Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Privatanmeldelse: Aprilia Dorsoduro 750
Privatanmeldelse: Aprilia Dorsoduro 750
Privatanmeldelse: Aprilia Dorsoduro 750
Privatanmeldelse: Aprilia Dorsoduro 750

Privatanmeldelse: Aprilia Dorsoduro 750

Henrik Olesen har brugt et par år på ryggen af Aprilia´s 750 motard

Henrik Olesen har sendt os denne beskrivelse af Aprilia´s Dorsoduro 750. Henrik Olesen er ydermere ejer af en Honda CBR1100XX samt en Aprilia Pegaso Trail.

Tekst og foto af Henrik Olesen.

En rigtig italiener - med en skøn V2 motor på 750 ccm og 92 HK (80 målt på baghjulet) - som jeg købte brugt i 2014. Det var en maskine, der virkelige savnede at komme ud på de små landeveje i Vestjylland - efter at have stået det meste af tiden i garagen hos den første ejer. Han havde købt den i 2011 - og da jeg købte den i 2014 havde den kun kørt 3.600 km. Det var egenlig planen, at jeg ville sælge den hurtig igen i 2014, med måske nogle tusinde i fortjeneste, men jeg blev fra første køretur rigtig glad for den. Nu står den på 21.000 km. Det skal siges, at jeg ved siden af, kører en del tusinde km på min Blackbird, som jeg købte fra ny i 2007. Den er nu oppe på 97.000 km. Og så bliver min Aprilia Pegaso Trail også luftet 3.000 km om året - den kører jeg på hele året rundt. Men Dorsoduroen er nu blevet den foretrukne, når jeg lige skal ud og have frisk luft i lokalområdet, eller på en tur rundt i Jylland.  

Efter at have kørt nogle tusinde kilometer i 2014, blev jeg lidt træt af motorens hakkende opførsel. Det var specielt irriterende, når jeg kørte under 60 km/t og den ikke havde noget at trække - så bykørsel var ikke nogen fornøjelse. Derfor kontaktede jeg Finn Villadsen fra FV Motor ved Aarhus, der monterede en Bazzaz styringsboks og kørte den ind på rullefeltet. Det var en helt anden motorcykel jeg kørte hjem på fra Finn Villadsen og siden har alle kørte kilometer været en ren fornøjelse. Jeg kan kun anbefale andre til at kontakte Finn og få den optimeret. 

M.h.t. dæk - så har jeg været rigtig godt tilfreds med Bridgestones BT023 dæk på min Blackbird, som holder mindst 20.000 km. Samtidig står de rigtig godt fast. Og det er ikke fordi jeg ikke kører dækkene ned på siderne - der er kun få millimeter “kyllingstriber” på hver side af dækkene. 

Det kan da godt være, at nogle vil påstå, at det ikke er dæk til en Dorsoduro - men da jeg ikke køre trackdays på den - så opfylder de til fulde mit behov. 

Sædet på Dorsoduroen er ikke særlig polstret - så jeg vil ikke umiddelbart vælge den til Harzen - jo måske, for det vil være fedt at køre på den dernede. Men så skal du lige holde pause for hver 150 km og strække ben - og tanke. Tanken rummer kun 12 liter - og med ca. 18 km / liter, så skal der tankes ved ca. 180 km. 
Den lille lygtekåbe giver lidt beskyttelse mod vinden - men ikke meget. Derfor mærker du vinden, når du kommer op på motorvejshastighed. Men egentlig dejlig, for så mærker du farten og chancen for at beholde kørekortet er noget bedre. 

Jeg har lækre Akrapovic potter på - med DB killer i sat - og det giver en rigtig sprød lyd. Har haft DB killerne pillet ud - men det bliver lidt for larmende og anstrengende på længere turer, og da jeg bor på en gade med naboer, der har små børn, tror jeg ikke det vil være populær, at jeg vækker deres børn midt i deres skønhedssøvn. 

Umiddelbart er det svært at finde noget at kritisere Dorsoduroen for - måske den lille tank, men man kan jo ikke få alt - så havde jeg jo nok købt en BMW K 1600 med 26,5 liter i tanken og skulle holde mig til veje der går ligeud. 
Kommentarer
gollesen
gollesen 4/8 2016 kl. 8:57
Godt initiativ med privat anmeldelser.
En god anmeldelsen fra Henrik Olesen, på en feeed cykel :-)
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked
Søg MC mærke