Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq
Test: Praktiske Skoda Karoq

Test: Praktiske Skoda Karoq

Komfortabel Skoda Karoq er praktisk som en schweizerkniv - på godt og ondt

 
Kampen om den voksende gruppe af crossoverkunder intensiveres. Skoda vil have flere kunder til at vælge det tjekkiske mærke, frem for eksempelvis den storsælgende Nissan Qashqai. Til det formål er Karoq en SUV i forhøjet og forkortet Skoda Octaviastørrelse, og er dermed optionen under den voluminøse Kodiaq. Den visuelle lighed med Kodiaq er dog slående og udover selve størrelsen, vil kun sande bilinteresserede kunne se forskel.


Køreegenskaber
VAG-gruppen har tydeligvis lyttet til krængningsklagerne, som ofte følger den høje SUV-klasse. Affjedringen er hård og gør Karoq'en mere stabil i sving end andre, konkurrerende modeller. Men det er også værd at bemærke, at Karoq'en er hele 1841 mm bred og kun 4382 mm lang, så proportionerne er sammenlignelige med en stor hatchback. Dét i sig selv gør tyngdeloven og centrifugalkraften mere venligt stemt i sving, end ved høje og smalle biler.

Den hårde affjedring gør, at man mærker vejen, men den stærke servostyring gør, at det aldrig bliver en decideret sportslig eller underholdende oplevelse. Nøgleordet er komfort. Men nem og håndterbar er den, både i byen med det gode oversigtsforhold bilens højde giver, og på motorvej og landevej.


Motor
Den firecylindrede 1.5 TSI-benzinmotor leverer 150 hk. Den bedste effekt virker til at være i midten af omdrejningsregisteret, men automatgearet virker programmeret med økonomikørsel for øje og skifter tidligt, medmindre man virkelig træder til. For motoren kan sagtens flytte bilen og, hvis man insisterer tilstrækkeligt, sørge for hurtigt afviklede overhalinger ved motorvejshastigheder. Heldigvis giver den syvtrins DSG automatgearkasse mulighed for selv at skifte via rattet, men selve gearskiftet er lidt forsinket, så nogen sportslig følelse får man ikke.

Ved igangsætning fra stilstand kan gasgivningen drille ved at give kraftige ryk, efter man forsøgsvis har trykket speederen længere og længere ned for at køre frem eller tilbage. Her er automatgearet lidt unøjagtigt, og kan i uheldigste fald få en nybegynder udi Karoq til at opnå uønsket nærkontakt med en nærtstående parkeret bil. Så ved køb af Karoq med automatgear, skal husets teenager med friskt kørekort varskos. 

Brændstofforbruget er i den pænere ende for en 150 hk motor i en høj bil, og landevejskørsel kan ofte afvikles med omkring 20 km/l. Når medvinden og bakkeforholdene tillader det, skifter motoren til cylinderfrakobling. Det vil sige at trække på kun to af de fire cylindre, med medfølgende optimeret brændstofforbrug. Men det sker sjældent, selvom bilen kun skal trække sig selv og én fører, så de lovede grønne træer vokser ikke ind i himlen. Det opgivne forbrug på 17,9 km/l virker dog opnåeligt, hvis man ikke har en alt for aggressiv speederfod.


Komfort
Skoda har en tydelig prioritet på komfort med bløde sæder og kraftig sidestøtte, som trods den hårde affjedring giver en behagelig kørsel. Bagsæderne har også rimelig benplads til voksne passagerer og bilens højde gør, at man også kan sidde oprejst uden at få trykket hovedet. Hvis man er op til 1.90m. vel at mærke; herefter kan det begynde at drille.
Der er mulighed for at variere bagsædernes position, alt efter ønske om bagsædepassagerers benplads kontra plads i bagagerum, samt at slå de tre bagsæder op eller ned individuelt.


Et sted hvor Karoq'en for alvor udmærker sig, er ved den lydsvage kabine. Sjældent har vi kørt i en bil i den højere genre med et så lavt støjniveau. På længere ture nyder man at kunne føre en samtale ved almindelig stemmeføring og ikke skulle skrue radioen op til tinnitusfremkaldende højder.


Kabine og praktiske løsninger
På Skoda'sk vis er en del materiale i kabinen fremstillet i hård plast – og materiale der ligner hård plast, men er behagelig blødt. For en Qashqai-konkurrent som koster ca. 100.000 kr mere end den billigste Qashqai, kan det undre med med den konsekvente brug af et design der er, eller ligner, en billig løsning. Man får tanken, at det er et politisk valg, som for at understrege at Skodakunder ikke er til fals for imiteret læder og nubret skumgummi – og hellere investerer i kvalitet, holdbarhed og praktiske løsninger. Om det er tilfældet kan vi kun gisne om, men plastichåndtaget i døren knirker billigt når man tager ordentlig fat i det – og det er altså ikke helt godt nok for en bil, hvis pris starter ved 350.000 kr.

Skoda har heldigvis flottet sig med informationsskærmen, som har god opløsning og farvevariation – så den ikke vil se helt uddateret ud om få år, modsat de skærme flere konkurrenter sætter i. Systemet reagerer dejlig hurtigt, men heldigvis betjenes klimaanlægget via dedikerede knapper under skærmen – så man ikke behøver tage blikket væk fra kørslen. Godt og funktionelt designet.

Hvis der er noget som klæber til Skoda, er det (forventningen om) praktiske egenskaber. Således også med Karoq, som naturligvis har masser af aflæggeplads ligesom storebror Kodiaq. Men derudover er mindre rum i dørene også udstyret med elastikker og stropper, så ting kan spændes ordentlig fast. I det 521 L store bagagerum findes et mylder af snore, lamper og net, men også kroge i siden, til at hænge indkøbsposer på. Små sammensatte plasticstykker med velcro i bunden kan bruges til at lave sine egne, små rum, aflukker og opdelinger nederst i bagagerummet. Nem og simpel løsning til at undgå et syndigt rod af købmandsvarer som flyder rundt, og det kan undre, at man ikke ser det i flere andre biler.


Alternativer
Konkurrenter er der masser af. Den mest oplagte, og i bund og grund samme bil, er Seat Ateca med en startpris på 253.880 kr. Peugeot 3008, Kia Sportage, Nissan Qashqai og den større Opel Grandland X kan konkurrere på pris. Fans af langtidsholdbare og sikre biler med en vis underholdningsværdi vil sikkert også have Subaru XV med i overvejelserne.


Konklusion
Karoq'en er et kvalificeret indspark i den boomende crossoverklasse. Den excellerer udi komfort, lydsvaghed og praktikalitet. Den er for så vidt velkørende, men fans af sportslig eller udfordrende kørsel bør kigge andetsteds - det er mere fornuft end køreglæde, som er prioriteret. Og måske netop derfor virker interiøret lidt billigt, til trods for, at Karoq'ens pris ikke er i den billige ende.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke