Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Tommy Rønn's blog

Regningen bliver din

Danske motorcykelforhandlere er under voldsomt pres

Kunderne bruger kun forhandlerne som udstilling og prøverun, og køber derefter de udvalgte produkter via nethandel fra udlandet.

Forhandlerene fortæller, at over 25% af de handlende nu fortæller helt åbent, at turen til den lokale sælger af udstyr, kun bruges til at finde de produkter der skal bestilles på nettet. Kunderne skammer sig end ikke over at fortælle dette faktum mere.

De danske forhandlere betaler prisen, de skal nemlig have produkter på lager. Det forlanger kunderne så de kan prøve udstyret. At mange kunder efter prøvningen af udstyret, køber andensteds, har færre og færre af de handlende et problem med.

En del produkter er rigtig nok udstyret med større pris i Danmark, end i andre lande. Men det er der en grund til. Vores europarekord i moms, med 25% mer-værdi-afgift er et af problemerne. Det er svært for danske virksomheder at konkurrere med lande hvor momsen er 10-15% mindre.

En anden grund er vores danske lønninger. I Danmark vil ingen arbejde for under 120 kr. i timen. I f.eks Tyskland arbejder flere gerne for 70 kr. i timen. Huslejen i Danmark er også 50-75% større i Danmark, sammenlignet med landene syd for grænsen.

Vil du og jeg gå ned i løn for at redde Danmark ? Nej det vil ingen.

Det er altså logisk, at det i Danmark vil være umulig at ramme sydlandske priser 100%. Mange forhandlere kommer tæt på de udenlandske netpriser, men så er indtjeningen også næsten 0.

Det er forjættende at lave sine indkøb, hvor der spares mest mulig, men kun de færreste tænker over de langsigtede konsekvenser. På sigt er konsekvenserne simple, nemlig ringere service samt en retur-regning der æder besparelsen.

Ingen tvivl om vi på sigt vil se langt færre motorcykelforhandlere i Danmark. De få forhandlere der overlever vil være blottet for udstyr, og kun leve af deres værksted. I hvert fald hvis denne tendens fortsætter.

- Med færre forhandlere der kun skal leve af service, vil værksteds-priserne stige. Den regning får du.
- Med færre forhandlere skal nogen på overførselsindkomst. Den regning får vi danskere. 
- Med færre forhandlere vil nogen gå konkurs. Den regning får vi danskere. 
- Med færre forhandlere vil færre betale skat. Den regning får vi danskere.

Fremtiden ser sort ud.

Måske er jeg underlig. Jeg betaler gerne 10-25% ekstra for produkterne hos min lokale forhandler, hvilket er min merpris-grænse, for ham vil jeg meget nødig undvære.
Om bloggeren
Tommy Rønn
Chefredaktør på MagaCin.dk. Tidligere skribent for FDM Motor, Jyllandsposten, BT og flere andre. Mange år på europas racerbaner som roadracer, i både MC 600 Challenge og VM Endurance, har givet en solid tohjuls-erfaring.
Kommentarer
hjorth73
hjorth73 18/12 2013 kl. 16:16
Jeg betaler også gladeligt 10-25% ekstra ved at handle lokalt, men f.eks. et DID X-ring kædekit ved mcgiganten til sv1000 koster 1800,-
Det nøjagtige samme kit kan fåes ved hamburg-moterradteile til 825,- incl. levering.
Så gal er jeg altså heller ikke på mine penge.
Guzze
Guzze 19/12 2013 kl. 14:26
Jeg betaler også gerne lidt ekstra for en god service. Men jeg betaler altså ikke dobbelt op for en styrthjelm, bare fordi den står hos en dansk forhandler. Og jeg tror også, de pressede forhandlere - og ikke mindst importørerne, som ofte lægger prisniveauet, så vidt jeg har forstået - må sænke priserne, hvis de vil have mine penge.
Det giver heller ikke mening at købe dæk hos danske forhandlere, så længe avancen er så uhyrlig. Mine dæk bliver købt hos en onlinesælger og leveret hos en mekaniker, der gider sætte dem på for et rimeligt beløb. Besparelsen kan jeg købe pænt meget benzin for.
I øvrigt er den tyske moms på 19 procent, så stor er forskellen heller ikke. Og ja, jeg er med på, at timelønnen spiller en rolle, men den spiller ikke en rolle, der gør, at tingene skal koste det dobbelte.
Skuffe
Skuffe 27/12 2013 kl. 9:53
Det lyder så smukt at handle hos danske forhandlere, selvom det koster mere. Det er samme nostalgi som at støtte sin lokale købmand, bager, slagter, grønthandler, ismejerist, kioskmand, tobaks- og vinhandler, herreekvipering, skomager - og se, hvad der skete med dem: Hos de skatteplagede danskere sidder fornuften i tegnebogen, og hvis man kan spare et par kroner hist og her ved at handle hos de landsdækkende supermarkedskæder eller på Nettet, så må den lille butiksejer henne om hjørnet klare sig, så godt han nu kan. Og det kan han så ikke.

Det samme slår nu igennem blandt motorcykeludstyrsforhandlerne. Kynikere vil nok konstatere: Lad falde, hvad ej kan stå; andre vil begræde det. Men udviklingen kværner ubarmhjertigt derudaf, som en anden Juggernaut. Det er uafvendeligt, som Agent Smith sagde til Neo i "The Matrix".

Så kan man vælge at trække det uafvendelige ud, eller man kan hoppe på toget, dvs. købe hos de store, netbaserede sælgere. Selv køber jeg både lidt hos danske forhandlere og mere hos f.eks. fc-moto i Aachen, Tyskland - hvor jeg for resten ofte oplever en bedre service og langt større udbud end hos danske forhandlere. Så dermed står jeg i samme situation som for et par årtier siden: Skal jeg gå ind til købmanden at købe mælk og brød, eller skal jeg gå i Føtex/Netto osv. og spare penge? Valget er let.

Når det er sagt, giver jeg mange ret i det forargelige i at gå ind i en butik og nasse på forhandlerens udstillingsvarer, for så at gå hjem og købe det med anseeligt prisafslag over Nettet. Har folk da ingen skam? Is there no standard anymore?
carsten45
carsten45 16/1 2014 kl. 12:56
Jeg ser på pris+forsendelse hvis prisen er lav og leveringstid få dage, køber jeg udenlands. Grunden til det er, at jeg flere gange har prøvet at ville handle hos danske mc forhandlere, og pudsigt nok er deres leveringstid ofte længere end fra udlandet, hvilket får mig til at tro, at de handler samme sted i udlandet og så ofte scorer en gevinst på 100%. Og jeg ser ingen grund til at betale dobbelt pris, når jeg selv kan trykke på knappen "bestil".
G.S.
G.S. 17/1 2014 kl. 20:45
Må det være mig tillade at komme med 2 praktiske eksempler på netkøb kontra hos den lokale forhandler.
1) jeg ynder at bruge Castol Edge TWS 10W60 olie til min mc. Pris hos forhandler: 196 kr pr L. Købt hos tysk powerseller på Ebay: 96 kr pr L incl levering (3 dage fra bestilling) ved køb af 8 L.
2) et sæt Metzeler Z8 dæk hos forhandler: 33 - 3500 kr incl montering. Købt på nettet: 1815 kr incl levering (4 dage efter bestilling) montering hos det lokale dækcenter: 200 kr. Dette kræver dog, at man kan/gider selv pille hjulene af og sætte dem på igen. Timelønnen for den opgave er jo så næsten 1500,- efter skat.

Jeg køber skam gerne mine varer hos de lokale forhandlere, men ikke til de priser som de forlanger for den samme vare. Så hvis de vil overleve fremtiden må de til at justere et eller andet i deres forretning. Nethandel er vistnok kommet for at blive tror jeg godt man kan påstå.
Bjarne Klit
Bjarne Klit 9/2 2014 kl. 0:51
Det er vel ikke utænkeligt at forhandlerne kunne opkræve et depositum, inden prøvning af udstillingsvarerne påbegyndes, og som bekendt er et depositum noget der godskrives ved afslutning af hansdelen.
carsten45
carsten45 9/2 2014 kl. 13:31
Depositum skal tilbagebetales uanset om der bliver en handel, medmindre man har skadet varen.
Ellers skal det hedde et "prøvegebyr" og gebyrer har vi vist rigeligt af i forvejen.
CM
CM 9/2 2014 kl. 14:33
Det er surt at tingene er dyrere i DK end nogle andre lande. Det kan ikke diskuteres.
Dog kommer vi ikke uden om at Tommy Røn har en pointe. Vi (vores samfund) kan ikke i længden holde til at vi flytter vores handel til udlandet. Vi lever i et høj løns område og har derfor udgifter bundet på vores varer.

Velfærdssamfundet er finansieret over moms og skatter, det være sig skoler, veje osv.
Når man som forbruger bruger 100 kr går 25% moms til velfærd (også dit barns skole) og derudover beskattes overskuddet ved handlen.
De penge går samfundet glip af når forbrugeren handler i udlandet.

Uden at være dommedagsprofet så vil udlands webhandel bidrage til at afvikle vores samfund som det er i dag. Den tandlæge, mekaniker, optiker el. lign. som taber handlen kan ikke tage en ny elev. (Din nevø kan ikke få en læreplads)

Om det er en naturlig udvikling eller ej, ved jeg ikke. Men jeg kan se problemet i det lange løb når
motorcyklen punkterer, tandpinen indfinder sig eller brillerne bliver knust.

Det voldsomme fald i detailhandlen er også en ond spiral. Når salget i butikken falde,r mangler finansieringen af lagret og udvalget indskrænkes og leveringstiden til kunden øges.

Kigger man på MC branchen er der tradition for en høj service til kunderne fra forhandlerne,
(Kan man måske ringe til en elektriker og sige ”jeg har lige selv monteret en stikkontakt, men den virker ikke, hvad tror du der er galt?”) det kan man til en MC forhandler (de fleste i hvert fald).
Ølkaplen
Ølkaplen 9/2 2014 kl. 15:06
Når løn og omkostningsniveuet er så højt i DK er priserne naturligvis osse højere, fair nok. Men at priserne er dobbelt op som i eks. med dæk og olie er sgu for meget.

Der er ingen tvivl om at detailhandlen er under pres, og i fremtiden er det kun dem som yder en ordentlig service og som er villige til at file på priserne som overlever.

Jeg har selv købt meget i Tyskland, men de sidste mc-relaterede indkøb er gjort i danske butikker som yder en ordentlig service og ikke tager en ublu listepriser, og her har jeg tænkt mig at komme igen.

Så er det jo i grunden en win-win situation :)
Jesper09
Jesper09 10/2 2014 kl. 20:43
CM: Når en forbruger lægger 100kr i en butik, er det kun de 20% af dem der gør til moms.

Når en forhandler der er gået konkurs vælger at starte op med ny virksomhed i samme marked, så er det enten fordi han er en konkursrytter, eller fordi han mener markedet stadigt er sundt og rummeligt nok til at han kan leve af det:
www.magacin.dk/motorcykler/teknisk-konkurs-og-ny-virksomhed/ ..
G.S.
G.S. 12/2 2014 kl. 19:59
Nu skal det vist retfærdigvis også siges, at det ikke nødvendigvis er forhandleren som altid sætter den høje pris. I mit eksempel på dækkøb henvendte jeg mig faktisk hos den meget flinke forhandler hvor jeg havde købt min mc, for at høre hvad han kunne tilbyde af dækpris hvis nu jeg "trykkede ham lidt på maven". Og han gik virkelig rigtig langt ned i pris, men det var bare stadigvæk langt højere end min netpris. Da han fik den at vide fortalte han, at det var lavere end den pris han skulle give for dækket hos den danske importør, så han skulle mig penge for at købe et dæk. Så spørgsmålet er vel mere, om ikke det er importøren der skal dø her i den globale nethandels navn. Hvad skal vi egentlig med ham. Forhandleren kunne vel bare købe direkte fra den samme nethandel som jeg bruger, og så have et mindre lager af de mest brugte dæk til her og nu situationer. Med en rimelig avance på dækket kunne jeg så købe det hos forhandleren, og så ville jeg jo ganske givet også betale ham for monteringen samtidig. Er der ikke lidt win win i den ? Ved ikke om mit eksempel med oliepris også skyldes en grådig importør, men det skulle da ikke undre mig.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke