Sådan startede det - MotoGP fejrer 70 års jubilæum.
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

MotoGP fejrer 70 års jubilæum

historien bag sporten
Steffen F. Olesen
14/06-2019 kl. 06:14

Ved den kommende weekends Gran Prix på Catalunya, fejrer MotoGP 70 års fødselsdag, hvilket gør denne dejlige sportsgren til den ældste verdensmesterskabs-motorsport nogensinde.

Idéen om et road racing verdensmesterskab sprang ud en del år før 1949. Første gang termen “Gran Prix” blev brugt i forbindelse med race på motorcykler, var i Frankrig til Paris Coupe Internationale des Motocyclettes. 

Til arrangementet kørte deltagere fra Tyskland, Storbritannien, Østrig og naturligvis Frankrig, men såmænd også fra vores eget lille dejlige Dannevang.

Dagen derpå blev The Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes stiftet, og foreningen stod gennem de efterfølgende 40 år for eksekveringen af europæiske racerløb.

I perioden 1919-1939 søsatte The Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes (FCIM) deres første officielle mesterskab ved navn The European Gran Prix.

Afholdt mellem 1924 og 1939, var European Gran Prix en titel der oprindeligt var tildelt mange individuelle mesterskaber, og det var først efter år 1938, at det blev til ét samlet europæisk Gran Prix med 3 fastlagte klasser: 250cc, 350cc og 500cc.

The European Championship gjorde – efter en kort pause under 2. verdenskrig – comeback i 1947, men bestod på dette tidspunkt kun af ét enkelt løb, nøjagtig som i 1924.

Men i november måned 1948 ved kongressen i London, tog The Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes en fantastisk beslutning, og erstattede de europæiske mesterskaber med det vi i dag kender som MotoGP World Championship.

Blot et par måneder senere i Januar 1949, blev det officielle regelsæt for MotoGP World Championship fastlagt sort på hvidt, og en kalender bestående af hele 6 løb blev offentliggjort den efterfølgende morgen.

De 6 løb var som følger:

1.  The Tourist Trophy races, Isle of Man: 13, 15, 17 Juni
2.  The Swiss Grand Prix, Berne: 2, 3 Juli
3.  The Dutch TT, Assen:  9 Juli
4.  The Belgian Grand Prix, Spa-Francorchamps: 17 Juli
5.  The Ulster Grand Prix, Belfast/Clady: 21 August
6.  The Grand Prix of Nations, Monza: 4 September

Det er lykkedes at fremsnuse en bid af den rapport, der af ISC sekretæren – Mayor T.W. Loughborough – blev skrevet, i forbindelse med fastlæggelsen af det første officielle regelsæt:

“The FICM will award the title of World Champion a) to the best rider and b) to the best constructor, in the classic road racing events of the year, in each of the recognised classes where are least three races have been held: 125cc, 250cc, 350cc, 500cc solo and 600cc side-car.

 

“The minimum distances for the races in each of the various classes shall be: for the 125cc solo and the 600cc side-cars: 100 kilometres; for the 250cc solo: 125 kilometres; for the 350cc solo: 150 kilometres; for the 500cc solo: 200 kilometres.”

MotoGP legenden Leslie Graham, som afgik ved døden på Isle of Man i 1953 ved et styrt på sin MV Agusta.


Det var ikke – som vi kender i dag – noget krav om tilmelding, da titlen blot gik til den deltager der havde tilegnet sig flest point ved hver enkelt løb. 

Fordelingen af point var også meget forskellig, fra den vi kender i dag. Vinderen af løbet blev tildelt 10 point hvor andenpladsen udløste 8 point. Trillede man over stregen som nummer 3, sikrede man sig 7 point. Nummer 4 fik 6 point, og sidste mand i top-5 måtte nøjes med 5 point.

Hertil fik løbets hurtigste mand – altså den bedste omgangstid – tildelt et enkelt point, såfremt rytteren gennemførte løbet. 

Ved sæsonens ende var det den enkeltes tre bedste resultater gennem sæsonen, der talte i den endelige score.

Reglerne for konstruktørernes mesterskab fungerede på samme måde som i dag, hvor kun den bedste rytter af producentens maskine blev tildelt point.

Hvis eksempelvis Marc Marquez på sin Repsol Honda næste weekend vinder over teamkammeraten Jorge Lorenzo og Cal Crutchlow på sin LCR Honda , vil Honda blive tildelt 25 point for Marquez' præstation, og ikke en sammenlagt score for de 3 kørere.


Ovenfor vises resultatlisten fra verdens første 500cc MotoGP løb Isle og Man, og som det fremgår af listen, blev løbet vindet af den britiske Norton Factory kører Harold Daniell.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start