Unge backpackers kan arbejde sig til gratis ophold
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Rejs verden rundt med et minimumsbudget

Unge mennesker finder nye veje og nye måder at nyde campinglivet på.
Ole Mose
16/10-2016 kl. 06:00

Da MagaCin.dk besøgte München i efteråret, mødte vi flere unge mennesker, som fortalte om en speciel boform, de benyttede sig af. Når vi spurgte nærmere ind til det, opfordrede de os til, at komme over og tage et kig på deres lejr på den store campingplads.

Jeg mødte bl.a. en ung canadier i toget ind til München. Han var på tur til Europa alene med sin rygsæk.Han boede i lejren og fortalte mig om konceptet.

Campen i Campingpladsen

Jeg havde bemærket lejren, da vi ankom til Camping Oktoberfest München. Der var opstillet en masse små telte og et antal store telte med senge og et til en “festsal”, samt et fællestelt med mad og drikke.

Unge mennesker fra hele verden

Jeg gik derover den sidste aften, for jeg ville opleve, hvad det var, de talte om.

Jeg fandt 6-8 unge mennesker i højt humør. De sad og lyttede til musik og havde det rigtigt sjovt. Det var ikke så meget fornuft, man kunne få ud af dem, men jeg fik til gengæld indtryk af, at de havde det rigtigt sjovt sammen, også selv om de først havde mødt hinanden få dage forinden.
Alle dem der var der, kom sjovt nok fra “Down Under”, altså forskellige steder i Australien, eller New Zealand.

Jeg valgte ret hurtigt at forlade lejren, men nu havde jeg fået et indtryk. I stedet ville jeg besøge stedet næste morgen, lige før vi selv kørte, hvor der var bedre lysforhold, så jeg også kunne få taget nogle billeder..

Sasha

Næste morgen mødte jeg Sasha. En frisk ung Hollænder, der var den dynamiske unge mand bag projektet. Han var for nogle år siden begyndt at arrangere busture for unge fra Holland til Oktoberfesten. Det havde nu udviklet sig til, at han hvert år lejer en lille del af den store campingplads. Her opstiller han telte med soveposer, madrasser/liggeunderlag og etablerer fællesfaciliteter, så de besøgende har noget at spise og drikke.
På den måde kan unge mennesker verden over booke sig ind for små penge, få overnatning, møde ligesindede og deltage i den store Oktoberfest.

Gratis ophold til gengæld for arbejde

Nogle af de besøgende melder sig som arbejdskraft i nogle timer om dagen og opnår herved gratis ophold, eller en reduceret pris.

Jeg talte med nogle af de unge, som fortalte mig, at det var en ret almindelig måde at rejse rundt på. Altså at man arbejder, hvor man rejser hen mod gratis ophold. Det behøver ikke at være længere periode – nogle steder er man kun få dage, som eksempelvis på teltpladsen her. De henviste til en international hjemmeside WorkAway.com, hvor man kan finde steder, hvor man kan kombinere rejse med arbejde.

Konklusion

De havde det i hvert fald hyggeligt og mange af dem kan takke Sasha for, at de kom til at opleve Oktoberfesten og de nye venner de nu har mødt. Enhver kan rejse på egen hånd til München og andre steder, hvis man har lyst. Er man ung og vil man gerne møde andre unge, er det her koncept genialt. Man er i kontakt med andre fra dag et.

Mere information

Du kan læse mere om det specielle arrangement på Oktoberfissa.nl

Inden længe kommer der også en video i tilknytning til artiklen, hvor du kan møde Sasha.