Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Gunnar Skrydstrup's blog

Sådan kan det gå

Datteren, som havde haft mc-kørekort i godt 15 år, havde fået den tossede idé, at hun ville ha' en mc. Det skal siges, at moren går for at være meget normal, og så ligger det jo ligefor, hvor ”barnet” havde sin idé fra.

Det startede i sensommeren 2016, hvor hun snakkede om noget i prisklassen 30-40.000 kr, hvilket lød meget fornuftigt. Det blev dog ikke til noget, inden sæsonen var forbi, og så forstummede snakken om mc for en tid. Men den genopstod igen i det tidlige forår 2017, og så var pris-snakken pludselig kommet ned nå noget med 15-20.000 kr. En bekendts køb af en sportsmaskine til 15.000 kr havde vist ført hendes tanker på afveje.

Det syntes faren var dumt, og det bekymrede ham noget, for så var ikke alene muligheden for noget med ABS røget, men muligheden for at få en pæn mc med et nogenlunde antal kubik og hestekræfter var også væk, hvis prisen skulle være så lav. Da den potentielle køber på nettet havde fundet et par maskiner til henholdsvis 15.000 og 25.000 kr hos en forhandler kun en håndfuld kilometer og 10 minutters kørsel fra deres næsten fælles bopæl, indvilligede faren alligevel i at tage med for at se på dem. 

Begge maskiner bar tydeligt præg af at have kørt i salt, men virkede ellers rimelige til prisen. Faktisk var det forbavsende, hvor meget mc man så ud til at kunne få for 15.000 kr. Men så var der alligevel det med de faderlige bekymringer for ”barnets” sikkerhed, og inderst inde vidste faren godt, at han ikke ville blive glad for at se datteren på en mc uden ABS, da hun ikke rigtig havde kørt mc i adskillige år og derfor var uden rutine på to hjul. Så han begyndte at skimme forretningen for andre muligheder og endte i afdelingen for helt ubrugte modeller. Egentlig kunne han nemlig godt selv bruge en mc og havde lige pludselig fået den lyse idé, at de jo kunne købe en maskine sammen, da ingen af dem havde noget egentlig behov for en mc til daglig kørsel og derfor nok kunne finde ud af at dele.

Blandt de ubrugte faldt han først over en fornuftig Honda, der var sat betydelig ned i pris. Ud fra sine erfaringer med modellen skød han den alligevel til side som for tam og for kedelig, hvis han selv skulle være med i købet, og det skulle han med de priser, som der nu var tale om. Næste mulighed var en ”overgemt” Suzuki 650 V-Strom, der var sat fristende langt ned i forhold til den oprindelige pris. Den lille V-Strom er en model, som faren har haft et godt øje til i mange år – velfungerende og meget alsidig mc for pengene. Så den var en oplagt mulighed for et fælleskøb, men blev alligevel skubbet til side, fordi datteren syntes, at hun havde for svært ved at nå jorden og helt tydelig ikke følte sig godt tilpas på den. Og så – kom det lidt senere frem – syntes hun heller ikke, at rejseenduroer er pæne! 

Lige ved siden af stod der en ligeledes pænt nedsat GSX 650 FA. Trods en flere år gammel fødselsdato også den med ABS, og så med en noget lavere sædehøjde end V-Strom'en. En sidde-prøve viste, at her så ud til at være meget mere kontrol over det med at nå jorden, så der blev lavet en uforbindende reservation på den hvid-blå, og en prøvetur nogle dage ud i fremtiden blev aftalt. Ikke på den fabriksnye, men på en lettere brugt GSX 650 FA, som forhandleren havde til salg, men som faren syntes var lidt for dyr i forhold til den helt nye. Og så – når sandheden skal frem – syntes han også, at den hvid-blå lakering var pænere end den mørke. 

Næste fredag eftermiddag troppede far og datter så igen op hos forhandleren. Det småregnede og var i det hele taget noget koldt og klamt. Ikke rigtig mc-vejr. Men efter at de begge havde prøvet den en 20-25 km med den anden bagefter i Subaru'en, blev de enige om, at GSX'eren ikke var så ringe endda, og at de ville slå sig sammen og købe den hvid-blå – 25 % til datteren, 75 til faren. 

Da den havde været brugt på en udstilling og var monteret med taskeholdere og bagagebærer, blev de og et par sidetasker snakket med til en vist nok for far og datter temmelig fordelagtig pris. Måske fordi forhandleren ikke rigtig gad at skulle til at bøvle med at skrue holdere og bagagebærer af. Egentlig havde der siddet en topboks på også, men faren havde en årtier gammel aversion mod topbokse, så topboksen røg ud i første omgang. Efter nogle dage gik det dog efterhånden op for den gamle, at datteren vist egentlig gerne ville have en topboks med, og da forhandleren på en forespørgsel kom med et tilbud, som ikke var til at afslå, så røg den også med i handlen.

Den 26. april 2017 om eftermiddagen tog faren så en bus op til universitetet og gik resten af vejen op ad bakken til forhandleren. Med sig havde han foruden hjelm og handsker et dankort, der var polstret med 86.000 kr. Den udflugt, der var startet med at se på noget til 15.000 kr, var altså endt med en udgift på 5-6 gange så meget. Sådan kan det gå!

Efter hjemturen nåede GSX'eren kun lige at komme i ly under jorden, inden det begyndte at styrte ned. Og så stod den der urørt i 1½ uge - de fleste husker nok stadig foråret og sommeren '17 – inden solen kom så længe på himlen, at faren tænkte, at nu skulle den ha' sin jomfrutur ad de små veje til Vrads og den lille købmandsbutik over for kirken (sælger is, godter og har kaffe på kande, hvor du selv bestemmer prisen pr. kop).

Så gik der igen en uge, inden mc'en kom på vejen, og sådan fortsatte det sommeren igennem med lange pauser mellem såvel godt vejr som ture. Den længste blev en dagtur i august fra Århus over Fyn til København og retur – lidt over 600 km – og så var den sommer forbi. Da den blev klemt ind i hi ved siden af Den Gamle Grå (BMW 325i cabriolet årg. '87) havde den sølle 1.945 km på tælleren, hvoraf de 26 allerede stod der, da den blev hentet hos forhandleren, og kun de 500 var kørt af den, der startede det hele. 

Det kunne være fristende at begynde at regne på, hvor meget hver kørt km har kostet, når man tager hensyn til vægtafgift, forsikring, benzin (1. service var gratis) og ikke mindst afskrivnings-omkostningerne, men det skal man nok ikke. Man risikerer bare at få en depression, når man konstaterer, at man sandsynligvis kunne have kørt den samme distance i en hyre-limousine, eller i hvert fald taxa, for færre penge. Men nogle af kilometerne ville så selvfølgelig ikke have været så stor en fornøjelse, og nu er der jo en nye sæson at se frem til. 

Om det så i 2018 bliver til flere kilometer på GSX'en, er dog et åbent spørgsmål, for begge ejere har i mellemtiden fået udvidet deres interesse-områder. Den ene i form af en 4-hjulet mere til kørsel uden tag og den anden i form af en ny kæreste. Men måske faren trods alt efter tre års overvejelser kan tage sig sammen til en tur til et bestemt område i de italienske alper, så der kan komme lidt mere end et par tusind kilometer mere på tælleren? Tiden vil vise det.
Om bloggeren
Gunnar Skrydstrup
Gunnar Skrydstrup forhenværende ansvarshavende redaktør og forretningsfører på det populære motorcykelblad MC Touring Club Danmark. Gunnar Skrydstrup er nu pensioneret motor-journalist, og driver hjemmesiden www.motorliv.dk
Kommentarer
helgeersal59
helgeersal59 16/4 2018 kl. 8:46
Relevant- det er fakta.
Hondafreak
Hondafreak 9/6 2018 kl. 23:59
-dejlig artikel Skrydstrup, du som altid skriver medlevende og med indsigt
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke