Bliv en dygtigere og gladere motorcyklist i regnen
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dygtigere og gladere motorcyklist i regnen

Nogle timers øve-kørsel i regnvejr eller vådt føre kan være den hurtigste og bedste investering på vej mod en ”smooth” og mere effektiv og sikker kørestil. Snyd ikke dig selv for oplevelsen!
Flemming Bak
18/07-2016 kl. 09:00

Kører du kun mc, når det er flot vejr, blå himmel og 20-25 grader? Eller vil du gerne have den maksimale fornøjelse ud af din mc og forlænger gerne sæsonen i begge ender, selvom det både kan være køligt og koldt og ofte også fugtigt i fx februar eller november måned?

Måske er du typen, der bruger din mc til både fornøjelse og pendling mellem hjem og arbejdsplads?

Uanset dit køremønster så kan du have stor glæde af at køre en tur i regn eller på våde veje en gang imellem. Hører du til den gruppe motorcyklister, som begejstres over den udfordring, der ligger i at få mc-kørslen til at spille optimalt, eller kan du bare godt lide at arbejde med at udvikle, forbedre og finpudse din køreteknik, ja, så vil du have stor glæde af at køre noget vådtføretræning en gang imellem.

Hvis du ikke er ”heldig” at møde et par solide regnskyl på dine sædvanlige mc-ture, så prøv at opsøge dem! Hold øje med vejret, og kør ud i regnen i fx en times tid, hvis der er udsigt til en ordentlig vasker, som rigtig kan gøre vejene på din lille lokale favoritrunde pladdervåde.

Og gentag gerne spøgen fx en gang om måneden igennem hele sæsonen.

Vi garanterer dig til gengæld, at din køreteknik vil udvikle sig rigtig positivt i takt med din forøgede vådtføre-rutine.

Og hvorfor så det?, spørger du måske.

At mestre motorcykelkørsel optimalt, når det er vådt, kræver, at man udvikler en blød, ”rund”, afslappet og sikker eller ”defensiv” kørestil i god balance. En smooth kørestil på godt nydansk. Alle førerens input til styretøj, bremser, motor og transmission mv. bør ideelt set være så bløde og ”runde” som overhovedet muligt.

Så belaster man motorcyklen og især indgrebet mellem motorcykel og vejbane minimalt, og så er risikoen for at miste vejgreb voldsomt meget mindre.

At holde synet langt fremme på vejbanen i det såkaldte ”vanishing point” eller forsvindingspunkt vil også hjælpe dig til at gøre din kørsel mere afslappet, rund, smooth og sikker.

Behersker man en sådan blød og rund kørestil i god balance, og kan man gennemføre en god etape i et fornuftigt tempo med en afslappet kropsholdning og uden at spænde muskulaturen i krop og arme unødigt, så kan man så småt begynde at skrue tempoet op lidt efter lidt. Og henad vejen som man bliver dygtigere og får endnu bedre styr på sin køreteknik og sin mc, så vil man opleve, at man rent faktisk kan køre temmelig friskt i vådt føre uden risiko for at miste vejgreb.

Men husk nu at være tålmodig med dig selv og tage dig tid til at udvikle din kørsel og din køreteknik skridt for skridt. Ingenting kommer af sig selv, ikke engang lommeuld, selvom nogen påstår det modsatte. Der skal træning, træning og atter træning til.

Til gengæld vil du opdage, at din forbedrede køreteknik i vådt føre også vil medføre, at din køreteknik under optimale betingelser i tørt og lunt vejr vil have udviklet sig dramatisk, og du vil pludselig have meget bedre overskud end tidligere, når du kører på svingtur med de skrappe drenge.

Det kan derfor gå hen at blive en ren win-win for dig.

Men er der friktion nok til rådighed, når det er vådt?

Der er typisk meget mere vejgreb til rådighed, når det er vådt, end man forestiller sig. Ofte mister god vejbelægning ikke mere end måske 20-30% af sin friktion i vådt føre. Og ofte kører man meget langsommere, end det er nødvendigt, når det regner. Vi overkompenserer således typisk for tabet af friktion.

Men lad nu ikke dette være en opfordring til at begynde at køre friskt eller mindre forsigtigt, når det er vådt, men brug i stedet overskuddet til at arbejde med din kørestil og –teknik og til gradvis at øge tempoet, samtidig med at du holder fast i en sikker og smooth kørestil i god kontrol.

Undgå i størst muligt omfang at køre henover våde støbejernsdæksler, dieselpletter eller større hvide, bemalede felter, men kig IKKE ned på dem foran dit forhjul, hold syn og fokus langt fremme i forsvindingspunktet.

Og har du været på et af fx FDMs køretekniske kurser på Sjællandsringen eller Jyllandsringen, vil du også have oplevet og lært, at skulle du skride lidt over et af hjulene på et stykke asfalt med nedsat friktion, ja så er det ikke nogen katastrofe. Motorcyklens dæk får typisk hurtigt fat i vejbanen igen, hvis man sidder rigtigt på mc’en og er afslappet i kroppen.

Moderne sportstouring-dæk mestrer spagaten

Vil man færdes sikkert og trygt i vådt føre, er det selvfølgelig vigtigt at køre med dæk i god stand, med god mønsterdybde og med god evne til at bortlede vejbanens vand.

Men kører man med nye gode sportstouring-dæk fra de største fabrikanter, er man rigtig godt hjulpet.

Moderne sportstouring-dæk mestrer i dag i et helt fantastisk omfang dén spagat, det er, både at fungere godt under tørre, varme betingelser i friskt tempo og under meget vanskelige våde og kølige betingelser.

Dæk som fx Metzeler Roadtec 01 og Michelin Pilot Road 4 har i dag en nærmest ufattelig evne til at gå i indgreb med våd og kølig vejbelægning, men også Bridgestones Battlax T30 Evo, Pirelli Angel GT, Continental Road Attack II Evo og Dunlop Roadsmart III er ganske udmærkede dæk i vådt føre, og alle disse dæktyper evner også at køre endda ganske kvikt under gode og varme sommerlige betingelser på landevejene.

Der er selvfølgelig nuanceforskelle mellem dækkene både i vådt og tørt føre, men vælger man et godt sportstouring-dæk af seneste model fra en stor velrenommeret fabrikant, ja, så får man typisk ganske fortrinlige og spagat-agtige egenskaber.

God beklædning er vigtigt for sikkerheden

Skal det være en fornøjelse at køre i vådt føre, ja, så hører det naturligvis med, at man skal kunne holde sig tør og lun på kroppen og på hænder og fødder.

Er man kold og våd, bliver den afslappede, bløde og runde kørestil kompromitteret, og pludselig bliver man anspændt og ukoncentreret, og sikkerheden forsvinder.

Har man til gengæld investeret i noget godt og vejr-sikkert udstyr, så kan turen i regnen rent faktisk næsten gå hen at blive fornøjelig.

Hav gerne et par skiftehandsker med på tur, når vejrudsigten er broget. Og supplerer man med varme i styrhåndtagene, så er man godt kørende, hvis vejret ”knækker”.

Gevinsten kommer på de længere ture

Når man har udviklet sin kørestil til at være sikker også under svære betingelser, når der er trukket godt, moderne sportstouring-fodtøj på fælgene, og når beklædning på krop, hænder og fødder kan holde til en solid omgang åbne sluser fra oven, så vil truende og mørke skyer ude i horisonten ikke længere være et problem, og pludselig vil den årlige tur til Alperne eller til Harzen eller måske bare den forlængede weekend rundt i det danske land blive en endnu større fornøjelse.

Prøv det!

Vi tør (næsten) love, at du ikke vil fortryde det.

Del med en ven

0 personer snakker om “Dygtigere og gladere motorcyklist i regnen

  1. God artikel, som jeg af en eller anden grund ikke har set før. Hvis I kunne lave en form for tags eller emneord til artiklerne, ville det være nemt af navigere rundt. Den her kunne fx få tags som "køreteknik" og "regn".
    Bare et forslag:-)

Skriv et svar

Giver børn en ny start