Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Tommy Rønn's blog

Med livet og kørekortet som indsats

At være testpilot er ikke nogen let opgave. Ej heller noget sikkert erhverv. Nej faktisk er det pokkers farligt for både kørekort, liv og lemmer. Alligevel elsker vi det.

Det bliver sværere og sværere at teste ordentlig, og ordentlige tests er det læserne og seerene ønsker. Nuvel, en gang pladder om romantisk hyggekørsel kan alle lave, men tidens hardcore motorcyklister vil vide hvor begrænsningen ligger på en ny motorcykel, i et par nye dæk eller nogle nye bremseklodser. Da tidens motorcykler, dæk og andet udstyr bliver bedre og bedre, bliver tests også vanskeligere og vanskeligere at udføre ordentlig.

Et eksempel er tidens nye dæk. De bider alle pokkers godt, og kun marginaler adskiller de forskellige mærker. Alligevel vil forbrugerne vide nøjagtig hvornår de forskellige dæk skrider på både tør og våd vej. Så sent som lørdag var jeg på de nyeste adventure-dæk på FDM Jyllandsringen, i plask regnvejr, på spejlglat gummimarineret asfalt. Gang på gang måtte jeg gennem det samme sving for at mærke nøjagtig hvornår, og ved hvilken hastighed, disse dæk slap grebet. En pilot uden racererfaring havde utvivlsomt ligget på hospitalet, plastret ind fra top til tå i gips efter denne opgave. Vi slap heldigvis uden skrammer denne gang.

Et andet eksempel er tidens superbikes. De render alle ca. 300 km/t, og eventuelle kommende købere vil naturligvis vide om de også magter disse hastigheder uden at blive ustabile. Om de kommer gesvindt derop, og om disse superbikes kan bremse igen. Når dette skal testes hænger vores kørekort i en tynd tråd. En del af disse tests kan naturligvis udføres på lukkede anlæg, men i Danmark findes desværre ingen anlæg hvor stabilitet ved hastigheder på 300 km/t kan testes. Her må vi ty til øde motorveje kl. 04.00 om morgenen for ikke skræmme nogen og for ikke udsætte nogen for risici.

Ingen tvivl om testpilot for et motorcykelmedie anno 2015 er en svær opgave. Forskelle på de forskellige produkter bliver mindre og mindre, så bare det at forklare forskelle på en stribe dæk, kræver stor kørselserfaring. Måske er det ligegyldig med sådanne tests, da 99,9% af forbrugerne alligevel ikke vil kunne mærke forskel på de forskellige dæk fra topleverandørene. Men mange læsere ønsker de grundige tests, hvorfor vi naturligvis udfører dem.

Heldigvis er vi på MagaCin udstyret med 3 skribenter der alle har været indehaver af et A racerlicens. En har endda haft International A licens. Uden en sådan stribe erfarne garvede testpiloter ville det ikke være muligt for os at lave de ægte hardcore-tests, men måtte nøjes med de mere flade livsstilstests.

Jo vi sætter daglig kørekort, liv og lemmer på spil, for at levere det rigtige til læserne. Men ingen skal have ondt af os, for vi gør det fordi vi elsker dette, verdens bedste arbejde.
Om bloggeren
Tommy Rønn
Chefredaktør på MagaCin.dk. Tidligere skribent for FDM Motor, Jyllandsposten, BT og flere andre. Mange år på europas racerbaner som roadracer, i både MC 600 Challenge og VM Endurance, har givet en solid tohjuls-erfaring.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke