Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Sådan bliver 2018 på to hjul
Sådan bliver 2018 på to hjul

Sådan bliver 2018 på to hjul

Flere motorcykler, mindre kørsel, færre forhandlere og mindre fællesskab

Tendensen er klar. I Danmark kommer flere og flere motorcykler på nummerplade. Vi rige danskere er åbenbart ligeglade med vores massive afgifter på køretøjer. Og hvis nogen tror de massive afgifter på motorcykler i Danmark holder køberne fra de dyreste motorcykler, kan de godt tro om igen. Det er nemlig blandt f.eks BMW, Ducati og Harley-Davidson vi ser stigende markedsandele, og dette er på ingen måde billige motorcykler. Men uanset pris, bruges motorcyklerne ikke meget.

Vi danskere vil gerne eje motorcykler, men kører kun lidt på vores dyrt indkøbte maskiner. I gennemsnit har danske motorcyklister kun tilbagelagt ca. 6.000 km på to hjul gennem hele 2017. Dette trods ca. 5% særdeles aktive motorcyklister med mange årlige km til at trække gennemsnittet op. Ca. 20% af de danske motorcykelejere har kørt mindre end 2.000 km gennem hele 2017 sæsonen. Dette er medvirkende til yderligere pres på forhandlere og værksteder, da få kørte km betyder mindre service og reparationer.

Tendensen blandt de danske motorcykelforhandlere er klar. Mængden af forhandlere svinder, mens størrelsen af de danske forhandlere vokser. Vi ser altså færre, men større, forhandlere i Danmark. En tendens der ser ud til at fortsætte i fremtiden. Øget internethandel og færre kørte km hos motorcykelejerne presser forhandlere til større og mere produktive butikker samt værksteder, for overlevelse. Vi bør nok passe på os danskere hvis ikke vi skal miste alle vores værksteder.

Vi har nok i os selv og gider ikke andre.
Kigges tilbage i tiden var motorcykelliv forbundet med sammenhold og socialt hygge med ligesindede. Denne tendens er faldende, og motorcyklisme bliver mere og mere en privat sag. Motorcykel-klubber og foreninger lukker på stribe grundet manglende interesse, og de tilbageværende klubber melder alle om manglende interesse. Motorcyklisme bevæger sig fra en social sag, til et privat anliggende. Måske netop derfor køres færre km på motorcyklerne i Danmark, da det oftest er hyggeligere at køre flere end alene. Vi kan kun anbefale at finde en køregruppe. Der er ren afstresningsterapi.

Nysalget vil stige i 2018. Lavere priser grundet afgiftsnedsættelse, sammenholdt med et brugtmarked der er knæ grundet lille udbud, og ret høje priser, vil flytte en del brugthandel fra brugt til nyt. Vi gætter på pænt over 3.000 solgte nye motorcykler gennem 2018. Godt, for flere nyere maskiner i trafikken øger utvivlsomt trafiksikkerheden.
Kommentarer
Mrbrown
Mrbrown 2/1 2018 kl. 17:57
Bævs! for et surt opstød - men nok meget rigtigt :)
Kører selv MC med kammerater. Mit arbejde kræver bil, ellers var jeg nok også på 2 hjul meget oftere.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke