Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Steven Walsh's blog

Værditab

Hvis man er motorcyklist i Danmark syntes jeg godt der kan være en tendens til at misforstå begrebet "værditab"

Hvorfor ?

 

Hvis man er motorcyklist i Danmark syntes jeg godt der kan være en tendens til at misforstå begrebet "værditab"

 

Hvis man nu ejer en given motorcykel kaldet X. Købt den kontant, og kører på den i 5 år.

 

I fem hele sæsoner har man så kørt rundt og hygget sig med venner, bekendte, konen, veninden eller blot sig selv. Været på bakken, kørt til Harzen eller Roskilde havn. Det er i min optik livskvalitet i højeste potens.

.

Nu har man så haft en masse glæder på den bekostning. Og det er tid til en ny model.

 

Måske har man lige en ven der kan overtage den, og så er det problem løst.

 

Men for de flestes vedkommende, skal den byttes ind hos en forhandler, så man kan få en ny.

 

Og her syntes jeg at ordet værditab bliver misforstået.

 

For i ejerens øjne er den gamle motorcykel  jo stort set det samme værd som det man gav for den, fem år tidligere. Et tab på 50.000,- over 5 år, er for manges vedkommende helt uoverskueligt.

 

Man tænker måske, at alt den glæde man har haft skal betales.

Ja det skal det, blot ikke af den nye ejer. Det er jo dig der har haft glæden.

 

De samme mennesker som har den opfattelse er ofte de samme mennesker, som hver gang Apple, Samsung eller en anden kommer med en ny telefon, siger. Den må man eje.

 

Her er det så ordet Værditab bliver aktuelt. For er man villig til at betale 5-7000,- hver gang det sker ? Uden at få andet en gadget, som man så kan telefonere eller gå på nettet med. Det er tidsfordriv og ikke livskvalitet.

 

Så HVORFOR er tabet på en motorcykel så mange penge, når det ikke er det på en telefon ??

 

Pas på jer selv.

 

Om bloggeren
Steven Walsh
Ejer af MC forretningen Stevens MC Shop på Amager der forhandler Honda, Kawasaki og Triumph. Steven er en aktiv forhandler, der i sin fritid kører hobby roadracing. Har kørt motorcykel siden 1978. Så en vis erfaring på 2 hjul, må han nok tilskrives.
Kommentarer
Dun@nt
Dun@nt 14/11 2014 kl. 22:32
Forhandler klynk :/

Jo større værditab for ejeren, jo større dækningsbidrag for forhandleren der skal handle den videre, så budskabet kommer sgu fra den forkerte ha-ha-ha-ha

...og nej man SKAL ikke betale for de gode timer man har haft på sin MC - hvad er det dog for noget vrøvl?!
En ejer SKAL afsætte sin brugte MC til så høj en pris som et givent marked til enhver tid er villig til at betale for den! - og vurderes prisen for lav, skal de sgu beholde den de har og udskyde nykøb.

Michael_p
Michael_p 15/11 2014 kl. 20:02
Ja, afskrivningen er forholdsvis stor de første år. Løsning: behold mc'en noget længere, fx. 7-8 år, så er de sidste par år nærmest 'gratis' i afskrivning :-)
T-Speed
T-Speed 19/11 2014 kl. 11:55
Jeg tror ikke han tænkte på sin egen profit, men den måde man tænker i forhold til deres dyrt indkøbte ejendele. En telefon er åbenbart en brug og smid væk ting. Til en masse penge over 5 år.(Bruger selv ca. 5000,- om året på det). Hvorimod en brugt motorcykel er det rene guld.
Han ville sku blot skabe opmærksomhed om det.
Og ja vi vil sku alle gerne have så meget for vores brugte mc.
Sådan er vi alle indrettet.
$$$$$
$$$$$ 20/11 2014 kl. 22:38
Kan godt forstå der er nogen der for en forskrækkelse sommetider når de har regnet på hvad en ny motorcykel har kostet.
Eksempelvis en ny mc til 120000 kr som måske kun har kørt 2000 km om året i 5 år kan ofte ikke indbringe mere en 60000 kr hos en forhandler !!
Det vil sige et værditab på 60000 kr plus ca 6000 kr årligt til forsikring og vægtafgift og ca 3000 kr årligt til service og diverse sliddele giver et samlet tab på 105000 kr, over 10 kr pr kørte km og det er uden brændstof.
Jeg har selv haft store tab på nyere motorcykler, men har da også været heldig et par gange og købt en gammel billig brugt motorcykel selv lavet service kun haft ansvar forsikring til under 1000 kr årligt og solgt den for ca det samme som jeg gav for den nogle år senere.
Nichof
Nichof 2/12 2014 kl. 22:50
Jeg tror at vi i Danmar er ganske forvendte med MC priser. Hvis vi kikker 4-6 år tilbage (før/i starten af finanskrisen), var værditabet langt mindre på en MC end på en bil.

Dengang var priserne ikke styret så meget af årgangen som af stand, km. og vedligehold. I dag må vi nok vænne os til at vores MC'er har et procentvis værditab der er sammenligneligt med det vi har på vores biler.

Måske er det også det der har været med til at begrænse mængden af importen af brugte MC'er fra vores nabolande, og de mange fritids- og "baggårdsforhandlere" vi så for nogle år siden.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke