Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016
Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016

Minitest: Kawasaki Ninja ZX6R 636 2016

Danmarks første test beviser at Kawasaki nu har titlen, konge i 600 supersport klassen

Video
600 supersport klassen har længe været populær blandt danske der vil sport på to hjul, og med rette. Klassen tilbyder rigelig motorkraft til danske forhold, eminente køreegenskaber, lav egenvægt og fornuftig pris, sammenlignet med de store supebikes i literklassen.

Desværre har 600 supersport-klassen tabt momentum til de vilde superbikes i literklassen. En udvikling der sandsynligvis skyldes de store 1000 ccm raceres tilføjelse af racer ABS, moderne traction-control og launch-control gennem de seneste år, mens de små har manglet den moderne elektronik.

Nu går Kawasaki hele vejen, og udstyrer  deres ZX6R med alt det nye elektronik. Nu behøver denne supersporter altså ikke at skamme sig når den er i selskab med de store drenge. Ninja ZX6R 636 2016 er udstyret med 2 motormodes, 4 trins traction-control og racing ABS. Til dato var Yamaha R6 den hurtigste 600 ccm supersporter, Honda CBR600RR den eneste med ABS og MV 675RR den eneste med traction-control. Kawasaki får hele pakken, og tæver utvivlsomt de andre i klassen når det skal gå rigtig hurtig.

Dette er en mini-test da vi kun har kørt 2x20 minutter og 1x10 minutter på den nye Ninja ZX6R. Men nok tid til at danne os et indtryk af dette blankpolerede sportsjern. ZX6R er nemlig pudset og poleret alle de rigtige steder, så den kan køres utilladelig hurtig uden den mindste slinger i valsen.

Da vi første gang kom på ZX6R kørte vi med traction-control i model 3. Ikke noget godt valg for en gammel racerkører. Maskinen holdte så meget igen når der blev accelereret ud af sving så det blev et irritationsmoment. I mode 2 blev det bedre, men stadig ikke godt. ZX6R huggede og spruttede på gassen ud af snævre kurver. I mode 1 (Racingmode) blev ZX6r en helt anden motorcykel. ZX6R kunne nu køres med skridere ud af sving, men konstant indenfor en fornuftig sikkerhedsmargin. En regulær drøm på en 600 supersport.

Motoren er brølstærk. Helt på niveau med den vilde motor i Yamaha R6, og langt stærkere end maskinen i Honda CBR600RR, Suzuki GSX-R600, samt Triumph Daytona 675. De sidste 36 ccm oven i standardens 600, giver ekstra træk og moment der for alvor kan mærkes. YAS Marina Circuit i UAE hvor vi prøvede Kawasaki Ninja ZX6R 636, kom den lille grønne kun 30-40 meter efter BMWS1000RR og Yamaha R1M på den 2 km lange bagerste pit-langside. De store på 1000 ccm nåede ca. 280 km/t, mens Ninja ZX6R nåede 255 km/t. Imponerende.

ZX6R 2016 er micro lille. Eller sådan føles den i hvert fald at køre. Vægten siger ca. 5-10 kg mindre en 1000 ccm superbikes, men følelsen når den køres, er at denne 600 er langt mindre og mere agil en de store superbikes.

Bremserne er i vanlig topklasse, som de altid har været i superport segmentet, men desværre skuffer gearkassen. Træge og sløve gearskift er ikke noget man ønsker på en agil racer. Vores anbefaling er straks at udskifte skiftearmen til kontakt og quickshift. Ærgerligt med så skuffende gearkasse i så god en motor.

Vi prøvede aldrig at køre ZX6R helt uden traction-control og uden ABS. Det var der ingen grund til da race-ABS og traction mode 3 (Racemode) virkede perfekt.

De største personer vil nok vinde fodhvilere for højt placeret og siddestillingen for krampagtig. Ikke noget der kan gøres meget ved, da fodhvilerne, trods deres høje placering, kan køres i asfalten hvis chaufføren har racerevner. Derfor kan de ikke placeres lavere. Vil man have sport, må man altså leve med den brutale siddestilling.

De der vil de skarpeste og hurtigeste i supersport-klassen bør ikke glemme Kawasaki Ninja ZX6R 636 anno 2016. Udstyret med quickshift er den tidens skarpeste sportsjern i klassen, og til en pris på 195.000 kr. kan den kun anbefales til dem der for alvor er til frisk kørsel.
Kommentarer
Stevens MC Shop APS
Stevens MC Shop APS 8/3 2016 kl. 20:19
Det er ikke helt sandt det der står i artiklen. Triumph Daytona 675 R, har fra 2013 modellen race ABS som standard. Og så har den også Quick Shift som standard.
Svend Svin
Svend Svin 10/3 2016 kl. 14:04
Og så er 636'eren jo et uægte barn. Egentlig ikke en del af 600 cc klassen.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke