Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Bjarne Lauridsen's blog

PMS

Symptomer, årsager og mulige forklaringer for venner, koner, kærester, kollegaer og øvrige u(den)forstående individer.

PMS = Parked Motorcycle Syndrom er en tilstand der oftest rammer mænd, men også enkelte kvinder – og mest om vinteren, men også når den kære 2-hjulede opholder sig på værkstedet af den ene eller anden årsag. Jeg tillader mig at generalisere i denne blog :) 

Årsagen er, som navnet antyder, at motorcyklen er parkeret grundet kulde, sne, salt, manglende vinterforsikring eller andet lignende, i stedet for at bevæge sig igennem de skønneste sving, i perfekt balance og i de perfekte linjer, i total harmoni med den fantastiske kører på ryggen af den (som det i hvert fald ser ud i vores tanker). 

Symptomerne på denne tilstand kan være forskellige: Humørsvingninger – kan til dels minde om nogle kvinders humør i forbindelse med ”tilstand” med samme forkortelse. Humøret kan gå fra decideret nedtrykt til et udtryk af drømmeagtig salighed foran PC´en. Når konen så spørger hvad man kigger på – så er det VEJE MED KURVER på hjemmesider med navne som Google maps, kurviger eller Tourstart. På disse sider kan man bruge utrolig lang tid på at ”nørde” den kommende sommers køreture, så ikke et eneste sving bliver overset i planlægningen (har jeg hørt). Utallige videoer fra kendte og ukendte bjergpas og racerbaner kigges på YouTube. Den totale koncentration og det mentale fravær kan også skyldes hjemmesider fra lande som Kina, Spanien, England, Italien, Tyskland, Grækenland med fantastiske LAVE priser på fuldstændigt UUNDVÆRLIGT udstyr til den elskede 2-hjuler. 

Denne tilstand kan nok bedst sammenlignes med, eller forklares, som nogle personer med lige personnummer har det (naturligvis også kun noget jeg har hørt om fra andre) når hjemmesider som Boozt, Matas, Ilva, Guld og Sølv, Idemøbler eller Zalando besøges. Resultatet af denne grad af PMS udmønter sig i utålmodig venten og ankomst af større eller mindre pakker med de uundværlige dele – samt evt. lidt ukvemsord om post og told, hvis delene kommer langvejs fra. 
Derefter lidt brummeri i skuret over unødvendige brugsanvisninger som muligvis, efter flere forgæves montageforsøg, faktisk viser at det kan lade sig gøre at montere ”dimsen” rimelig enkelt, hmm! (Psst – YouTube er også en fantastisk hjælp, hvis man går kold). 

 Andre udslag kan være at nogen (undertegnede hører absolut ikke til denne kategori) skiller motorcyklen i mindste bestanddele, pudser, polerer, skifter skruer til rustfrie udgaver og andre mærkværdigheder. For denne kategori kan man kun håbe på helbredelse med forårets komme…. 

Sværere tilfælde af PMS (den mandlige udgave) kan udmønte sig i opslag på Facebook eller andre medier, hvor motorcyklen startes op for at ALLE lige kan høre, hvordan den nye udstødning lyder, opslag med billeder fra tidligere års alpeture – eller et opslag hvor (barne-)barnet sidder og vrider i gashåndtaget og til (far-)fars store glæde kommer med højlydte motorlyde (jo, vi kan godt høre opmuntringerne i baggrunden på videoerne). 
Svære tilfælde kan også give sig udslag fællesture (i bil) til udstyrsbutikker i det sydlige udland, hvor de gamle løgnehistorier bliver fortalt igen, der bliver spist schnitzel og selvfølgelig lige shoppet handsker, støvler, hjelm, gadgets som udover at være stort set gratis – også PRÆCIS er dem man har ønsket sig OG manglet i flere år (pokkers drenge – jeg kan ikke den dag I skal afsted :( - men jeg mangler desuden heller ikke noget, siger min kone).

Hvis man ser det fra den positive side og det skal man :) – så er den mørke vintertid netop den bedste tid til at planlægge køreture, få bestilt kørekurser og investeret i gadgets og sørge for at krop og sjæl er i TOPFORM til den kommende fantastiske sæson, hvor alt – inklusiv vejret - bliver meget bedre end sidste år og hvor vi for venner, koner, kærester, kollegaer og øvrige u(den)forstående individer, bliver ligeså PMS-fri som vi var sidste sommer. 

 PS: Vintertiden kan bruges til at øve balance, træning og samtidigt have det sjovt – for mit vedkommende foregår det helst på mountainbike sammen med konen og gode venner.
Om bloggeren
Bjarne Lauridsen
Bjarne er mangeårig motorcyklist, med MC kørekort fra en ung alder, men først seriøs motorcyklist fra det fyldte 37 år. Bjarne er flittig til egen dygtiggørelse, og har deltaget i efteruddannelse hos næsten alle danske kursusudbydere. Bjarne underviser nu for både for FDM og en udbyderne af de grundtekniske kurser. Efter nogle tunge BMW touringmaskiner, og derefter en Husqvarna TR650 Strada har Bjarne nu en Yamaha Tracer900 aka "Bambi-killer". Ms. Tracy bliver brugt flittigt, så det bliver til mange tusinde km årlig og altid "forhåbentligt mere næste år"
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke