Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Datidens knallerter
Datidens knallerter
Thomos 
Yamaha FS1 med oplagt udstødning og drejeventil 
Kreidler 
Puch flagskib 
Yamaha FS1 midt 70'erne 
Endnu en Yamaha FS1 
Suzuki 
Gilera 
Puch Grand Prix 
Suzuki 
Honda Dax 
Puch Monza Juvel 
Kreidler familien 
Datidens knallerter

Datidens knallerter

Knallerterne fra fortiden, idag er det nutidens kult

De er så meget kult, at Jens Jessen (JJ) måtte skrive en bog om knallerter fra 50’erne og op til godt 1980. Hvorfor stopper hele interessen blandt de unge lige med et op, kunne man spørge sig selv, når 1980 er omtrent der hvor festen slutter. 

For en fest var det, alle havde en knallert. Det var kun få der ikke havde. Formentlig fik perioden en brat ende da loven om gear på knallerter blevet lavet om til max 2 gear, men i høj grad også fordi man med virkning fra 1/1 1980 satte aldersgrænsen op fra 15år til 16år. Selvfølgelig er der andre krusninger der skaber ændringer i vaner, men ovennævnte kunne være noget af forklaringen på den stejlt nedadgående kurve for knallerter efter 1980. 

Pudsigt nok er en meget stor del af danske motorcyklister knallertkørere i 70’erne. Der er et knæk i antallet lige der hvor knallert interessen forsvinder. Interessen for motor skal måske ind med modermælken for at det bliver til en motorcyklist. Nej det skal den ikke, men der er tegn på en sammenhæng. 

Salget af knallerter var enormt i den perioden 1950 til 1980, og i de store år solgte landets cykel- og knallertforhandlere svimlende mængder nye knallerter. 1971 var det år hvor det gik højest, og da solgte man et lille stykke over 100.000 fabriksnye knallerter i Danmark om året. Alene 42.895 af mærket Puch.

 
I de år var det nærmest en folkesport at få dem til at køre lidt mere end de lovbefalede 30 km/t. Politiet havde derfor i de år særdeles travlt med at fange de fartbøller som havde tunet lidt. Hold nu op hvor var det træls at trække hjem når karburator, ustødning og cylinder+stempel var blevet konfiskeret af lovens lange arm. 

Med det stigende antal knallerter skete der selvfølgelig også et tilsvarende større antal uheld. Men dengang tænkte ingen på at indføre lov om obligatorisk brug af styrthjelm. Først med virkning fra den 1. juni 1975 kom den lov, der påbød alle knallertkørere at køre med godkendt styrthjelm. 

Jens Jessen har skrevet en bog om en svunden tid. En tid som havde mange flotte knallerter at byde på. Bogen fortæller grundigt og dybtgående om modellerne fra omkring 1950 og frem til ca. 1980. Man kan sige at forfatterens kærlighed til emnet lyser ud af bogen. Indholdet dækker så godt som samtlige knallertmærker, der kom til Danmark i perioden fra halvtredserne og indtil midten af firserne. Hovedvægten ligger på de store mærker som eksempelvis Puch, Kreidler, Yamaha, Everton, Honda, NSU, VeloSolex, Gilera, Suzuki, Velo Vap, Tomos og Mobylette, men så godt som alle de mindre knallertmærker er også repræsenteret i bogen. 

Interessen for knallerterne fra specielt tresserne og halvfjerdserne er i voldsom stigning, og en helt ny generation af unge mennesker har helhjertet taget datidens knallerter til sig. Men også dem, der i sin tid kørte på knallert, restaurerer nu de knallerter, som dengang hjalp dem et stykke ind i voksenlivet. Kort sagt – de gamle knallerter er igen blevet kult. 

Bogen kan bruges som opslagsværk om man vil. Der er gode beskrivelser af model programmerne fra de forskellige mærker igennem perioden. Der af masser af billeder som vær især fortæller deres egen lille historie. 

En bog der klart kan anbefales, og som bestemt er at finde under juletræet, i den snart hastigt nærmende sig jul. Bogen udkommer den 20. oktober, hvor den vil være at finde i forretningerne.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke