Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Klaes Asaa's blog

Derfor elsker jeg at køre motorcykel

Visiret er lukket, motoren snurrer, vrider gashåndtaget – så er jeg af sted. Accelerationen er enestående, kontakten med omgivelserne, vinden og asfalten – det er livet.

Det er det ultimative, at føle sig et med maskinen. En motorcykel er mere motor end cykel, alle vibrationerne flyder op gennem sædet og ind i kroppen og adrenalinen pumper. Det går i friskt tempo, glidende bevægelser gennem svingene på vejen. Der bremses – hårdt – for det kan sådan en fætter. Af sted igen, med en acceleration igennem de 6 gear. Farten kan tydelig mærkes, man er ikke i tvivl når fartgrænsen er nået.


Der er noget råt og ukompliceret ved sådan et køretøj. Du er alene inde i hjelmen, med ørepropperne stoppet godt ind i øregangen, så du ikke selv bliver døv af den infernalske larm fra maskinen. Hr. og fru Jensen’s kaffekopper dirrer af støjen, når cyklen brøler under accelerationen. Og det er fedt, det er søndag, sommer og solskin.


Det er egentlig ikke fordi det skal larme for at køre, for støjen overdøves ofte, af vindstøjen der suser forbi hjelmen. Det er ikke chaufføren der hører motoren så meget, det er mest alle andre. Lyden når en motorcykel kører i nærheden, er inspirerende og skaber lysten til selv at køre. Det er med til at skabe lysten til at køre for andre, og der jo ingen tvivl om, at der bliver drejet nakker når en motorcykel kører forbi.


Tilfredsstillelsen ved at køre kan forbedres hele tiden, øvelse er nøgleordet. Alle kan sætte sig på en motorcykel og køre lige ud. Udfordringen består i at være god til at køre sving og hård til at bremse.


Hvordan kan man øve sig?

Der er naturligvis flere muligheder, en af dem er at køre meget. Hvis det kun går lige ud, til og fra arbejde af den samme lige vej, i morgen og aften trafikken, er det begrænset hvor meget læring der kommer til. Kørekurser er helt klart svaret, og dem er der mange af. Der er lige fra den lokale køreskole til de store racerbaner, og fælles for dem alle er, at det udvikler dig til at blive en bedre motorcyklist.


Alle tænker det er farligt på to hjul, og ja det er det, endda meget. Sikkerheden er nødvendig, det gælder især det udstyr man bruger, støvler, handsker og hjelmen.


Min anbefaling er helt klar, motorcykel tøj skal have skulder, albue, hofte og knæ beskyttelse – og et must er det at have et solidt ryg skjold på, for falder du af, vil du helst kunne gå derfra!

Støvler og handsker skal være af en god kvalitet, og egnet til motorcykel, derfor er læder et must.

Der findes mange typer hjelme, selv foretrækker jeg en hjelm, hvor jeg kan aktivere en solbrille under kørsel. Det er med til at give bedre udsyn - når solen er skarpest. Ikke mindst, så har jeg altid et klart visir, så udsynet er bedst muligt når det er mørkt.


Når jeg lægger øvelse på kurser, banedage og beklædning sammen har jeg grundpakken til en god oplevelse på min motorcykel.  Det er vigtigt for min oplevelse af køreturen, at sikkerheden er i orden.


Motorcyklen er mindst lige så vigtig – selvfølgelig!

Teknisk skal den være i tip top stand, det vil sige bremser, dæk, styr tøj, affjedring og lygter skal være kontrolleret og i orden. Der er ingen tvivl om, at de fleste motorcykler lever op til den standard. Generelt set, er ejerne dygtige til at pudse og vedligeholde deres cykler.


En motorcykel skal passe, til den person der skal køre den. Så spørger du, hvordan fungerer det? Højde og komfort er nøgleordene. Kan man ikke nå jorden, eller sidder man krumbøjet eller på anden måde dårligt, bliver det ikke en god tur. Vi er alle forskellige, og heldigvis for det. Når man vælger sin model, skal det være med oplevelsen af cyklen i hukommelsen, og helt klart også med den vejledning en forhandler eller kammerat kan byde ind med. Ikke mindst skal den også kunne betales, og der vil altid her opstå et kompromis, det er jo de færreste der er millionærer.


Jeg kører ofte en aftentur, på snoede veje, gennem skove og af til lidt grus, motorvejen er for kedelig, det er jo bare ligeud. Jeg kræver udfordring af min tur, så bliver jeg til gengæld også glad i låget, og får renset godt ud i hverdagens stress.


Jeg kan komme hjem efter en tur og være som født på ny, det er derfor jeg elsker at køre motorcykel.


Hvad er din oplevelse, og hvad får dig til at køre motorcykel???

Om bloggeren
Klaes Asaa
Nystartet Jounalist for Magacin. 51år gl. og motorcyklist igennem mange år. Brænder for motorcykler og udbredelse af sikkerhed. Gi' den gas derude, men tænk jer om.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke