Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Privatanmeldelse: Yamaha MT-01
Privatanmeldelse: Yamaha MT-01
Privatanmeldelse: Yamaha MT-01
Privatanmeldelse: Yamaha MT-01
Privatanmeldelse: Yamaha MT-01

Privatanmeldelse: Yamaha MT-01

Henrik Torp Kristensen har brugt et par år på Yamaha´s buldrende power-fighter

Henrik Torp Kristensen besluttede efter 5 sæsoner på Moto Guzzi Breva 1100 at tiden var inde til at prøve noget nyt. Valget faldt på Yamaha´s voldsomme buldrende power-fighter, nemlig model MT-01. Yamaha MT-01 er en nøgen fighter, monteret med den store 1.7 liter V2 motor fra Yamaha XVS 1700. Altså en fighter med cruiser-motor.

Tekst og billeder af: Henrik Torp Kristensen

Jeg har været den lykkelige ejer af min MT01 siden 2014 hvor jeg købte motorcyklen som ”fabriksny”, i bytte på min Moto Guzzi Breva 1100, som jeg havde kørt på i 5 sæsoner.

Det er en årgang 2006, som har været overgemt, men da jeg så den var jeg ikke i tvivl om, at den måtte jeg eje.

 

Hvad får man så når man kører MT01?

Man får en mc der tiltrækker nysgerrige blikke uanset hvor du er – den lyder helt fantastisk synes jeg, særligt med Akrapovic udstødning monteret. Man får også en fuldstændig ”rå” mc, uden nogen form for elektroniske hjælpemidler – den har ikke engang ABS. Til gengæld oser den langt væk af kvalitet – finish og samlekvalitet er sjælendt set bedre synes jeg.

 

Efter at ha´ kørt >10.000 km, samt deltaget årligt i hhv FDM´s fremragende kørekurser på Jyllandsringen, og de ligeså fremragende Mestersvingerkurser på Ring Knutstorp, er jeg ret imponeret af min MT01.

På bane bliver den nok aldrig den hurtigste, en egenvægt på >240 kg tør sætter en naturlig begrænsning, men den har et rigtig godt velafbalanceret chassis, med rigtig god affjedring og bremser der holder til at blive brugt.

 

På lidt længere ture kører jeg uden problemer en hel dag uden at blive øm eller træt – komforten er fin, sålænge man holder sig under 130 – 140 km/t. Vindbeskyttelse er der jo intet af på denne type mc.

Til gengæld er motor og transmission overlegen – den har rødt felt ved 5.500 rpm, men den trækker imponerende hårdt fra 2.000 rpm, og i området mellem 2.000 – 4.000 rpm kører den ganske enkelt fremragende. Bevares der er vibrationer, det er jo en V2 på 1670 ccm, men ikke noget som giver problemer i form af sovende fingre eller lignende. Og så lyder den ganske enkelt fantastisk synes jeg.

 

Skal jeg på at sammenfatte snart 3 sæsoners ejerskab, så vil jeg sige, at det er en alsidig sjov og spændende mc, som kan bruges til både touring, frisk kørsel på sognevejene, samt lidt svingkurser på bane.

Men det er også en egoistcykel, som i min optik kun egner sig til solokørsel – kan man leve med det, så har man rigtig stor fornøjelse, samt et problemfrit ejerskab af denne unikke motorcykel.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke