Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Jeg kørte derfra... om en halv time
Jeg kørte derfra... om en halv time
Jeg kørte derfra... om en halv time

Jeg kørte derfra... om en halv time

Carsten Freimann Olesen prøver Kawasaki H2

Video: Kawasaki H2R 400 km/t
En telefonsamtale mellem køre-buddies kunne udspille sig således.

"hvornår kommer du... du skulle være her for en time siden."
H2 ejer: " Ok, det passer hvis jeg kører om en halv time".

MagaCin's udsendte fik for nylig mulighed for at kravle i førersædet på Kawasaki H2.

Kawasaki H2 er den droslede gadeversion af absurditeten Kawasaki H2R, der nonchalant med sin effekt på 310hk blæser enhver modstander af banen.

Missionen med denne artikel er ikke en test/prøvekørsel, da den privatejede Kawasaki H2 tidligere er beskrevet her på MagaCin.


Ved den lejlighed viste rullefeltsudskriften, at den brutale Ninja smed 205hk på baghjulet, og siden da har flittige hænder skruet, justeret og trimmet på Kawasaki'en.

Efterfølgende gik ejeren i tænkeboks vedrørende fremtidig optimering af H2'en, og da MagaCin's udsendte hentede bæstet, var en del af de præstationsfremmende midler desværre neutraliseret.

Acceleration = warp-speed
Vurdering af sving/køreegenskaber, komfort osv. er bevidst fravalgt, for H2R og H2 er konstrueret med ét enkelt formå for øje: At skynde sig hurtigst muligt fremad med en acceleration Star-Trek fans vil kategorisere som Warp Speed.

MagaCin og H2 ejeren tumler i disse dage med en idé som ikke har meget med anvendelighed på offentlig vej at gøre; men det kommer vi til senere.

Denne korte ca. 150km prøvetur har imidlertid gjort så stort indtryk, at H2'eren alligevel får et par ord med på vejen.

Effekten for Kawasaki H2 i gadeversion opgives til 200(210)hk ved 11.000 omdr. vs. H2R med 310(326)hk ved 14.000 omdr. med ram-air ydelsen i parentes.

Når man ikke på stående fod husker accelerations og mellemaccelerations tider, så må man jo prøve at beskrive oplevelsen på en anden måde.
Undertegnede har tidligere udtalt om lynhurtigt accelererende superbikes, at det er fuldstændig ligegyldigt om man husker sine briller, fordi alting alligevel bliver sløret når raketten skydes af.

Helt anderledes forholder det sig med den prøvekørte Kawasaki H2, for her bør det være absolut forbudt at bære briller.
Accelerationen er så voldsom at brilleglassene risikerer at mases ud af rammen, for derefter at klæbe sig til øjenæblerne som overdimensionerede kontaktlinser.

6. gears accelerationen fra 100 km/t til 200 km/t er voldsommere end du forestiller dig, og kicket når Hyper Ninjaen's tvangsfodrede 998cc rækkefirer sætter en fed streg under sin totale overlegenhed er uhyggeligt vanedannende.

Det er en ubetalelig oplevelse at køre i 6. gear side om side med en af fortidens potente superbikes, vride øret på sin H2 og kigge fremad få sekunder, for dernæst med et blik i sidespejlet at skue den øde asfalt bag dig.

Skal det være vildere endnu, så klikkes der ned i 3.gear inden gashåndtaget drejes helt bagover.
Her anbefales det ikke at blinke med øjnene hvis man har bestemt sig for at se tallene på tv-skærmen flimre forbi 200, og det er en rigtig god idé at vælge et stykke lige asfalt, da forhjulets begrænsede kontakt med underlaget vanskeliggør skift af kurs.

Er man så letsindig at holde kablet stramt og skubbe remmen over på en højere udvekslet remskive, ja så er man selv ude om det.
Proceduren med ingen forhjulskontakt og vanvittig acceleration fortsætter op til 14.000 omdrejninger gennem gearene, for her er et af punkterne hvor H2'en ikke er bragt tilbage i original tilstand.

Rumpe-stoppet som erstatter et helt og aldeles overflødigt passagersæde, afholder den sammenkrøbne fører fra at blive revet af missilet i fartvinden.
Det er faktisk ret smart hvis G-kræfterne får det til at sortne for øjnene, eller føreren besvimer af iltmangel når kompressoren med 200 liter luft i sekundet begærligt sluger al ilt i 10 meters omkreds.

H2'ens adrenalin pumpende acceleration burde nok kategoriseres som narkotika, og da abstinenserne efter turen hurtigt meldte sig, undersøger Magacin nu muligheden for at få det næste skud H2.

Vi pusler med at finde en landingsbane eller lignende vi kan leje os ind på inden sommeren går på hæld, og i mellemtiden smider ejeren yderligere energi, tid og kolde kontanter efter optimering af raketten, så der skulle være garanti for et endnu større rush næste gang.

Jow da... du får selvfølgelig hele historien når missionen er fuldført, så hold et vågent øje med siden her.

I mellemtiden får du lige en teaser fra Youtube, hvor Supersport køreren Kenan Sofuoglu på 26 sekunder rammer 400km/t på baneversionen H2R.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke