Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Tommy Rønn's blog

Vi bliver gamle

Gennemsnitsalderen på motorcyklister stiger et år, hvert år

Gennemsnitsalderen på en dansk motorcyklist bliver et år ældre, hvergang der tages hul på en ny sæson. Grunden til jeg kan sige dette med stor sikkerhed, skyldes at der ikke kommer nye motorcyklister til, og gruppen af danske motorcyklister derfor er de samme personer, år efter år.

At der ikke kan tiltrækkes nye unge til denne skønne tohjulede hobby er flere. Et af problemerne er selvforstærkende, da det allerede nu er således, at ungdommen ser det at køre motorcykel som noget de gamle gør, hvorfor de ikke kan se sig selv som motorcyklist. Ungdommen vil naturligvis ikke sammenlignes med gamle gråskæggede nisser.

Et andet problem er medierene. FDM Motor, dagblade og aviser har alle droppet stof om motorcykler. Danske Bike lukkede og MCTV gik konkurs. De få tilbageværende medier i Danmark der bringer stof om motorcykler, er åbenbart ikke gode nok til at fange ungdommen. Os på MagaCin.dk inklusive.

Tilbage er nemlig kun foreningsbladet MC Touring Nyt, som er forbeholdt foreningens medlemmer. Medlemmer der gennemsnitligt alle har rundet de 50. På MagaCin er vi der også endnu, men vi kan åbenbart heller ikke fange dem med frisk blod i venerne.

Det er stadig muligt at købe blade i Danmark, men de er svære at finde da kiosker, tankstationer osv. i vid udstrækning har valgt dem fra. De tjener åbenbart for lidt på print om motorcykler. En ihærdig vil i Danmark kunne finde blade som svenske Alt Om MC, tyske Motorrad, Motorrad og engelske Bike, men salget er minimalt, hvorfor disse heller ikke har effekt på ungdommen.

Nogle motorcykelforretninger prøver at gøre noget ved problemet. De er begyndt at sælge Motorrad i butikkerne. En udmærket ide, men dem der kommer i butikkerne har jo allerede kendskab til den tohjulede verden, så det bliver ikke nye motorcyklister dette tiltag kommer til at fange.

Eneste redning tror jeg er stof om motorcykler i medier ungdommen ser. Det kunne være de regulære drengerøvsmagasiner. Også sites som eb.dk ville være perfekt til fangst af det yngre publikum. 3 måneder med side 9 pigen på diverse motorcykler vil med garanti skabe nogen interesse. Desværre er disse medier ikke interesserede i motorcyklerne.

Fortsætter den nuværende tendens, vil der ikke være nogen motorcyklister tilbage om 30 år. Da vil gennemsnitsalderen på de nuværende motorcyklister nemlig være 80 år. Motorcyklister dræbes heldigvis ikke i trafikken mere. Men nu dør de alle af alderdom om få år.
Om bloggeren
Tommy Rønn
Chefredaktør på MagaCin.dk. Tidligere skribent for FDM Motor, Jyllandsposten, BT og flere andre. Mange år på europas racerbaner som roadracer, i både MC 600 Challenge og VM Endurance, har givet en solid tohjuls-erfaring.
Kommentarer
Skuffe
Skuffe 22/3 2014 kl. 21:36
Hvis I vil have ungdommen i tale, bør I tage kontakt til Vice Media Group Denmark.
MassMan
MassMan 23/3 2014 kl. 19:30
Man kan ikke snakke om ungdommens manglende interesse for motorcykler uden at nævne de nye regler for kørekort. Det ER jo KUN "gamle" mennesker over 23 som kan køre "rigtige" motorcykler. Når ungdommen skal køre på en langsom 125cc de første par år, så mister man dem for evigt.
Lasse_F
Lasse_F 24/3 2014 kl. 14:00
Jeg er til dels enig i, at det og køre motorcykel har et image af morfar - takket være "friværdis segmentet". Men det er ikke det største problem i forhold til få ungdommen til at kaste sig ud i motorcykelisme - det er simpelthen for dyrt at komme igang for unge mennesker.
Jeg er 29 år og igang med at tage mc-kort. Det har jeg gerne ville have siden jeg var 16 og kørte på knallert, men først nu er det lykkedes mig at spare så meget sammen at det er realistisk at komme igang.
For blot at komme igang skal man finde ca. 12.000kr for at få kortet - men for at det skal være relevant skal man så efterfølgende også ud og have en maskine, derfor kan man lige så godt investere i personligt udstyr med det samme. Hurtigt har man brugt 16-17.000 kr. Og man er ikke blevet bilist endnu!
Når kortet er erhverves så skal maskinen findes - det kan gøres på rigtig mange niveauer og prisklasser, så maskinen er ikke problemet. Problemet ligger i forsikringen af det nye vidunder der skal føre os ud i verden. Da jeg selv er i situationen har jeg haft gang i telefonen og snakket med rigtig mange forsikringsselskaber og forhørt priser. Her er jeg blevet præsenteret for priser fra 5.200 til 25.000kr. og her snakker vi om f.eks. en SV650 med ABS. Nogle selskaber vil slet ikke tilbyde kasko forsikring fordi jeg er under 30år, andre nøjes med at straffe en fordi man er under 35år.

Så inden jeg kommer ud og køre skal jeg have sparet ca. 23.000 kr. sammen - hvis vi ser bort fra evt. udbetaling eller kontant betaling af en maskine.

Det er simpelthen for mange penge for unge mennesker. Besværlige kørekorts regler gør det ikke bedre. Jeg har masser af kammerater der godt ville ud og køre på to hjul, men som ikke kan finde pengene - eller som ikke gider fordi de skal starte på en knallert.

Side 9 piger på mc´ere skaber helt sikkert interesse - men det får ikke mange unge ud på vejen.
Guzze
Guzze 24/3 2014 kl. 14:24
Det er ikke noget problem, at dagbladene ikke skriver om motorcykler. De unge køber jo hverken dagblade eller motorcykler...
Ud over kørekortreglerne, der bestemt ikke tilgodeser de unge, er der også et andet problem: Det er en dyr hobby, og når man som ung skal have råd til sin fede lejlighed, sin smartphone, sine cafebesøg, sit rekreative narkoforbrug, sine smutture til London og Berlin, skiferierne og trekkingture til Nepal, og hvad har vi, så er der sgu nok ikke så mange penge til overs til benzin - og for den sags skyld en motorcykel.
Samtidig bliver de unge også pisket ind på studierne, og det er svært at få råd til ret meget motorcykel, når man er på SU. Og når de er færdige med studierne, så skal i gang med karriere, stifte familie etc, og med prisen på fast ejendom i de store byer, er der sgu ikke mange basseører til at købe motorcykel for...
Svend Svin
Svend Svin 29/3 2014 kl. 0:47
Anede ikke det var "så slemt", men grunde er der også masser af, som nævnt i ovenstående indlæg. Jeg har også et par bud:
MC handler om fart, men nok ikke mange vil sætte sit kørekort på spil, hver gang man er ude at køre - og fartkontrollen er jo intensiveret betydeligt, de senere år.
Selv prøvede jeg voldsom fed GSX-R 750 '95 i efteråret og ville utrolig gerne eje den (og har råd til den), men har fravalgt den, ene og alene pga frygt for at miste mit kørekort.

Og sån en rigtig hurtig (gerne ny) mc, man snakker med gutterne om, koster +140.000, blot for en mellemklassemodel.. argh... dream's over, inden det er kommet i gang.
Hvor meget BMW-bil kan ikke få for de samme penge - eller det halve.. og allerede som 18-årig med +200 hk hvis man synes.

Og de fleste bovlamme begyndermaskiner koster også en (forholdsvis) masse penge fra ny - og det lige efter man har brugt over 20k på kort og udstyr... og så får man bare en skalle 250'er, som kan få så meget jord af en 25 år gl. RD 350 at man da ikke gider eje sådan nogle børnemaskiner.

De fleste brugte, billige nybegynder-maskiner er også noget halv-kedeligt noget. GS 500 E, ER5, XJ 600 Diversion.. Skal mindst op i SV 650, ER6, FZ6 (og +30.000 kr) for at det er noget der ikke skal gå i sig selv igen pga kedsomhed.. og man ender som billist, evt i en Berlingo ;-).
Kan jo også kun køre få mdr om året på mc i DK... og skal man så cykle resten af året...? næh,,, (måske, hvis bo i Kbh ell Århus)
-- Men de fleste må have BÅDE have bil og mc, hvis det skal fungere... mange vælger sikkert blot bilen så..
Det er også mere socialt med bil.. og flere ( af vennerne) har bil, end mc.
Skal næsten være flere, der er enige om at købe mc på samme tid, for ikke at komme til at ligge og køre for sig selv eller ryge ud af fællesskabet.. og skal man så i mc-klub? (evt 40 km væk),, hmm ikke alle der gider

Surt show at 350'er offradere ikke er solgt ret meget i Danmark, for de er vildt sjove at køre på, især i byerne.
Ærgreligt der ikke findes nye 2-taktere mere.

Men:
Jeg synes sådan set det er fedt nok at de unge skal køre på 15 hk 125'ere, de første par år. Og jeg savner heller ikke en masse nye unge (evt. velhavende) motorcyklister, for det er da dem, der kan finde på at komme med 120 igennem hovedgaden. Det er nok næppe / sjældent en 50-årig..

Færre unge betyder også færre dræbte mc'ister.
Men det skete desværre igen forleden. Onsdag morgen 2 stks på en kaj i Vejle kl 4 om morgenen. 2 fyre på 22 & 23 år. Ikke beruset.
pkyedn
pkyedn 4/4 2014 kl. 17:37
Jeg kan kun sige at jeg tror Lasse_F har ret. Det er svært at få interessen for de unge hvis der ikke er råd.
M8
M8 22/5 2014 kl. 7:52
Og det er til dels vores egen skyld .. for dem, med deres på tørre altså et mc-kørekort i lommen, har ikke kunne svinge sig op og lægge pres på de organisationer og foreninger der kan råbe op Mc'isternes vegne "Vi" har snork sovet mens vores politikere har lave særregler for vores unge i en tid hvor de ellers står i kø for give EU skylden for at vi på andre tossede måder skal tilpasse os EU's verden -er de i gang med at over "beskytte" de danske unge som de jo åbenbart mener er mere uansvarlige end unge i EU når det kommer til at køre mc -( men selvfølgelig ikke fars Viper med 600 HK) og det er sgu en helt urimelig skævvridning. Specielt i en tid hvor der i MC kredse er en kultur ændring omkring sikkerhed på mc og det er blevet "fedt/cool/hot" at tage på kursus og øge sine manøvrere evner selv om man har kørt i 100 år - og det viser bare at MC'ister er langt mere ansvars beviste end vi får kredit for - for det er helt frivilligt at vi betaler for at opkvalificere os. Men de ”Gamle” MC’ister har ikke kæmpet nok for de kommenenes tilgang !! - så skulle vi ikke se og komme i gang ??
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke