Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Bjarne Lauridsen's blog

Kørekurser - Hvorfor?

Kørekurser er en investering i sikkerhed og livskvalitet og det er nok derfor at når folk siger ”kør nu forsigtigt” – så svarer jeg, at jeg hellere vil køre ”sjovt og sikkert”

Jeg har haft kørekortet siden jeg var 20 men aldrig brugt det. For ca. 10 år siden (som 38-årig) købte jeg min første motorcykel. Drømmen skulle udleves. Jeg købte ”Den Grå” (BMW K1100LT) sidst på sæsonen. Resten af året og det følgende år kørte jeg en del og det var… ok. Jeg kørte nogle ture og lærte mig selv lidt og kunne da ”holde balancen”. 

Året efter igen blev jeg enig med mig selv om at tage på kursus – 2 dages svingteknisk kursus. Det flyttede mig helt vildt og lige pludselig blev det sjovt at køre motorcykel . Overskuddet blev meget større – så jeg kunne køre samme hastighed som før, eller endda lidt hurtigere, og samtidigt have overskud til at nyde omgivelserne, være turguide for andre og ikke være så nervøs for, om der skulle ligge lidt grus eller andet på vejen. 

Året efter deltog jeg på et manøvrekursus og endnu et svingteknisk kursus, hvilket gjorde, at jeg fik blod på tanden til at køre endnu mere og det blev sjovere og sjovere at køre på de små veje. Som bonus føltes det mere sikkert at køre i trafikken med og uden mine børn bagpå. Jeg begyndte også at undervise, men mere om det en anden gang. Siden dengang har jeg deltaget i (mindst) et kursus om året og det er helt sikkert – man kan ALTID blive bedre. 

Hvilken type kursus skal man vælge??:
Der er 2 typer kurser, hvis man som jeg, ønsker at kaskoforsikringen og almindelig ulykkesforsikring skal dække: svingtekniske - og manøvre kurser. Du skal dog altid huske at kontrollere om din egen forsikring dækker på det enkelte kursus.

Svingtekniske kurser er dem der får den almindelige kørsel på de skønne snoede veje til at glide bedre – altså at give et bedre flow i kørslen.

Manøvretekniske kurser koncentrerer sig om hvordan man skal reagere i kritiske situationer – altså bremse- og undvigemanøvrer.

De såkaldte ”banedage” er uden tvivl ganske sjove, men der er sjældent tale om ordentlig instruktion, forsikringerne gælder ikke og kørslen retter sig ikke mod hverdagskørslen på de offentlige veje.
Mine erfaringer siger at kørekurser gør alle: 
- til bedre motorcyklister med større overskud i trafikken.
- bedre til at forudse farlige situationer i trafikken.
- bedre til at reagere rigtigt på uforudsete situationer.

Det er nemmere at nyde turene når man kan slappe af fordi man ikke kører på grænsen af ens egen formåen. Når man får lov at lave de samme øvelser igen og igen under den rette instruktion, får man den rigtige reaktion ind på rygraden. Det kræver at det foregår på et område, hvor man er sikret mod offentlig trafik, så man kan koncentrere sig om øvelsen.

Vejret: Et lille hint om det danske vejr. En enkelt gang i mellem (host) kan det dryppe/regne/øse ned i Danmark og det kan det også når man skal på køreteknisk kursus, og... 

JA – det er klart sjovere at køre når det er tørvejr, 20gr og solen skinner, men…

Man lærer utroligt meget af at køre i regnvejr. Man lærer at der ikke er så stor forskel på kørsel på våd og tør asfalt (medmindre der er dieselspild på vejen eller bitumenstriber) og man bliver bedre til at køre med bløde og rolige bevægelser.

Prisen: Bemærkninger som ”Nøj, hvor er det dyrt”, ”det er godt nok mange penge” eller lignende hører man meget tit. Tjaa – de fleste bruger rigtig mange penge på deres motorcykler, tøj og udstyr – så forstår jeg bare ikke hvorfor man ønsker at spare de par tusind kroner som et kursus typisk koster når det kan gøre køreturene MEGET sjovere og mere vigtigt måske kan spare dig for et uheld. Hvad er helbred, sygedage og selvrisiko værd for dig?

Kørekurser er intense, underholdende, anstrengende, lærerige og foregår samtidigt i en god stemning – men det er vel ikke så ringe endda.

Min mening: Kørekurser er en investering i sikkerhed og livskvalitet og det er nok derfor at når folk siger ”kør nu forsigtigt” – så svarer jeg, at jeg hellere vil køre ”sjovt og sikkert”.
Om bloggeren
Bjarne Lauridsen
Bjarne er mangeårig motorcyklist, med MC kørekort fra en ung alder, men først seriøs motorcyklist fra det fyldte 37 år. Bjarne er flittig til egen dygtiggørelse, og har deltaget i efteruddannelse hos næsten alle danske kursusudbydere. Bjarne underviser nu for både for FDM og en udbyderne af de grundtekniske kurser. Efter nogle tunge BMW touringmaskiner, og derefter en Husqvarna TR650 Strada har Bjarne nu en Yamaha Tracer900 aka "Bambi-killer". Ms. Tracy bliver brugt flittigt, så det bliver til mange tusinde km årlig og altid "forhåbentligt mere næste år"
Kommentarer
KEA
KEA 9/7 2016 kl. 21:23
En god artikel, det hjælper faktisk at øve sig.
Desværre er mange motorcykel ejere ikke klar over, hvor meget det kan gøre det sjovere at være MC chauffør.
Jeg kan kun anbefale at lære af kurser, om det er FDM kurser, svingteknik eller andet - gør det for din egen skyld!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Søg MC mærke