En flok motorcykler på tur, en skøn oplevelse
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Når motorcykler kører i flok

En flok motorcykler på tur, en skøn oplevelse
Klaes Asaa
04/01-2017 kl. 11:54

Sommertid er højsæson for motorcyklisterne. Der er blevet trippet utålmodigt og kigget i vejviseren efter godt vejr i månedsvis igennem en lang vinter. Endelig er vejret blevet varmere og motorcyklen kan luftes på vejene igen. 

Mon ikke de fleste har oplevet det fantastiske syn af en kolonne af nypudsede motorcykler på tur. I nogle tilfælde kan der være næsten 100 motorcyklister på to sirlige rækker lidt forskudt i forhold til hinanden. Det er et smukt syn. 

Her begynder morskaben og slutter også her, for i vores færdselslov står der, at alt over 5 motorcykler i flok betragtes som en kortege. Hvilket indebærer, at skal der en flok afsted på tur, altså over 5 styk, skal den anmeldes til onkel haps (politiet) for godkendelse, hvis det skal gå rigtigt til. Alternativt skal gruppen dele sig for hver 5. mand, med en fornuftig afstand(100m eller mere), så den øvrige trafik har mulighed for at overhale. Det er ikke særlig nemt og smart for den øvrige trafik at overhale en flok på 10 -15 motorcykler, så det ligger i sagens natur op til udfordring, for dem der gerne vil på tur sammen.

Gruppekørsel med dygtige kørere og gode venner kan være super sjovt. Men at køre i en blandet skare uden at kende hinanden, kan være giftigt. En blanding af racere og urutinerede kørere har ofte meget svært ved at køre sammen. Afhængigt af hvor dygtige de enkelte er til at køre motorcykel, samt forskellen på typer af motorcykler, kan give en meget broget oplevelse. Det er som regel ikke de mest forsigtige der skaber farlige situationer, det er snarere de mere vovede og vilde. 

Inden du deltager i gruppekørsel, skal du have styr på om førerhunden har en gennemtænkt tur, og hvilke regler der gælder når der køres. Er der mange rutinerede deltagere der kender til gruppens køremønster, og kender alle deltagerne reglerne? Tal med de andre kørere når du møder frem til en tur, og afvej deres erfaringsniveau. Hvor lang tid har de kørt? Har de kørt gruppekørsel før? Som regel vil en tilfældig samtale afsløre hvor verden står. 

Selvom du prøver at tage nogle forholdsregler, kan der stadig være noget bøvl undervejs. En ting er sikkert, vi er alle forskellige i vores tanke om fart. Når det er sagt, så er betingelserne for en god tur, at der er klare regler for hvordan gruppen skal køre. Her begynder det svære, fordi det er de færreste der er gode til blive enige om alle detaljer. Dels fordi det er mange ting at tage højde for, men også fordi alle gerne vil have lidt af deres ret.

Rent faktisk er det lige her det sværeste er. Når der køres er det vigtigt at der er et minimum af regler der skal overholdes: 

– Hold en fornuftig afstand, hellere lidt ekstra 

– Hold din bane, og især, bliv i den rigtige vognbane 

– Afkod den forankørende og giv plads 

– Når gruppen skal overhale, så lav din egen overhaling sikkert 

– Kør ikke over evne og gør kun det du kan klare, tag ingen chancer bare for at følge med 

Det her er hamrende farligt

Det er nødvendigt at få talt sammen om turen inden man tager afsted. Få afklaret hvordan turen skal foregå, det skaber tryghed for alle. Den bedste måde at få en god tur på, er ved at få talt sammen. Så læg dig om på ryggen og vær klar til at lave et kompromis, gruppekørsel er et fællesskab. 

God tur, bare det snart blev sommer.

Del med en ven

0 personer snakker om “Når motorcykler kører i flok

  1. Glimrende artikel om et ømtåleligt emne. Der bliver bl.a. anbefalet at man holder sig i den højre kørebanehalvdel.
    Det der støder mig, at der er 5 billeder tilknyttet artiklen, hvoraf det 3. og det 5. sikkert er engelsk, hvor der køres i den venstre kørebanehalvdel – ikke gavnlig formidling

Skriv et svar

Giver børn en ny start