Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Biler var der mange af på Bella Italia 2019. Lige fra førkrigs-modeller til de nyeste Alfa Romeo.
Biler var der mange af på Bella Italia 2019. Lige fra førkrigs-modeller til de nyeste Alfa Romeo.  
En lettere ombygget 3-cylindret Laverda 1000. Da den var ny i 70'erne, var der ikke meget, der kunne hamle op med den. Bag den en Moto Guzzi Le Mans af lidt nyere dato. 
Nogle af bilerne på Bella Italia havde fint gejlede motorrum. Her en Alfa Romeo V6.  
Den helt nye Moto Guzzi V85 TT i selskab med en række ældre landsfæller. Mest Ducati'er.  
En Moto Morini 350 Sport. Med skivebremse blev den lavet fra 1976, og den var en af 70'ernes mest sportslige maskiner. Effekten blev opgivet til 39 hk ved 8.500 o/m. Bagved en nyere Aprilia RSV Mille. 
Ducati var nok det mc-mærke, der var flest af til årets Bella Italia. Her er det en fin 900 SD Darmah, der blev produceret fra 1978 til op mod midten af 80'erne. 
Fiat Topolino (Mariehøne) 1953 med en lille 4-cylindret 570 cm³ motor på 16,5 hk. I sin tid en uhyre udbredt bil i Italien. 
Den lille Abarth 750 Zagato set bagfra. Herfra fremgår det tydeligt, hvorfor den fik tilnavnet Double Bubble. 
En lille perle i form af en Fiat Abarth 750 Zagato fra 1959. Motoren er en opboret fra Fiat 600. Den ydede cirka 41 hk. 
Et lille hip til nogle af de mange, der endnu ikke har set det italienske lys. 
En af de ældste deltagende biler på Bella Italia. Det er en Fiat  Balilla fra midten af 30'erne. Den var til salg for 79.000 kr 
En af de mere sjældne Alfa Romeo, en Giulia Sprint Speciale fra 60'erne. Alfa SS udmærkede sig blandt andet ved en meget fin aerodynamik, og trods forholdsvis beskedne 112 hk, skulle den være god for omkring 195 km/t.  
Motorrummet i en Lancia Fulvia med skråtstillet motorblok. 
Førerpladsen på Lancia Flavia Spider med et 60'er-typisk båndspeedometer. 
I forhold til, hvor sjældne de er i Danmark, var Lancia pænt repræsenteret ved Bella Italia 2019. Den forreste her er en Flavia Spider fra 60'erne. 
Der var ikke mange repræsentanter for de dyre sportsvogn-prestigemærker på Bella Italia, men her en Lamborghini med motorhjelmen åben. 
Tre styk Alfa Romeo Spider. Forrest den ældste type med rund bagende og bagved to af den senere type med afskåret såkaldt Kamm-hæk. 
Interiøret på en af de Alfa Romeo Duetto, der var mødt op i Nyborg den 7. september. 

Italienere på rad og række

Et af de årlige fælles-arrangementer for biler og motorcykler hedder Bella Italia. Det afholdes nu i Nyborg en lørdag i sensommeren. I år var det den 7. september, og vejret viste sig fra den venlige side.

 
For efterhånden mange år siden besøgte jeg Bella Italia ved Valdemar Slot på Tåsinge. Nu har dette arrangement for italienske motorcykler og biler i nogle år været afholdt ved Nyborg Slot, og lysten til at besøge det igen er vokset med årene, men hvis ikke der har været andet, så har manglen på et italiensk køretøj stået i vejen for en deltagelse. Sidste år var der så endelig en mulighed, da jeg havde anskaffet (leaset) en italiensk bil fra omkring årtusindeskiftet, men da morgenen kom, var vejret så dårligt, at jeg valgte at vende mig om på den anden side og sove videre.

I år var den 4-hjulede italiener af forskellige grunde allerede blevet sat i hi i slutningen af august, så den var ikke en mulighed. Men et besøg hos Vagn Jensen Motorcykler i Rådved ved Horsens afslørede, at Vagn havde en Moto Guzzi V85 TT, som han godt ville afstå til en lørdagstur til Nyborg. 

I modsætning til sidste år kom lørdagen med kun få skyer på himlen, og solen var fremme det meste af tiden. Guzzi'en blev fra Rådved styret til den nærmeste motorvejstilkørsel, og efter en tankning i Vejle nåede vi Nyborg lidt over middag. Inde i byen var der skilte til slottet, men der var ingen egentlig skiltning til Bella Italia, og der skulle lidt køren rundt og spørgen nogle middelalderklædte personer ved slottet til, før det lykkedes at finde Eksercerpladsen, der var base for arrangementet.  

Ved indgangen stod en midaldrende, myndig dame, som kategorisk erklærede, at et pressekort ikke gav adgang. Det kostede 30 kr for at få lov til at komme ind på pladsen. De blev så fisket frem og givet til en betydelig venligere herre, der kvitterede for dem ved at udlevere en stemmeseddel til valg af ”Årets automobil” og ”Årets motorcykel” samt en seddel, som man kunne udfylde med fabrikat, årgang, model og ejer-navn og sætte på sit køretøj, hvis man ville deltage i konkurrencen. 

Nede i bagenden af pladsen, hvor der var parkering for motorcykler, var der ikke det store fremmøde, hvilket passede meget godt med, at Guzzi'en fik 17 som deltagernummer blandt mc'erne. Senere dukkede der dog flere maskiner op, så det samlede antal nåede nok op på 35-40. Aprilia og Ducati var de mærker, der var bedst repræsenterede. Heriblandt en meget fin lyseblå Ducati Darmah. Moto Morini var der også i form af en 3½ V2 fra cirka sluthalvfjerdserne. Der var også flere ældre Moto Guzzi'er at kigge på, og hen på eftermiddagen dukkede der desuden en fin 3-cylindret Laverda 1000 op. I øvrigt var der også flere, der var henne at forhøre sig om Guzzi V85 TT'en, da jeg havde fået den stillet op i rækken af de for det meste noget ældre maskiner.

Det er Fyn-afdelingen af Alfa Romeo Klub Danmark, der stå bag Bella Italia, og der er da også mange flere biler end motorcykler, der deltager i arrangementet. Selvfølgelig udgør Alfa Romeo en stor del af bil-fremmødet, og den lokale forhandler stillede desuden op med det nyeste fra Alfa, der nu indgår i Fiat-Chrysler-koncernen, men det var mest ældre årgange af mærket fra Arese, der fyldte op i Nyborg. Heriblandt en hel del Spider inklusive dem fra de første årgange fra anden halvdel af 60'erne. Men de var der allesammen fra den første type med rund bagende, der, efter en konkurrence om at finde på et navn, blev døbt Duetto. Da den var ny, blev der kun solgt 3-4.000 styk pr. år af den, men i dag er den en af de mest efterspurgte i modelrækken, der overlevede helt frem til 1993. Den mest sjældne Alfa, som var mødt frem i Nyborg var nok en SS (Sprint Speciale), som der fra 1959-1966 i alt kun blev lavet omkring 2.800 af.

Lancia ser man ikke mange af i trafikken i dag, men mærket, der blev grundlagt af Vincenzo Lancia i 1906 og altid satte en ære i at være noget for sig selv, var pænt repræsenteret på Bella Italia 2019 med flere modeller fra 60'erne og 70'erne. Blandt andet en Flavia og en Fulvia. 

Hvis man tager til Bella Italia i håbet om at se en flok super-biler af mærker som Ferrari, Maserati og Lamborghini, så bliver man nok skuffet. Der var enkelte modeller af de mere specielle premium-mærker på pladsen, men det var ikke mange i forhold til de i alt vel omkring et par hundrede biler. Nogle få Ferrari og enkelte Maserati og Lamborghini, det var, hvad det kunne blive til. Til gengæld var der nogle andre sjældenheder i mindre størrelse. Blandt andet en Fiat Abarth 750 1959 med et Zagato karosseri og en endnu ældre (1953) Fiat Topolino (Mariehøne). Engang en udbredt italiensk ”folkevogn”, i dag en sjældenhed. I hvert fald på vore breddegrader.

Efter et par timer var nysgerrigheden efterhånden stillet, og V85 TT'en blev startet op og sendt i retning mod dens hjem ved Horsens.  TT skulle i øvrigt efter sigende stå for ”Tutto Terreno”, hvilket må betyde noget i retning af ”alt terræn”.

Først motorvejen over Fyn, og så var den oprindelige tanke at tage en afstikker via småveje og ”bjergvejen” ved Munkebjerg. Det holdt tørt fra oven hele vejen til Rådved, men fra lidt efter Lillebæltsbroen var der et regnvejr foran, og vejene var plaskvåde. Ikke lige det mest ideelle til småvejskørsel, så det endte med den gamle hovedvej til Vejle og så igen fra den nordlige side af fjorden til Rådved.

Inden for de rammer, den blev brugt, gjorde Guzzi'en i øvrigt et godt indtryk. Med 80 hk er kraftoverskuddet rigeligt til samtlige danske hastighedsgrænser – og lidt til – og prisen på 140.000 kr inklusive kardantræk og diverse moderne teknik og elektronik som LED-lygter, flere køre-programmer, topmoderne instrumentpanel, cruise control og opkobling til smartphone forekommer også moderat for en italiensk mc i den størrelse. 

Med den hjelm, jeg havde på, kom der noget vindstøj fra den lille vindskærm, men V85 TT virkede generelt behagelig og nem at køre. Blandt andet med vist nok det bedste gearskifte, jeg har oplevet på en Moto Guzzi – måske er det udviklingshjælpen fra Aprilia, der har spillet ind her. Heller ikke benzinforbruget skuffede. Faktisk var det overraskende lavt. Hvis ellers de 239 km, som kilometertælleren viste mellem de to optankninger, var korrekte, så tilbagelagde V85'eren lidt over 21 km pr. liter, og med den type kørsel, Guzzi'en blev udsat for den dag, tror jeg ikke, jeg har oplevet det bedre på en 853 cm³ stor mc.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke