Endnu en potentiel kandidat til en elektrisk fremtid
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Horwin udvider forhandlernetværket

Spændende udvikling på el-fronten - særligt for motorcyklister med A1 kørekort
Mikkel Skotte Sølvkjær
05/03-2020 kl. 08:00

Hvis du aldrig har hørt om Horwin, så skyldes det nok primært at firmaet er meget ungt, og at det i første omgang har haft fokus på markedet i Belgien, Schweiz, Tyskland og Østrig.

Måske hjælper det heller ikke på udbredelsen af navnet, at de har koncentreret sig omkring pendlervenlige motorcykler og scootere drevet af el.

Nu udvider Horwin netværket af forhandlere til Frankrig, og vi vil i den forbindelse kigge lidt nærmere på nogle af de modeller de kan tilbyde, hvis Horwin nu senere skulle udvide til Danmark – særligt nye og kommende motorcyklister med A1 kørekort bør læse med her. 

Produktionen af Horwin foregår i Kina, men firmaet importerer og distribuerer produkter specifikt lavet til det europæiske marked. Virksomhedens mest interessante model hedder CR6, og er en retroinspireret streetbike der kan køres på A1 kørekort.

CR6 bliver leveret med et 3,9 kwh Panasonic lithium-ion batteri, som driver en elektrisk motor der yder lidt over 8 hk i standardudgaven og 14 hk i Pro modellen.

Det lyder måske ikke af ret meget, men modellen leverer alligevel en pæn acceleration for en motorcykel i den størrelse – Pro versionen klarer 0-60 km/t på 6 sekunder, hvilket må siges at være pænt for en A1 motorcykel. 

Forskellen på CR6 og CR6 Pro ligger i batteripakkens levering af kræfterne; Pro har lidt flere bøffer med en topfart på 105 km/t mod standardmodellens 92 km/t, mens CR6 leverer en bedre rækkevidde på 150 km mod Pro'ens 130 km. En opladning på 3 timer giver 100% energi på CR6 Pro, men kun 80% på standardmodellen –  rækkevidden på 150 km skulle dog kunne opnås efter tre timers ladning på CR6. Ved en hurtig opladning på 20 minutter, får du angiveligt 30 km at gøre godt med.

Det helt særlige ved CR6 Pro er, at den er lavet med en 5-trins manuel gearkasse, som betjenes på traditionel vis med foden, på samme måde som vi har set det på Kymco Revonex.

Begge udgaver af motorcyklen bliver leveret med det lovpligtige CBS (Combined Braking System) bremsesystem, hvor der bremseeffekten fordeles på begge hjul uanset om du benytter for- eller bagbremse.

Priser på 47.000 kroner for CR6 og 56.000 kroner for CR6 Pro, kan umiddelbart lyde høje, men set i lyset af, at der ingen afgift er på El-køretøjer i Danmark endnu, er det måske ikke helt tosset.

Det er spændende, at se om Horwin kan få samme vind i sejlene, som vi har set med Energica her i det nye år, og om de i nærmeste fremtid udvider forhandlernetværket til flere europæiske lande; herunder Danmark.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start