Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Brugt hverdagscykel for 40.000 kr.
Brugtmarkedet er købers marked 

Brugt hverdagscykel for 40.000 kr.

Man får meget motorcykel for pengene i denne prisklasse

Når vi taler hverdagsmotorcykel, taler vi ikke om et kosmetisk vidunder, med smarte detaljer, blank chrome eller dele af kulfiber. Nej, vi taler om en brugsgenstand der behandles som et spansk æsel, kun får den nødvendige service og til gengæld forventer vi bare at den starter så snart man trykker på knappen. Kriteriet for udvælgelsen er at den er letkørt, komfortabel, kan medbringe noget bagage og så i øvrigt kan modstå strabadserne.

Vi søgte på www.123mc.dk. Det var let at finde egnede cykler.

Suzuki GS500 er oplagt som hverdagscykel. Ikke så mange smarte detaljer; men en gennemprøvet konstruktion og let adgang til reservedele. Med 500cc og i omegnen af 45HK kan den godt følge med, også på motorvejen og overhale lastbilerne i modvind.

Yamaha XJ600 er også en god og gennemprøvet konstruktion, dog med lidt flere heste og en firecylindret motor. Så også her skulle der være kræfter til motorvejskørsel, samt til at medbringe passager i ny og næ.

Hyosung GT650 Comet er ikke umiddelbart så oplagt et emne som de første to, men prisen er rigtig.

Honda VTF750 er ej heller det umiddelbare valg; men den er en solid bamse der holder.

Alle fire modeller er rimeligt repræsenterede på brugtmarkedet. Man kan altid diskutere om man skal gå efter årgang eller lavt kilometertal. Ser vi på prisniveauet på 40.000 kr. er det muligt at få nyere cykler med flere kilometer på klokken, eller ældre cykler med færre kilometer, til samme pris.

Som helhed skal man lade en prøvetur og den generelle tilstand på køretøjet være afgørende. En brugt cykel bør have kørt et passende antal kilometer hvert år. En cykel med et ekstremt lavt kilometertal har nydt stilstand gennem længere tid og pakdåserne blevet tørre og utætte, ligesom korrosion kan have givet skader hvor man normalt ikke forventer det.

Hvad skal man se efter? Når man skal køre motorcykel til hverdag skal kørestillingen ikke være ekstrem - hverken for meget forover eller for meget bagover. Kort sagt, så skal man sidde oprejst, og med benene have mulighed for at løfte sig i sædet og skifte kørestilling, uden alt for meget hopperi i sædet.

Skal man køre i al slags vejr er det vigtigt at skærmene dækker mest muligt, og at kædeskærmen også i virkeligheden fungerer som kædeskærm. Stenslag kan hurtigt ødelægge pakdåserne i forgaflen og vejsnavs der slynges med rundt af baghjulet og sprøjter ind på kæde, kan hurtigt tage livet af selv den bedste kæde. Det vil ikke være nogen dårlig idé at investere i en form for automatisk kædesmøring som f.eks. Scottoiler eller Loobman.

Mange synes det vil være godt med en kåbe. En kåbe fjerner meget vindpres, men man bliver alligevel våd når det regner. Kåbens bagdel er, at den forhindrer ordentlig rengøring. Vejsnavs og salt vil samle sig i hjørner og kroge under kåben, når man kører på tilsølede veje i ydersæsonen.

Kosmetikken ikke vigtig på en cykel til hverdagsbrug, men rengøring skal der til. Rengøring ved simpel overspuling med haveslangen vil fjerne langt det meste snavs. Man kan på udsatte steder hindre rustangreb ved at påføre Pava eller et andet rustbeskyttelsesmiddel.

Hvis man køber en cykel uden kåbe, kan man for rimeligte midler eftermontere en styrkåbe eller lille vindskærm, der holder overkroppen og især visiret på hjelmen fri for regn og insekter. Dette lærer man hurtigt at sætte pris på, sommer som vinter.

Det elektriske system er erfaringsmæssigt sart og ofte genstand for problemer. Problemet gælder alle cykler, også hvis man kun kører i sommerhalvåret. Årsagen er oftest stik med dårlig elektrisk forbindelse grundet irrede kontakter.

Efter køb er noget af det første man må gøre selv, er at adskille alle stik, rense dem så kontakterne er blanke igen. Derefter bør stikkene smøres inden de samles igen.

Tjek også at systemet lader med minimum 13,8 Volt, og at batteriet kan holder minimum 12,6 Volt. Batteriet er afgørende for om cyklen er en pålidelig starter. Det er ofte en god idé at få et nyt batteri og en gennemgang af elsystemet med i handelen.

Nu vi er ved de oversete detaljer, så husk at undersøge kronrørslejerne, bremserne, bremsevæsken og dæmperolien i forgaflen.

Suzuki GS500

Suzuki GS500 en oplagt hverdagscykel. Det er gennemprøvet og solid mekanik, og den har været på markedet siden 1990. Det er ikke uden grund af GS500 har været populær som begyndercykel og at mange køreskoler har brugt dem i undervisningen. Indrømmet, en GS500 er måske ikke det mest inspirerende for mange, måske netop grundet sit image som køreskolecykel.

Motoren er på 500cc og ydelsen er 45 HK, så den er ikke presset i særlig høj grad. Det skulle gerne være positivt for holdbarheden. Høje kilometertal er da heller ikke nogen sjældenhed på denne model. At konstruktionen stammer helt fra Suzuki's firecylindrede 750'er helt tilbage sidst i 70'erne kan vi så se stort på i denne sammenhæng. Vil man have en lille håndfuld hestekræfter mere, kan man gå på jagt efter den specielle skolecykelmodel med 48 HK.

Den viste model er en årgang 1997 og har kørt 22.000 Km. Kørestillingen er rimeligt komfortabel, med et godt sæde og et bredt, ikke alt for lavt styr. Der er fint udsyn i spejlene. En GS500 klarer udmærket bykørsel uden at motoren hakker og rusker. Affjedringen er noget blød og det giver ringe føling med cyklen hvis der køres lidt friskt. Det kan også godt betale sig at se lidt på dækvalget, da det også har betydning for køreegenskaberne. På lidt ældre cykler er Bridgestones BT045 ofte et godt dæk med god vedhæftning og god slidstyrke. Bremserne er tilstrækkelige, men ikke verdensklasse.

Suzuki's GS500 har altid været kendt for rust. Det er især stellet der ruster. Typisk foran under kronrøret og så bagsvingeren foran hjulet. Denne model er ikke nogen undtagelse. Er man lidt fiks på fingrene kan man slibe det ned og give det en gang maling. Under alle omstændigheder kan det godt betale sig at give den lidt tynd rustbeskyttelse i hjørner og kroge.

Udstyrsmæssigt er der ikke nogen mangler. Førerpladsen er fin og overskuelig. Kontakterne er i standardudførslen, og bremsegrebet er indstilleligt. En fiks detalje er at koblingskablet beskyttes af en gummikappe, når der skal køres i al slags vejr.

Yamaha XJ600

Yamaha XJ600 Diversion er også et godt bud på tohjulernes Toyota Corolla. Der er ikke meget negativt at sige, men ord som udfordrende og sportslig vil ikke være en del af beskrivelsen. Basis i ordets mest positive betydning.

Den firecylindrede rækkemotor trækker jævnt i hele registeret og der er 61 HK til rådighed. Nok i dagligdagen og nok til to-personers-transport. Luftkølet, ukompliceret mekanik, uden kendte problemer.

Motoren har primærkæde, og en sådan bliver slidt. Det er lidt bekosteligt og det skal da nævnes at på den viste model er både bundkæden og knastkæden skiftet, så der må stadig forventes at være mange kilometer tilbage i motoren.

Kørselsmæssigt er opsætningen til den komfortable side, oprejst og sædet behageligt, med plads til to. Der er fint udsyn i spejlene der er monteret direkte på styret.

Instrumenteringen består af speedometer og omdrejningstæller. Kontrollamperne er højt anbragt så man ikke skal flytte hovedet for at kunne se dem, og det hele er godt afskærmet.

Bremserne kunne godt have mere bid og måske er det årsagen til at senere årgange blev forsynet med dobbelt skive foran. Den viste model er med halvkåbe der har mulighed for at blive til en helkåbe ved montage af en underdel.

Ved daglig kørsel kommer man til at køre i vådt vejr. Vejsnavset slynges op af hjulene og sætter sig i hjørner og kroge. Skal man pege på en enkelt ting på XJ600 der i den forbindelse ikke er hensigtsmæssig, er det afskærmning af baghjulet ind imod bagdæmperen og motoren. Kædeskærmen dækker heller ikke effektivt ind mod baghjulet.

Hyosung GT650 Comet

For 40.000 Kr. kan man erhverve sig en årgang 2004 med kun 6.500 Km på klokken. Hyosung GT650 er udstyret med en 650cc V2 motor, og hele cyklen minder meget om den velkendte Suzuki SV650. Dette er ikke så overraskende da der er samarbejde imellem Hyosung og Suzuki.

Motorcyklen ser sporty ud, alligevel er kørestillingen rimeligt oprejst og sædet er bredt og komfortabelt. Styret har også en god bredde der sikrer at spejlene giver frit udsyn bagud.

Instrumenterne er overskuelige, men kontrollamperne måtte gerne sidde lidt højere oppe hvis det stod til mig. Denne model er ikke forsynet med kåbe, og derfor kan der med fordel monteres en lille styrkåbe til at tage den værdste regn og de fleste insekter.

Motoren trækker fint i det midsterste område, men rusker lidt ved lave omdrejninger. Med 79 HK mangler man ikke kræfter. Køreegenskaberne er gode nok til hverdagskørsel.

Der er gjort meget ud af god afdækning mod bagdæmper og motor, alligevel er der overfladerust på stellet. Det sidder skjult men kan let udbedres med sandpapir og maling. Foran på underste gaffelbro er der også spor af korrosion. Selve motoren har en ganske pæn finish og malingen holder.

Man kan faktisk kan få en forholdsvis ny cykel til 40.000 Kr. der er egnet til hverdagsbrug. Den viste model havde lidt rust der dog let lod sig udbedre.

Honda VF750F

Den viste Honda VF750F er fra 88 og har gået 21.000 Km. Det er ikke helt opdateret teknologi, men nu taler vi jo hverdagskørsel. VF er forløberen for de kendte VFR modeller. Motoren er en V4 med 90 HK, så der mangler ikke noget til overhalinger og motorvej. Der er tale om en ganske solid opbygning, vægten i nærheden af 245 Kg køreklar.

Instrumenteringen er tidstypisk i glade farver men let at aflæse. Der er både motortemperatur og benzinmåler inkluderet. Kørestillingen er komfortabel med gode spejle.

Affjedringen er indstillelig og med luftunderstøtning som det var almindeligt dengang. Det betyder at man kan regulere fjedrene, akkurat som man pumper hjulene.

Omkring den bageste dæmper er der tænkt over tingene. Bagskærmen beskytter bagdæmperen og motoren godt. Dømperen er yderligere forsynet med gummibælg der vand og snavs.

Motoren trækker flot uanset omdrejninger. Maskinen er vibrationsfri og bykørsel foregår uden problemer. Gearkassen kunne være lidt mere præcis, og her mærker man udviklingen siden VF750F blev født.

Konklusion

 

Markedet har meget at byde på hvis man har besluttet at bruge 40.000Kr. på en hverdagsmotorcykel. Der er et bredt udvalg af mærker og modeller der tilgodeser kravet om daglig transport, uden at man skal give køb på komfort og muligheden for at medbringe lidt bagage. De viste modeller er repræsentative for de mærker der er på markedet; og variationer over pris kontra årgang og kørte kilometer skal selvfølgelig holdes op imod motorcyklens aktuelle stand og vedligeholdelse.

Kommentarer
MOTO
MOTO 29/3 2010 kl. 7:26
Rigtig go' artikel, Hekto !
Gonzlow
Gonzlow 29/3 2010 kl. 16:55
Thumbs up. :o) Flere af den slags for os der kører hver dag.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke