Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900
Minitest: Yamaha XSR 900

Minitest: Yamaha XSR 900

Hverken fugl eller fisk

MagaCin har haft den nye retro fra Yamaha, deres XSR 900, til prøvekørsel. En motorcykel der slår hårdt på det klassiske look, men genbruger kendt teknologi på motorsiden, nemlig motoren fra Yamaha MT09.


Da testtiden ikke har været lang, og har involveret megen kørsel, er dette kun en minitest, altså en prøvekørsel. Den endelige stortest af Yamaha XSR 900 kommer senere på sæsonen.


Yamaha proklamerede med introduktionen af deres nyeste MT modeller, at disse skulle danne grundsten i mange nye modeller. Dette gælder også MT09, der nu er grundsten i den originale MT09, MT09 Tracer, og nu senest denne testede XSR 900.


Med MT09 som grundsten, er vi sikre på motorens kvalifikationer. En sprælsk og livlig 3 cylindret 847 ccm rækkemotor, der i sin opførsel er uhyre sportslig, ja næsten eksplosionsagtig. Yamaha har dog forbedret elektronik og styring, så maskinen i XSR 900 er mindre on/off end standard MT09, hvilket gør nyheden bedre og mere kørbar for flertallet.


Motoren har bibeholdt 3 motormodes. (A) Vild og hysterisk, (STD) Voldsom, men let stækket så de mest hysteriske er fjernet, (B) Regnmode der stadig er stærk, men dejlig kørbar. Dog også stækket let sammenlignet med de to andre modes.


Også den skønne tractioncontrol er bibeholdt i XSR 900. På anti-hjulspind-programmet findes også 3 muligheder. Meget hjælp til piloten, lidt hjælp til piloten eller ingen hjælp til piloten. Dejligt at tractioncontrol også er en del af XSR 900, da den voldsomme motor let laver bandit-streger for den uerfarne pilot.


Vi kender altså hele motoren, og hele transmissionen. Vi elskede hele drivværket i de tidligere versioner, og elsker den også i denne XSR 900 version. Motoren får altså thumbs-up herfra.


Køreegenskaberne i chassiet på XSR 900 er næsten som vi kender dem fra gundkonstruktionen Yamaha MT09, måske endda en anelse bedre og mere blid, hvor MT09 godt kan føles let grov og usleben, føles XSR 900 mere færdig.


Designet sender brugeren mange år tilbage, med det klassiske look. Det er helt i tidens trend at design på motorcykler skal være klassisk. Det klassiske look er nemlig det nye sort indenfor motorcykler. En trend Yamaha også forfølger med denne XSR 900. Hvordan forbrugerne ser på det klassiske XSR 900 design ved vi ikke, men et er sikkert, vi elsker det.


Desværre sidder vi konstant med en underlig følelse når vi kører XSR 900. Designet får os til at tænke sløv cruising foran urbanmiljøets lækre cafeer. Dette design skal bare vises frem, og så må det ikke gå for kvikt, for så kan ingen nå at se den smukke motorcykel i forbifarten. Motoren får os omvendt til konstant til at tænke sport, og giver os lyst til at åbne for de mange ponyer, så XSR springer frem som en gazelle, mens den løfter forhjulet i regulær raseri.


Yamaha har i XSR 900 kombineret et skønt retrodesign der er gjort færdig fra fabrikken, og en vidunderlig vild og voldsom sportslig motor, der drømmer os ind på racermanerne. Desværre er disse to ting ikke pokkers forenelige efter vores mening. Et fantastisk stel og design, i kombination med en fantastisk motor, giver altså ikke nødvendigvis en fantastisk kombination.


Nu glæder vi os bare endnu mere til vi skal prøve XSR 700. Selvsamme design, med en langt mere doven 2 cylindret pludre-chatol af en motor, lyder som en mere velvalgt kombination, efter vores mening.


Vi vil bringe en langt mere dybteborende test af XSR 900 senere på sæsonen.

Kommentarer
Nil
Nil 2/5 2016 kl. 23:26
"det klassiske look" .. seriøst, så er den altså ikke særlig køn!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked
Søg MC mærke