Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder
Niken: Yamahas trehjulede svingæder

Niken: Yamahas trehjulede svingæder

Yamaha lover sportslige køreegenskaber med Niken

Yamaha vil gerne have os til at revurdere vores holdninger til svingegenskaber og trehjulede cykler - måske i forhold til de traumatiske oplevelser med centrifugalkraft de fleste af os oplevede i børnehavealderen med disse trehjulere. 

Yamaha Niken er designet og bygget til sving og aktiv kørsel. Den blev præsenteret på Tokyo Motor Show, men først på EICMA 2017 slap der for alvor specifikationer ud om den.
Niken er baseret på Yamahas nye Leaning Multi-Wheel system, som gør kraftig nedlægning mulig trods det tredie hjul. Og det kan være med til give føreren mere selvtillid i svingene, vel vidende at der er et ekstra hjuls friktion at trække på. Derfor vil motorcyklister også kunne gå direkte over på trehjuleren, uden at skulle igennem nævneværdig træning.

Motoren på 849cc trækker godt igennem, som vi kender det fra MT-09 modellerne.Modificeret til Niken har den fået ændret indstillinger for indsprøjtning, så den bliver særligt god på bl.a. snoede bjergveje. Hvad det nærmere indebærer, melder Yamaha intet om. En nyudviklet krumtap skulle hjælpe til blødere start.
Sidespejlene med indbygget LED-blink er en videreudvikling fra YZF-R1. Stellet er modifceret til stabilitet med tre hjul og kronrøret er af støbejern, mens svingarmens drejeområde er af støbt aluminium. Hovedrammen som forbinder dem, er fremstillet af stålrør. Det skulle være med til at give en ekstra følelse af stabilitet og smidige køreegenskaber i sving.
Med samme formål for øje er alu-svingarmen også blevet forlænget med 15 mm. i forhold til MT-09, så den nu er 552 mm. Kørestillingen er, sammenlignet med MT-09, 50 mm længere tilbage for at give en mere ideel siddeposition.

Nikens dobbelte upside-down forgafler muliggør en maksimal hældningsvinkel på 45 grader. Rigeligt til de fleste, men det ville ikke være lykken ved Moto-GP.
De dobbelte "udvendige" upside-down forgafler er udstyret med en justeringsmekanisme til returdæmpning og støddæmpning, der giver køreren mulighed for at indstille den ideelle affjedring, og den relativt smalle hjulafstand på 410 mm giver en naturlig styrefornemmelse på Niken - ligesom den samlede bredde bliver holdt på et minimum. Bagtil kan affjedringen justeres trinløst med et håndtag.

En åbenlys fordel ved et ekstra hjul, er en kortere bremselængde. Begge forhjul er udstyret med en 298 mm bremseskive mens den bagerste er på 282 mm.

Niken forventes tilgængelig i Europa i andet halvår af 2018. Om den kommer til DK og hvad prisen bliver, er endnu ukendt.


Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke