Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere
Det lysner for danske ombyggere

Det lysner for danske ombyggere

Autoconsult vil forestå godkendelser i Danmark

 


Mange danske motorcykelentusiaster kaster sig gerne over at modificere deres kæreste eje, hvad enten det drejer sig om kunstfærdig udsmykning, eller mere radikale tiltag som involverer udskiftning af eksempelvis forgaffel, bagsvinger, modificering af stel osv.

Der skal imidlertid ikke specielt omfattende indgreb til, førend besøg hos den lokale synsmand bliver starten på et mareridt.
Synshallerne har nemlig ikke bemyndigelse til at godkende ombygninger, og selv om MagaCin kender til tilfælde hvor det er lykkedes private at få godkendt ombygninger og tilføjelser på motorcykler, så hører disse tilfælde til et forsvindende mindretal.
Lettere går det Tyskland og helt specielt Sverige, hvor sagkyndige bistår under ombygning og godkender det endelige resultat.

Specielt bøvlet er papirarbejdet, hvor den almindelige borger er oppe imod bureaukrati og papirnusseri af format, som indeholder dynger af ofte uforståelige regler og vedtægter, forfattet af skrankepaver og skrivebords generaler.

Blot et enkelt eksempel af mange: Motorcyklen skal gennemføre sving med en nedlægningsvinkel på minimum 35 grader.

Dog ikke en test af nedlægningsvinkel

Sjovt nok, så er tilbagemeldingen fra flere store... altså rigtig store... motorcykelproducenter, at de ikke vil garantere 35 graders nedlægningsvinkel på samtlige modeller fra 2018 kataloget.

Men nu er der håb forude for dem der har lyst til at kaste sig over et ombygningsprojekt, og godt kunne tænke sig at få en nummerplade på modellen bagefter. 

Det danske firma AutoConsult v/ Preben Egelund, har i en årrække beskæftiget sig med at ordne papirarbejdet og generel rådgivning, i forbindelse med godkendelse af forskellige køretøjer til kørsel på det danske vejnet.

Vedrørende motorcykler, har AutoConsult hidtil benyttet sig af godkendt testcenter i Tyskland, for prøvekørsel af køretøjer før den endelige godkendelse i Danmark.

De fleste kan nok forstå at transport Tyskland-Danmark og retur, er både en tidsrøver og koster penge.
Testkøreren AutoConsult hidtil har benyttet, er nu gået på pension.Efter man har haft projektet i støbeskeen gennem mere end to år har AutoConsult besluttet at tiden er ved at være moden, til at etablere testkørslerne på dansk gruind.

Forudsætningen for at gennemføre testkørsel i Danmark, er at man indhenter tilladelse hertil fra myndighederne. AutoConsult har helt styr på det med papirarbejdet, men der resterer stadig benarbejde i form af endelig udfærdigelse af en procedure for test af køreegenskaber for motorcykel.

MagaCin var informeret om det spændende tiltag, hvor nogle penge godt nok skifter hænder, men hvor danske knalddygtige ombyggere så til gengæld slipper for at vrides pinefuldt gennem papirmøllen.

Projektet er rigtig spændende, og MagaCin sagde naturligvis ja tak, da vi modtog invitation til at komme med indspark vedrørende udfærdigelse af test-skema.
Det ville være rart med en procedure for test af motorcyklers køreegenskaber, der har rod i den virkelige verden, og ikke udelukkende er baseret på skrivebordsarbejde. Altså en testprocedure hvor det er eksempelvis er ok at motorcyklerne kører tidstypisk, hvor procedurerene tilpasses virkeligheden, og uden at give køb på sikkerheden måske endda opleves mere humane af ombyggerne. 

På dagen var der information om og gennemgang af visse regler, drøftelser vedr. udfærdigelse af test-skema, samt prøvekørsel af en række motorcykler. både med og uden sidevogn.

Denne Harley-Davidson med mono-svinger loggede 187kmt på GPS'en

Lolland Falster Airport var lejet til formålet, og her fik vi lejlighed til at sludre med ombyggere som havde opgivet kampen mod pen og papir.

Vi fik sgu helt ondt af de sympatiske gutter, som trods nogle rigtig fint ombyggede og modificerede motorcykler, havde smidt håndklædet i ringen efter at løbe panden mod muren.

Helt utroligt hvad nogle af dem havde brugt af kræfter, penge og tid på at skabe drømmen, for senere at konstatere at man sgu nok blev nødt til at sælge sin kreation i udlandet hvor den sagtens kan godkendes.

Vi krydser fingre for at de alle i nær fremtid får godkendt deres motorcykler, så tiden fremover kan bruges på at køre motorcykel, i stedet for at kæmpe mod dansk langsommeligt, tungt og besværligt bureaukrati.

Dernæst regner vi med at AutoConsult snart har den endelige permanente godkendelse til testkørsel i hus.  

Held og lykke til jer gutter, der på dagen søgte godkendelse af jeres motorcykler.
Jeg kommer lige hen og får en sludder når vi ses derude.
Kommentarer
thomastomhs88
thomastomhs88 15/7 2018 kl. 21:01
Man har da altid kunnet bygge om, det ændre sig da på ingen måde fra det som er i dag, det er autoconsult der altid har gjort det og tvivler da på at det er blevet billigere at få godkendt sine ombygninger.
Så hvad går denne artikel egentlig ud på ??
At få motorcyklister til at tro, deres ombyggede café pis bliver let at syne og godkende, for hvis det er tilfældet tror jeg i skal i gang med noget bedre journalistik
Allan MC
Allan MC 23/7 2018 kl. 23:48
Preben, som Skat har brugt en masse penge på at lære alt om beregninger osv, skal nu i privat regi godkende folks ombygninger, det er der sgu penge i, bravo.
Jeg er spændt på hvad priserne er for den service.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke