kan få nogen til at blive rigtig tøsefornærmet.. Jeg tror slet ikke at tallet er helt ude i hampen.
Men hvis I ønsker at blive ved med at sidde og spilde tiden med at bitche over det, vil jeg foreslå at I griber det lidt mere konstruktivt an. F.eks.: Kunne I bruge tiden til at tælle sammen, hvor mange uindregistrerede MC-er der findes i Jeres egen omgangskreds.
I min omgangskreds er jeg en af dem, der har færrest stående. Men I kan da starte med tallet 7, det er hvad jeg har stående i min egen kælder...
Husky652
Husky652 4/11 2016 kl. 12:48
Z13: Der er ingen der anfægter, estimatet på 25.000 uindregistrede motorcykler. Det er postulatet om, at 25.000 nærmest bliver værdiløse der anfægtes.
Dine 7 maskiner i kælderen, bliver ikke berørt af de nye regler.
Peter-Sorø
Peter-Sorø 4/11 2016 kl. 17:37
De kommende regler har været i høring - se dette link https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/59852
Færdselsstyrelsen er ved at udarbejde reglerne og herunder de høringssvar der er kommet.
Allan MC
Allan MC 4/11 2016 kl. 22:17
Kan ikke se hvad det skal til for! Har da selv en hel stak der ikke klarer kravene og står ikke lige med 500.000 til afgifter, mega træls!
Har en som klarer kravet. fordi det er en 2008 model
Husky652
Husky652 5/11 2016 kl. 9:20
Allan MC: Har du en stak fabriksnye, aldrig tidligere indregistrerede motorcykler?
John Elo
John Elo 6/11 2016 kl. 2:10
Ja hvad bliver det næste at der skal sele og airbak det er vist på tide med et nej til eu diktaturet
John Elo
John Elo 6/11 2016 kl. 2:13
det er nok det same som med papagøjer at man lige pludselig får en ide om at gøre en grå jaco til cites så alle nye udklækede skal have et cites bevis men man glemte at fortælle at os der har en hvis vi sælger den så skal vi søge om cites ellers er det ulovligt at sælge og det er uanset alder typisk eu
Klausen911
Klausen911 6/11 2016 kl. 6:21
Roolig nu - se nu også historisk på det - i 2006 (så vidt jeg husker) var der samme problematik omkring euro 3- norm. Her blev det sagt at man aldrig mere ville kunne importere maskiner fra USA hvis de ikke opfyldte Euro3. Peter-Sorø har skrevet at man så ser på PRODUKTIONS-ÅRET og benævner en 2004 maskine som registreret 31.12.2004.
Altså mit simple spørgsmål: Har man siden 2006 kunne importere Harley der ikke overholdt Euro3 - fordi de var for gamle. ???
Hvis dette er tilfældet vil man nok fortsætte den praksis !
Hvad siger du Peter-Sorø?
(Jeg og mange andre skal nok kontakte Færdselsstyrelsen igen - jeg talte med dem i torsdags og SKAT også - og alle er enige om at det er noget skidt at STATEN går glip af et stort beløb og sagsanlæg om smøl fra embedsværket er noget rigtigt skidt).
Peter-Sorø
Peter-Sorø 6/11 2016 kl. 12:13
Klausen911 - den praksis fortsætter. Det er dato for første registrering, der afgør hvilke regler der skal opfyldes. Der er fortsat muligheder for at få fastlagt en dato for første registrering - selvom motorcyklen ikke har været registreret tidligere eksempelvis motorcykler der har stået i udstilling/musseer eller tekniske skoler samt hvis man kan dokumentere at de er brugte. Det fremgår idag af Vejledning om Syn af Køretøjer - den er ved at blive ajourført med de kommende regler, herunder de nye regler for ombygning af biler og motorcykler.
SørenL
SørenL 6/11 2016 kl. 14:11
Tak for meddelelsen, det er service.
Mht. til antallet af cykler der KAN være ramt, kan det så ikke være fuldstændigt ligegyldig i forhold til mængden af panik der rammer den enkelte? Om der så stod 500.000 uindregistrerede mc'er, har det vel kun betydning hvor mange af dem man selv ejer!!
anjasvend
anjasvend 7/11 2016 kl. 21:22
Når i skriver tidligere indregistreret, er det så tidligere indregistreret i DK eller er det nok at den har været indregistreret i f.eks Tyskland?
emiljensen
emiljensen 8/11 2016 kl. 15:40
!!! DENNE ARTIKEL ER IKKE KORREKT!!!

Efter et par dages panik, grundet denne artikel har jeg i dag fået svar på en foresprøgelse til Færdselsstyrelsen, hvori jeg spørger til det der står her i artiklen.

---------------------------------------------------
Svaret fra Færdselsstyrelsen er:
Du har den 8. november rettet henvendelse til Færdselsstyrelsen vedrørende nedenstående.

Som svar på dit spørgsmål må jeg henvise dig til Vejledning om syn af køretøjer afsnit 14.01, 14.02 samt 14.05

14.02.1 Synsgrundlaget

§ 32. Ved fremstilling til syn af et køretøj, der ikke tidligere har været registreret her
i landet, eller som senest har været registreret efter de særlige regler om forsvarets
eller redningsberedskabets køretøjer, skal fremstilleren aflevere:

(3) Den udenlandske registreringsattest eller anden dokumentation for køretøjets
udenlandske registrering, hvis køretøjet er indført brugt fra udlandet. Toldattest
kan ikke anses som dokumentation herfor. Hvis dokumentation ikke kan fremskaffes,
skal der vedlægges tilladelse fra SKAT til at syne køretøjet uden at
fremlægge dokumentation for tidligere registrering.

14.05.7 Angivelse af fabrikationsår

Sb. § 47. Hvis køretøjet er indført som brugt fra udlandet eller tidligere har været registreret
efter de regler, der gælder for forsvarets og redningsberedskabets køretøjer,
og datoen for den tidligere første registrering ikke fremgår af dokumentationen for
den tidligere registrering, indberetter synsvirksomheden køretøjets fabrikationsår til
SKAT.
Stk. 2. For ikke-fabriksnye køretøjer, der ikke har været registreret her i landet
eller i udlandet, indberettes køretøjets fabrikationsår, der fastslås af synsvirksomheden,
om fornødent på grundlag af et skøn. Det samme gælder køretøjer
fremstillet ved genopbygning af et ældre køretøj eller under anvendelse af dele fra
flere ældre køretøjer under sådanne omstændigheder, at fornyet registreringsafgift
skal betales ved dets registrering.

Ved »ikke-fabriksnye køretøjer« (»brugte køretøjer«) forstås
– køretøj, der tidligere har været registreret,
– køretøj, der er mindst 4 år gammelt (fabrikationsdato), eller som har kørt mindst
2.000 km,
– køretøj, der har tilhørt en teknisk skole, og som har været adskilt til undervisningsbrug.

Jeg må samtidigt henvise dig til

Vejledning om syn af køretøjer afsnit 14.02

2.2. Brugte køretøjer, der skal registreres første gang i Danmark

Vedrørende dokumentation.

Du finder Vejledning om syn af køretøjer på www.fstyr.dk


---------------------------------------------------
Altså kan motorcykler, der ikke tidligere har været registreret godt godkendes, såfremt synsvirksomheden bare angiver "køretøjets fabrikationsår"!

Der er således ingen grund til panik og denne artikel tendenser til clickbait - men den fik mig da op af stolen!
Bullerpt
Bullerpt 9/11 2016 kl. 19:58
Sådan Emil...
Tror alligevel jeg haster min igennem toldsyn og får sat skattelotteriet i gang i næste uge...
Har sgu da været ved at få dårlige nerver...;-)
MagaCin.dk
MagaCin.dk 10/11 2016 kl. 22:59
Jo artiklen holde 100% vand. Teksten fra FSTY beskriver motorcykler der tidligere har været registreret i DK, EU eller andre lande. Altså har været registreret. Disse får INGEN problemer, som vi også skriver. Det er kun motorcykler der IKKE tidligere er registreret der får problemer, eller folk der er indehavere af motorcykler men ingen papirer der beviser tidligere registrering.
Peter-Sorø
Peter-Sorø 11/11 2016 kl. 13:55
Det vil forsat være muligt at få indregistreret cykler, der ikke tidligere har været registreret, men kan dokumenteres at have været brugt. Det kan man idag og også fremover.
stormbringer
stormbringer 21/11 2016 kl. 12:59
Så knallert-forsikrings-girokort fra 1984 bærende mit navn og maskinens stelnummer vil altså tælle som 'dokumentation for tidligere brug'? Og dermed er jeg ikke længere bundet af skæringsdatoen 1/1-2017? I givet fald skal det fejres med en sort plade - fordi jeg kan :)

Ifald ikke - altså at skæringsdato fastholdes: Er det så synsdato eller værdiansættelsesdato + plade som tæller? Lidet vil det jo hjælpe at have fået tingesten toldsynet inden jul, hvis værdiansættelse og udlevering af plade først kan ske efter nytår på grund af sagsbehandlingstid, og det er sidstnævnte som gælder som 'indregistreringstidspunkt'.
Allan MC
Allan MC 22/11 2016 kl. 20:57
Har lige et spørgsmål, er lidt i tvivl om noget:
Har en CBR600 F3 fra 1998, tidligere indregistreret i UK, kan den fortsat toldsynes, synes og registreres i Danmark?, også i 2017
Allan MC
Allan MC 22/11 2016 kl. 21:18
Og et spørgsmål mere:
Har en fabriksny GSXR1000 K8, hvordan med den? Købt ved dansk forhandler og har ingen reg attest men COC, da den aldrig har været på gaden.
joy-ride
joy-ride 6/12 2016 kl. 17:20
100 % dårligt journalistisk skriv i min verden
joy-ride
joy-ride 31/1 2017 kl. 9:48
og det ser ud til artiklen er rettet lidt til hen af vejen
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke