Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
BMW F 800 GS vokser med opgaven
BMW F 800 GS vokser med opgaven
BMW F 800 GS vokser med opgaven
BMW F 800 GS vokser med opgaven
BMW F 800 GS vokser med opgaven
BMW F 800 GS vokser med opgaven
BMW F 800 GS vokser med opgaven

BMW F 800 GS vokser med opgaven

Stor og tung men ufattelig velkørende

At BMW producerer en ny motorcykel, der er større, føles tungere og mere uhandy end alt tidligere produceret af den bayeriske producent, kan undre. Men efter timer i sadlen forstår man hvorfor de store dimensioner er nødvendige.

Ingen tvivl om både BMW R1200GS og R1200RT føles lettere og er nemmere at tumle ved lav fart, end F800GS men når først farten kommer op bliver F800GS en fortryllende maskine.

Dækkene er ikke verdensklasse, men sådan er det med dæk til alle underlag. Skulle vi vælge blev den straks udstyret med mere gadevenlige dæk. F800 GS er nemlig for klodset til grus, hvorfor gadevenlige dæk vil være mere velvalgte til langturstouring, som er F800 GS´s force.

Sportslig bliver F800GS aldrig. Den gynger og slasker når farten er høj i hurtige sving, men også dette kan i nogen grad tilskrives de fabrikssmonterede M & S dæk.

Skidt med gyngen og slaskeri, for en F800GS er ikke nogen sportsmaskine, og skal ikke køres som en sådan.

Vi må sande at hvis førerens højde er 190-195cm, eller mere, og erfaringen er stor, ken BMW F800GS Adventure blive en rigtig god ven.

De 85 hk føles ikke af meget i bjergene, når den tunge makine nærmer sig 300 kg. fuldtanket. Når den så yderligere belastes med tasker, baggage og chauffør, skal de 85 hk skubbe mere end 400 kg, og det mærkes.

Hvis BMW senere kommer med et lavere sæde til F800GS Adventure, bliver den rigtig spændende. Sædet er nu meget højt, og for at gøre problemet endnu større, er sædet også bredt. F800GS Adventure er den maskine vi til dato har kørt, som er sværest at tumle for små personer.

BMW giv os andre dæk, lavere og smallere sæde, og vi elsker jeres nye globetrotter.

Kommentarer
Jesper09
Jesper09 4/7 2013 kl. 22:19
Der hoppede kæde sgu af. Man kan da ikke kritisere den type MC for ikke at have gadevenlige dæk på. Man tager jo heller ikke en R1 ud på skovvejene, og mener det er en fejl den ikke har knopdæk og oprejst siddestilling...
yesboss
yesboss 5/7 2013 kl. 10:41
Jamen, Tommy Rønn, som Jesper09 skriver ovenfor, så kan det ikke komme bag på nogen, at m+s dæk ikke agerer helt som et ultrasportsdæk på asfalt. Det er fuldstændigt ligegyldigt, da målet med 800GSA ikke er, at køre med knæet i asfalten!
...og så lige én gang til: Lad nu være med at brokke dig over sædehøjden. Der kan leveres et lidt lavere sæde, men det hjælper altså nok bare ikke i dit tilfælde! ;-) Enduro maskiner skal være høje, for ellers brokker journalisterne sig bare over, at der mangler frihøjde, når de er væk fra asfalten!
Jeg er 202 cm høj, er medlem af 0,1 ton klubben, og kan sagtens tumle både 800GSA og 1250GSA (går jeg ud fra!), så så'n en GSA (Nej, ikke den gamle Citroën!) ville være en fantastisk følgesvend for mig.
Henrik Roskilde
Henrik Roskilde 5/7 2013 kl. 13:57
Hvad er en GSA ud over en gammel Citroën? De hedder da alle GS og har alle ABS som standard. Der findes ikke en 1250'er. Det er en 1200 ellers er vi enige
User
User 5/7 2013 kl. 18:20
Der findes gs og gs adventure. Og r1200gs er vidst ikke engang en 1200'er men en 1170'er ;)
yesboss
yesboss 5/7 2013 kl. 19:06
Henrik, det er korrekt, at de alle hedder GS, men der er jo en specialudgave af GS'erne, der hedder Adventure til efternavn. De har større tank og andet udstyr, som de normale GS'ere ikke har.

Derud over betegner jeg modellerne ud fra modelbetegnelsen, ikke den reelle motorstørrelse. Når jeg skriver 1250 GSA, tænker jeg naturligvis på 1200GGS'erens afløser med delvis vandkøling, som netop hedder BMW R1250GS Adventure!
Henrik Roskilde
Henrik Roskilde 5/7 2013 kl. 21:34
Tak, forstår det med A'et, fatter ikke et muk af '1250' da den nye model med delvis vandkøling netop er en 1200'er, så forstår ikke hvorfor den nye GSA' med vandkøling skulle have 50 kubic mere end GS' med delvis vandkøling!!!
kimlejre
kimlejre 7/7 2013 kl. 14:16
Der er noget jeg ikke helt forstår! Iflg. MC Revyen 2013 vejer "den normale model" 207 kg. og overstående vejer knap 300 kg - Jeg syntes at det lyder lidt vildt med en "fedekur" på knap 100 kg... Ellers ser den da rigtig fed ud:-)
Jesper09
Jesper09 7/7 2013 kl. 17:58
Kimlejre: De påstået 300kg må stå for journalistens egen regning. BMW selv opgiver vægten i køreklar stand med fuld tank, til kun at være 229kg
www.bmw-motorrad.dk/dk/da/index.html
yesboss
yesboss 7/7 2013 kl. 22:42
Næh, Henrik, det kan jeg da godt forstå! Jeg har hele tiden opfattet det som om, at den nye motor, som er delvist vandkølet, ville blive en 1250'er.
Ifølge denne artikel: www.motorcycle.com/manufacturer/bmw/2013-bmw-r1250gs-preview .. bliver det en 1250'er, og da jeg har læst flere artikler, som postulerer det samme, har jeg valgt at gå ud fra, at det bliver en 1250'er.
Forstår ikke helt når du skelner mellem vandkølet og delvist vandkølet, da der, så vidt jeg ved, kun kommer én udgave (delvist vandkølet!)
Jesper09
Jesper09 8/7 2013 kl. 6:23
Yesboss: klik på mit link. Den nye vandkølet model heller r1200gs
yesboss
yesboss 9/7 2013 kl. 21:14
Det er i orden! Jeg gi'r mig! Men undrer mig blot over, at så mange motorjournalister kan være så galt på den!
Der ligger ufatteligt mange artikler rundt omkring, som betegner modellen som 1250...MEN! Man skal jo ikke tro på alt hvad man læser!
Nu smutter jeg sydpå i morgen, og kan så her savle over alle de MC, som er så latterligt dyre her i DK, at vi slet ikke har råd, og derfor kører rundt på MC uden ABS og katalysator!
God sommer til alle!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke