Yamaha XV 950 Bolt 2014 - Mere Harley end Harley selv
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mere Harley end Harley selv

Yamaha tæver Harley i Harley look med XV 950 2014
Tommy Rønn
09/11-2013 kl. 10:00

Mere Harley end Harley selv, tja det er meget godt ramt. Designet på den nye XV 950 fra Yamaha holder 100%. Desværre for Yamaha har Harley luret angriberen, og kommer nu selv med små prisbillige modeller.

Effekten opgiver Yamaha ikke. Dette skyldes sikkert at dette er irrelevant information for cruiserfolket. Momentet opgives dog, da dette er af største vigtighed for dem med lang forgaffel.

Prisen lander på 129.990, hvilket er ca. 20.000 billigere end en Harley-Davidson Sportster 883. Alligevel viser de første sammenligninger fra USA at Yamaha Bolt 950 slår forbilledet. Og det er endda i tests udført i Harleyens eget hjemland.

Yamaha har gennem mange år kæmpet for at komme tilbage på chopper-tronen. I de gode gamle dage, da Virago 535 huserede, var Yamaha i toppen blandt de langskæggede købere. De seneste år har Harley igen vundet tærren på dette marked. Måske er det netop den nye XV 950 der kan kæmpe Yamaha tilbage på chopper-tronen.

Del med en ven

0 personer snakker om “Mere Harley end Harley selv

  1. Hmm….. Harley XL 1200 X – Forty Eight er helt afgjort forbilledet. Så må vi håbe der ikke er så meget plastik på denne model som de øvrige japsere.

  2. Nu skriver Magacin at XV 950 er en 4 cyl. maskine. Den har så vidt jeg kan se 2 cyl. og en effekt på 52 HK mod Harleys 53. At Yamahaen kan sælges for 130000 skyldes måske at Yamaha ikke har ofret meget på udvikling af designet eftersom det vel nærmest er tyv-stjålet fra Harley. Find på noget selv Yamaha – det ville nok klæde jer. Og til alle dem der går med drømmen om at den lyder som en Harley må jeg klart sige til jer, at det gør den ikke. Og her er et punkt japserne aldrig formår at kopiere tilsyneladende.

  3. Hvilken Harley er designet tyvstjålet fra?
    Jeg syntes omvendt, at det store firma i Millwaukee skulle få røde ører, når man ser deres nyeste tiltag op mod denne Yamaha-model!

  4. Hvad kom først, hønen eller ægget? den minder meget om forty eight og seventy two. Bortset fra det, er de japanske cruisere mere eller mindre kopier af Harley og Indian, for at være med på den bølge også.
    Generelt for resten af MC markedet, hvem der kopierer hvem er vist svært at definere, de fleste mærker ligner jo meget hinanden i de forskellige kategorier.

  5. dvs at alle biler faktisk er kopier af ford-T, som var den første serie produceret bil. !!

  6. Hold da op. Så HD har ligefrem patent på at lave choppere og cruisere, og hvis andre gør det er det fordi det er en kopi?

  7. Hvis xv950 bolt ikke er en kopi af Harley forstår jeg ikke hvorfor Yamaha gør så meget ud af selv at sammenligne modellen mex forbilledet. Enhver kan jo se at Yamaha har gjort alt for at den skal ligne en Forty Eight eller en Iron. Hvorfor bruge penge på en xv 950 når man kan få den rigtige vare for 20-30000 mere?

  8. Den eneste grund til en HD koster mere end en japaner som kører bedre, er fordi der er nogen der er villige til at betale mere for den. Der står stadig "made on Taiwan" på mange af komponenterne på Harleyen.

  9. Den nye HD 750 er lidt for japansk, og enig i at XV950 Bolt er og bliver en kopi. Det koster at udvikle – både teknik og design. Yamaha har da helt klart sparet penge på udvikling af designet til XV950, og de gør selv ret meget ud af at sammenligne den med en Harley.

  10. Jesper – der er folk der gerne betaler lidt ekstra for holdbar kvalitet og vel også betragter det at købe Harley som en investering og en livsstil. Mht hvor komponenterne er produceret er det nok en ting vi skal vænne os til uanset om det er en Braun barbermaskine eller en Harley. Men vi må formode at de kendte mærker holdet et nøje øje med kvaliteten på ting produceret i østens rige.

  11. Kvalitet koster mere Jesper. Det er derfor du får en billigere cykel hos Yamaha, der så tilmed vælger nærmest at kopiere en populær Harley. Svært at have patent på et design, men det er godt nok nemt og billigt at gøre som Yamaha. Og så er det nemt at tilføje et par ekstra nye detaljer for så at udråbe Yamahaen som en meget bedre cykel.

  12. At H-D skulle have patent på at lave cruiser/chopper må stå for din egen regning Jesper09, det har jeg aldrig påstået. Det er dog et faktum, at japanerne ikke byggede cykler i den stil, før de begyndte at lave softchoppere i 80'erne for at få del i det marked også, det var deres egen begrundelse den gang, måske bortset fra en periode før WW2, hvor de byggede H-D på licens.

    At japanske cruisere skulle køre bedre er en smagssag og spørgsmål om sammenlignlige modeller. Efter at have kørt årg. 1998 VZ800 Marauder i 6 år og årg. 1999 H-D Sportster 1200 i 7 år, er jeg ikke i tvivl, køreegenskaber og komfort falder klart ud til Sportsterens fordel, også på konens tidligere 883.

    Prisen, tja hvorfor give x tusinde kr. mere for BMW eller italienske maskiner, når tilsvarende japanske er ikke så lidt billigere?, det må vel bero på interesse, temperament, religion eller meget andet. Den relativ høje pris på H-D skyldes for en stor del også europæisk importtold.

    Mht. made in Taiwan eller et andet land, benytter alle sig af hinandens udbud for at holde prisen nede. Japanerne bruger jo i udstrakt grad europæisk affjedring og bremse komponenter på mange modeller.

    I bund og grund synes jeg det vigtigste er at man har den MC man kan lide og nyder livet på/med den. Fordel og ulemper er der på alle MC, der sgu ingen der er 100% på alle fronter.

  13. Hvorfor dælen lægges kommentarer ikke op i de afsnit de er skrevet i? Det bliver jo fuldstændig uoverskueligt

  14. Hahahahahahahahahahahahahahaha.
    Tænk engang. Så har man hørt den med. Japaneren er billigere fordi der ikke er brugt ligeså mange penge på udvikling og design…
    Ud fra design, så kan det være ganske svært at se forskel på årgangene af div HD modeller, og selv forskellige modeller deler sæder, tank, skærme osv.
    Når vi så ser på teknologisk udvikling, så er det heller ikke ligefrem det der præger HD. Den evindelige Evolution motor er i store træk den der bruges i dag. Jo jo, den er da blevet "udviklet" med større motorvolumen, dobbelt knastaksel og balanceaksler (hvoraf japanerne har brugt de 2 sidstnævnte i en menneskealder).
    Så det er ikke pris og udvikling der gør en HD koster mere.
    Vil gå med til at finishen er højere på HD end på nogle af japanerne, men så gå lidt op i pris på japaneren, og så matcher de fint en HD på det punkt (og enkelte slår den).
    Målt på materialeomkostning så er en HD ikke dyrere.
    Det er kun brandværdien der gør prisen er væsentlig højere end den tilsvarende japaner. Ikke noget underligt i det, det findes på tværs af mange produktgrupper.

    Og ja, enhver Sportster kører bedre end en Marauder 800, men det findes også japanere end lige den model. Heldigvis.

  15. Ha, hvis det er så svært at se forskel på årgangene på de forskellige HD modeller fatter jeg da slet ikke at Yamaha fx ikke er i stand til selvstændigt at designe en cruiser uden at lave en plastik kopi af Harleys sporstere. Harley kan sagtens stå alene, og om 30 år kører Harleyen stadig, medens Yamahas kopi forlængst er skrottet.

  16. Overvejer seriøst at købe mig en Yamaha XX950 Bolt. Tænker jeg vil bruge den i den sure, kolde og saltede periode. For med alt det plastik-lort japserne altid leverer deres cykler med vil den formentlig have svært ved at ruste.

  17. HD Hansen: Ja japanerne er gode til at lave motorcykler der kan bruges uden de går i stykker 🙂

  18. Jesper du tager fejl- plastik duer ikke til at lave motorcykler af. Gad vide om man må køre på en xv950 i italien, hvor besiddelse af kopivarer er ulovligt.

  19. HD fat det så:ifølge HD Hansen, så dur en HD åbenbart ikke til vinterbrug, mens en japansk MC åbenbart er bygget af noget der godt kan virke når vejret er hårdt 🙂

  20. Harley gå i stykker…. fis i en hornlygte, ser vi bort fra tiden før EVO og tilsvarende af anden herkomst og tidsalder, holder de lige så godt som japanerne. Med ref. til Marauder / Sportster, som nu engang er min eneste direkte sammenligningsgrundlag, har jeg brugt mindre på vedligehold/rep. af Sportsteren på 75.000 km end Marauder på 32.000 km, selv om marauder trængte til nye pakninger i motoren ved ca. 30.000 km (fik solgt inden) H-D'en først ved 55.000 km. Bare eksempel fra egne erfaringer.

  21. De fleste af os har gået meget frygteligt igennem inden vi blev harley ejere. Håber også du når dertil en dag jesper. Det fortjener du.

  22. HD Hansen: Ja de fleste HD ejere er jo startet med en gammel jern-sportster eller shovel 🙂 Den dag jeg skal bruge en MC der ikke er et legetøj, så kan en af de nyere sportstermodeller sagtens komme på banen. Alternativt en XV950 hvis den kører om 30 år 😉

  23. De to maskiner (HD'en og Yamaha'en) ligner hinanden fordi der er en kundegruppe der kan lide det design. Ingen tvivl om at der er følelser forbundet til designet og HD'er. Men der er ingen, der kopiere 1:1, det er der ikke noget salg i, HD'en har det problem at de laver MC'er der kan laves lige så godt af andre producenter. HD skal passe på at de ikke lander som B&O: 'fedt design, men forældet teknik'

  24. Det er utroligt som Harley Davidson får følelserne i kog hos både fanboys og haters. Harley har skabt sig et fantastisk brand og er nærmest synonym for segmentet af cruisere, choppere eller hvad de nu kaldes.
    Der er mange producenter, der vil have en bid af Harley-kagen, men det er svært da kundegruppen oftest er meget konservativ og egentlig ikke vil have noget nyskabende. Japanerne laver for det meste kopier eller i hvert fald design, der ligger meget tæt op af H-D og har rimelig succes med det.
    Enkelte europæiske producenter går en lidt anden vej uden den helt store succes. BMW prøvede med R1200C, der var en dundrende fiasko Af nuværende kan nævnes Triumph Thunderbird med en stor paralleltwin og især den nye Moto Guzzi California, der er helt sin egen og som den eneste i segmentet har alt i elektronisk sikkerhed.

  25. Personligt tror jeg at årsagen til H-D's tilbageholdenhed med moderne elektronik har været ud fra mottoet keep it simpel, det er bla. det der tiltrækker mange. Det meste elektronik er jo noget følsomt, og jeg erfarer at en del i bekendtskabskredsen har relativt mange el. fejl på deres maskiner af andet fabrikat, bla. ABS. Når det er sagt, skal også nævnes at H-D har fået indsprøjtning på alle modeller siden 2007 (hvor heller ikke alle af anden herkomst havde det), ABS, styring af udstødning osv., til dels krævet af miljøhensyn. Men det er sikkert rigtigt at H-D er gået langsomt frem fordi mange af kunderne ikke bryder sig om alt det elektroniske blip blop, som kun kan repareres vha. computer.

  26. Enig med Jagson i, at der er godt med følelser i en Harley. Og alle andre producenter må nok erkende, at det er svært at være bedre end Harley til at lave en Harley.
    Men når diskussionen kommer til priser, så er der altså ikke så stor forskel på priserne.

    Sammenlign lige disse fire maskiner (og jeg har ikke valgt maskinerne, jeg tog bare en aktuel test her http://www.motorcycle.com/shoot-outs/2013-world-cruiser-shootout-video):

    2014 Harley-Davidson Fat Bob $16,099, 317.900 kroner (2013 pris, billigste lakering).
    2014 Moto Guzzi California 1400 Custom $14,990, 269.998 kroner
    2014 Star Roadliner S 2013 $14,990, Yamaha XV 1900: 279.998 kroner
    Triumph Thunderbird MSRP $13,999, 302.999 kroner.

    Der er ca. 50.000 kr. i forskel fra den billigste (Guzzi) til den dyreste, Harley.

    Jeg har to pointer:
    1) Hvis din harley-kopi skal være lige så god som en Harley, bliver den også næsten lige så dyr.
    2) Importøren spiller en rolle. Triumph er billigst i USA, men næstdyrest i DK.

  27. Tja måske. Jeg har aldrig fået lov at prøve sådan en harley. Det forekommer mig at harley ejere er lidt nærrige med at give prøveture…
    Jeg har engang fået lov at prøve en Honda custom mc, den kørte nu ellers rigtigt godt.
    Tror da en harley måske kører mindst lige så godt!

  28. Godt for dig nøk.

    Personligt gider jeg ikke "bambus raketterne" blev træt af at være foldet sammen som en tommestok på plastikvrapede raketter. Cruiserne er tilpas afslappede, og jeg befinder mig kanon godt på både Sportsteren, som faktisk kan køres rimelig friskt, og min nuværende Fatboy.

    Det vigtigste er da, at der findes en maskine der passer til vores individuelle interesse og behov. Vores fælles interesse er trods alt livet på to hjul, med respekt for hinandens valg af MC…..???

  29. HP51
    Tror ikke der er to dele der passer sammen på de mærker såå kopi
    det der er problemet for nogle Harley ejere og måske andre er nok at de mener det kun er Harley der må lave den slags mc med det design, udviklingen ville jo totalt gå i stå,men det er måske også det der i virkeligheden ønskes og holde andre mc mærker ude fra det marked ,men mc jornalisterne er jo også godt med til at holde det kørende, bare se på de sidste par års omtale af en bestemt mærke i danmarks største mc blad og nej det var ikke Harley. Vælg den den mc i kan lide og lad andre gøre det samme.

Skriv et svar

Giver børn en ny start