Diesel - et overset brændstof til motorcykler?
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Diesel – et overset brændstof til MC?

Fungerer diesel i motorcykler? Vi ser nærmere på nogle af de mest seriøse dieseldrevne motorcykler gennem tiden.
Mikkel Skotte Sølvkjær
27/01-2020 kl. 10:00

Diesel i tanken på en motorcykel; som regel en dyr fornøjelse og en bommert af ret pinlige dimensioner og normalt ikke noget der skal prøves af.

Men gennem motorcykelhistorien er der faktisk flere gange lavet hæderlige forsøg på at få diesel ordentligt i sving på to hjul. 

Fordelene ved dieselmotorer er til at få øje på; de tilbyder en sublim brændstoføkonomi, har et dybt og lækkert moment, og ofte er de ikke til at slide op. Derfor kan det undre, at vi ikke ser flere på landevejen – det kan måske have noget med ulemperne at gøre.

Forklaringen for fraværet findes primært i udviklingsomkostningerne. Særligt på to hjul er vægt og størrelse vigtige faktorer, og det er ikke her diesel byder sig bedst. Ofte er motorerne både store og tunge, og egner sig derfor ikke ret godt til et enkelt og smalt stel. Samtidig er dieselmotorer som regel sløve i gasresponsen, og leverer et mere snævert arbejdsområde.

Når ingeniører og designere skal udvikle løsninger på den slags problemer, koster det hurtigt en masse penge, og da benzinmotorerne alligevel tilbyder væsentligt bedre (og billigere) performance, er det her krudtet er blevet brugt gennem årene.

Herunder kigger vi lidt nærmere på fire af de bedste seriøse bud, vi har set på dieseldrevne motorcykler.


HAYES M1030

M1030 fra Hayes er en af de mere kendte diesel motorcykler. Modellen er produceret med militærbrug for øje, og med fundament i den driftsikre Kawasaki KLR650, har M1030 en 670 kubiks motor med MAC-C1 teknologi. Hvad denne teknologi indebærer er sikkert tophemmeligt, men det får motoren til at sluge næsten al slags brændstof; herunder benzin, diesel, biodiesel og fem slags jet-brændstof. 

Generelt er militæret ret glade for multi-fuel køretøjer, og teknologien er også at finde i forskellige tanks.

Fordelen er, at cyklen kan bruges overalt. Det er stortset ligegyldigt hvilket terræn den befinder sig i, og så har den oven i købet en fremragende brændstoføkonomi på hele 40,8 km/l.

Den altædende enduro fra Hayes kom aldrig i produktion til menigmand, men den kan bestilles direkte fra fabrikken til den nette sum af 125.000,- danske kroner, og det er selvfølgelig uden afgift.

Royal Enfield Taurus

I starten af 90´erne legede den indiske afdeling af Royal Enfield med tanken om at begynde produktion af en dieseldrevet motorcykel. I 1993 blev tankerne til virkelighed, og Taurus så snart efter dagens lys på hjemmebanen i Indien.

Med en beskeden motor på 325cc skabte den særlige diesel Taurus en lille europæisk skare af entusiaster, som importerede en del eksemplarer til kontinentet. Produktionen stoppede i 2001, og nu er den indiske dieselstamper blevet en del penge værd på brugtmarkedet – et godt eksemplar koster omkring 8000,- euro.


Star Twin Thunder Star 1200 TDI

Kraftige bremser, justerbar affjedring og kulfiber hjul er bare nogle af de ting der gør Star Twin til en ægte sportsmotorcykel. Men stjernen i foretagendet skal findes i Thunder Star 1200 TDI´s hjerte. Den 1,2-liter store turbodieselmotor med tre cylindre er en massiv klump af en motor, og hvis du synes det lyder som beskrivelsen af noget, der kunne ligge en lille dieselbil, er det ikke helt forkert.

Motoren stammer nemlig fra VW Lupo, men heldigvis er Lupo'ens beskedne effekt på 61 HK ikke videreført. Star Twin har efter producentens udsagn startet blidt ud med 70 HK og ca. 160 NM. Senere blev effekten gradvist sat op, først til 100 HK og 250 NM for til sidst af ende på 180 HK og 330 NM på enkelte eksemplarer – det er altså vilde tal fra den tyske økonomimaskine. 

Selvom målet med motorcyklen aldrig var økonomi, går den alligevel omkring 40 km/l – lidt mere end en Lupo.

Star Twin Thunder Star 1200 TDI så dagens lys i 2005, men forsvandt hurtigt igen og blev aldrig sat i produktion.

Neander Turbo Diesel

I det tunge hjørne har vi en powercruiser på ikke mindre end 300 kg. En perfomance orienteret klippert med en 1340 kubik turboladet twin-motor, 112 HK og et moment på 195 NM, der sender bevæger sig fra fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Med teknik som Brembo-bremser, 6 trins gearkasse og teleskopforgaffel, sendes prisen på dette lokomotiv af en Neandertaler op på mellem 700.000,- og 900.000,- danske kroner uden afgift – om den er pengene værd, har vi absolut ingen anelse om, men prisskiltet er måske årsag til modellen ikke er blevet en bestseller.


Rollen er udspillet

I en tid med konstant udvikling af eldrevne motorcykler og stadigt mere effektive benzinmotorer, får diesel nok en endnu mindre rolle at spille på længere sigt – særligt nu, hvor brændstoffet udskældes og endda forbydes i mange storbyer.

Selvom dieselmotorcyklerne aldrig rigtigt er slået igennem, har de – for motortosser som jeg selv – alligevel en vis charme.
Der er endda gjort flere forsøg på amatørplan med mere eller mindre vellykkede resultater, og i videoen her under kan du få et lille indblik i nogle af dem.  

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start