Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen
Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen

Test: Ford Focus sætter ny standard i Golfklassen

Når man fokuserer på én ting, udelades andre. Men Fords nye Focus rammer plet på stort set alle områder. Sjældent har vi fundet så lidt at kritisere

 
Det kunne sagtens ligne en vinderformel til Årets Bil 2019 for den nye Ford Focus: rimelig pris, gode køreegenskaber, behagelig kabine og god rummelighed. Den nye Focus har været længe ventet. Faktisk så længe, at visse dele af motorpressen havde beskrevet den som død og borte, i og med at Fiestaen er vokset og at markedet flytter sig mere og mere mod de højere crossovers. Men det er værd at huske, at der stadig sælges mange biler i den såkaldte Golfklasse – dvs. biler der er på størrelse med en VW Golf. Eksempelvis er Golf den tredje mest solgte bil i Danmark, blot i september 2018. Focus er allerede et etableret navn i den klasse, så mon ikke Focus står overfor et par gode sæsoner mere? 

MagaCin luskede sig til at låne en Focus til test, efter de indledende runder af Årets Bil 2019, hvor den ikke uventet kom med i finalen. Her kommer den op mod den også velkørende Kia Ceed, som også er blevet opdateret ud fra lignende prioriteringer: at det ikke skal være så frygtelig kedsommeligt at køre i en ellers fornuftig bil. Den slags kan vi godt lide her på redaktionen, og i al fortrolighed havde vi også stemt på dem begge.


Køreegenskaber
Ford har en forhistorie for gode undervogne, som de heldigvis stadig honorerer. Køreegenskaberne er over gennemsnittet for klassen. Væsentligt over, faktisk. Bilen er hele 1825 mm bred og det i sig selv giver god geometri i forhold til sving. Og på de mindre sogneveje med skarpe sving og bakker får den ellers fornuftige familiebil sin fører til at smile. Affjedringen er hård, men ikke unødig hård, så man som en anden prinsesse mærker alle ærter på vejen. Men Ford kan et og andet med undervogne, og på Focus sætter det bilen i liga med velkørende biler som Mazda 3 og Honda Civic.
På landevej og motorvej kører bilen retningstabilt og lader sig ikke synderligt mærke af sidevinden. I byen er bilen dejlig nem at styre og venderadiusen acceptabel.


Motor og transmission
Ford Focus fås med flere forskellige motorvarianter, med manuelt - eller automatgear. 1.0 EcoBoost fås med 100 eller 125 hk, mens 1.5 EcoBoost giver 150 eller 182 hk. Hvis det skal være diesel, fås 1.5 TDCI med 105 hk (ECOnetic) eller 120 hk.

Testbilen var udstyret med den trecylindrede 125 hk EcoBoost motor, som vi tidligere har testet i Fiestaen. En glimrende motor, som vil være rigeligt til de fleste. En af den slags motorer, hvor man kan undre sig over, hvor meget effekt der rent faktisk kan trækkes ud af 999 cc. Ønsker man decideret sportslig kørsel, eller kører meget motorvej, kan det betale sig at gå en størrelse op, for bedre acceleration ved højfart. Og bilens køreegenskaber kan sagtens bære en kraftig motor.
Omvendt vil personer uden ambitioner om at være blandt de hurtigste i lyskrydset, sagtens nøjes med 100 hk versionen.

Bilen var opgivet til et forbrug på 21,3 km/l, hvilket kan opnås på lige landeveje, men ikke så mange andre steder ellers. Omvendt formåede den også et forbrug ved 130 km/t på omkring 14 km/l med tre personer, hvilket er acceptabelt for bilstørrelsen.


Komfort
Komforten er god og gennemsnitlig. Armlæn på dør og i midten virker ikke til at have samme højde, men problemet er absolut til at overskue. Hvis man er opsat på at finde håret i suppen, er det mere selve siddefladen på sædet, der lidt virker som var der et indsyet skærebræt. Det føles lidt mærkeligt hårdt under popo'en, men ellers er sædet behageligt med sidestøtte. Resten af sædets hårdhed virker som et godt kompromis mellem komfort og mere sportligt orienterede sæder. Testbilen var den sportsorienterede ST-line, så andre udstyrsvarianter kan have andre typer sæder.

Bagsæderne har også proportioner tilpasset at passagerer op til 1.90 m. kan sidde der uden at få klemt hverken ben mod forsæde eller hoved mod loft. Forsædet er smart designet med et indhak til de langbenedes knæ, men også med en tynd plade til at beskytte den foransiddende mod utålmodige børns spark, mod det lidet pladsoptagende ryglæn. Ford har formået at få udnyttet pladsen godt.

Lydniveauet er lavere end gennemsnittet af konkurrerende bilmodeller og man hører stort set kun motoren under acceleration eller lignende belastning.


Kabine og informationsdisplay
Materialer i kabinen virker til at være af god kvalitet og instrumentbrættet har kun minimalt af den udskældte, hårde plast. Knapperne sidder logisk placeret, så bilen er nem at betjene. Et lille kuriosum er, hvor diskret placeret knappen til skift af køreprogram er. I testbilen kan vælges mellem Normal, Sport og et program til sne og slud. Der skiftes på en undselig lille sort knap, hvor den slags funktioner i de fleste andre bilmodeller indtager en mere dominerende plads – for køreprogrammer er trods alt mere blingbling end sædevarme. 

Jeg har nævnt det i de fleste Fords som vi har testet, men jeg er fan af Fords meget simple måde at producere systemdesign på informationskærmen. Ingen unødig liret grafik, kun simple, store knapper man kan trykke på, uden at skulle fintune finmotorikken. Det er basalt og lækkert, og nemt at ramme med rystende fingre under kørsel – for det er i praksis hvordan disse informationsskærme bliver anvendt.


Konkurrenter
Golfklassen storsælger i det meste af Europa, og derfor er udvalget af konkurrenter tilsvarende stort. Men en meget oplagt konkurrent vil være den nyligt opdaterede Kia Ceed, som også har fokus på køreglæde. VW Golf, som klassen er opkaldt efter er også en oplagt konkurrent, som dog ligger i en knap så skarpt kørende, men højere prisklasse.
Hvis køreegenskaber og bagageplads har høj prioritet, er det svært at komme udenom den velkørende Honda Civic. Mazda 3 og Opel Astra byder også på gode køreegenskaber.


Konklusion
Den opdaterede Ford Focus klarer noget så sjældent, som at klare det godt på stort set alle områder. Vi har ikke kunnet konstatere væsentlige brokpunkter i de få dage vi havde bilen til test.
Prisen virker rimelig, køreegenskaber og motor er gode (uden at det går for meget ud over forbruget), komforten god og bagsædepladsen rigelig. Det er en meget konkurrencedygtig pakke Ford har bragt på markedet med den nye Focus.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke