Danske motorcyklister vil lavpris frem for kvalitet
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Pris betyder alt

Danskerne går målbevidst efter pris frem for kvalitet og teknik
Tommy Rønn
21/06-2016 kl. 22:15

De seneste 10-15 års landeplager indenfor motorcykler i Danmark, har været mere dikteret af pris frem for kvalitet. De bedst sælgende motorcykler i Europa har sjældent været samme modeller som de bedst sælgende i Danmark. Vi danskere har altså andre briller på end motorcyklisterne i vores nabolande.

Ingen tvivl om vores afgiftssystem der fordyrer alle nye motorcykler spiller en væsentlig rolle, men det forklarer ikke alt. I Norge er de udsat for samme høje MC afgifter som i Danmark, men nordmændene køber langt flere dyre motorcykler end os danskere. Og det er ikke kun motorcykelinvesteringerne vi håndterer anderledes i Danmark. Et eksempel er f.eks at en italiener bruger godt 50% af deres månedlige indkomst på kvalitetsmad. I Danmark bruger gennemsnits-danskeren kun ca 8% af den månedlige indkomst på mad. Vi behøver altså ingen italiensk salumi, men kan nøjes med den 3 stjernede.

Vi danskere er altså en discount-nation, hvor det er blevet en folkesport at spare mest mulig. Vi går målrettet efter den lave pris.

Nogle af de bedste eksempler indenfor motorcykelkøb er følgende modeller hvor vi danskere er gået benhårdt efter lav pris:

Suzuki GSX750F

Den motorcykel sprøjtede ud fra forhandlerne, da importøren opkøbte restlagre overalt i Europa, og sænkede prisen voldsom i Danmark. Ingen andre lande kunne sælge den bedagede 20 år gamle konstruktion, Suzuki GSX750F, uanset pris. Med garanti grundet den aldrende teknik. Men den lave pris gjorde den til topsælgeren i Danmark.

BMW G650 Sertao

BMW havde ikke tidligere solgt rigtig stort med nogen enkeltmodel i Danmark, men da den gamle halvsvage konstruktion G650 Sertao blev sendt ned på 80.000 kr. kom der voldsom gang i salget. Aldrig tidligere havde en BMW kunne købes så billig i DK. Køberne ignorerede det svage stel, de mange vibrationer og de dårlige langtursegenskaber. Det var jo en BMW til små penge.

Husqvarna TR650 Strada

Denne nye motorcykel kunne intet sælge i Danmark da den blev annonceret til 120.000 kr. Kort efter kom den til 100.000 kr. Stadig ingen reaktion fra danskerne. Men da prisen blev sænket til 75.000 kr. brød helvede løs. Alle de TR 650 Strada importøren kunne skaffe blav solgt hurtigere end de kom til landet. 

Yamaha MT07

En fin motorcykel men ikke unik. Bremsere mangler lidt bid og mangelfuld affjedring når det går rigtig hurtig, gør den til en fin men jævn motorcykel. Til introprisen på 80.000 kr. tilbyder Yamaha MT07 meget mere motorcykel for pengene end konkurrenterne i prisklassen. Et sprog danskerne for alvor kan forstå. En rigtig opskrift på stort salg i DK.

Kawasaki Versys 1000

En motorcykel der aldrig har kunnet sælge i Danmark trods eminente køreegenskaber, og måske markedets bedste motor. En pris på 210.000 kr. og et aparte desigen holdt alle danskerne væk. En brutal prissænkning til 120.000 kr. fik pludselig alle danskere til synes Versys 1000 var smuk. Hele lageret blev solgt på få dage.

Hyosung GT650R

Seneste eksempel på hvad pris betyder i Danmark. Den seneste måneds prissænkning til 40.000 kr. har revet den koreanske V2 ned fra butikkernes hylder. Aldrig tidligere har Hyosung GT650R kunnet sælge i Danmark, men den lave pris på 40.000 kr. kunne trække rigtig mange i butikkerne for at købe en GT650R.

I f.eks Tyskland har forhandlere og importører også forsøgt sig med markante prissænkninger på f.eks Husqvarna TR650 Strada, Kawasaki Versys 1000 og Hyosung GT650R. Helt uden reaktion fra kunderne, og maskinerne står stadig hos forhandlerne. Men os danskere er altså meget prisbevidste sammenlignet med vores naboer.

Ingen hemmelighed. MagaCin har selv købt 3x Husqvarna TR 650 Strada og 3x Hyosung GT650R.  Vi er også mere nærrige end teknikbevidste.

Del med en ven

0 personer snakker om “Pris betyder alt

  1. "Pris betyder alt"

    Det syntes jeg bestemt er helt forkert, og det viser tallene da også fra de 10 mest solgte mc- og scootermærker i 2015

    Yamaha, 526
    Honda, 355
    BMW, 234
    Suzuki, 212
    Harley-Davidson, 152
    Keeway, 136
    Kawasaki, 118
    VGA, 118
    Kymco, 74
    KTM, 71
    Hyosung, 54
    Triumph, 44

    Jeg syntes tværtimod at danskerne, nok pga. det høje afgiftstryk, er gode til at få mest for pengene, ellers var de jo helt andre mærker der skulle ligge på en top 3.

  2. i blander det nu lidt sammen….
    Versys 1000 2014 blev nedsat fordi den er lidt grim – ikke af underlødig konstruktion eller udløbet på dato.
    Den ER lidt grim – men det ser man ikke når man kører på den – og køre – det kan den!!!

Skriv et svar

Giver børn en ny start