Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo
Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo

Prøvet: Brintbilen Hyundai Nexo

Højteknologisk, miljøvenlig og komfortabel Hyundai Nexo brintbil prøvekørt

 

Brintdrevne biler har det heldige udgangspunkt, at deres udledning er vand. Og det er jo så grønt som det kan blive. Fremstillingen af brint skal så i sagens natur gerne være fra vedvarende energi, men det er en helt anden historie.
I hvert fald er brintbiler et alternativ til elbilerne, som de seneste år er stormet frem. MagaCin har taget en tur i Hyundais Nexo, som er det nyeste indspark i rækken af brintbiler. Og hvis Nexo lyder bekendt, er det såmænd fordi den er opkaldt efter Bornholmske Neksø. Så mon ikke vi ser et par Nexo'er til næste års Folkemøde?

Med en brintbil slipper man for elbilens opladningstid - en Nexo tankes på ca. fem minutter. Modsat biler med forbrændingsmotorer taler man ikke om liter i tanken - man taler om kilo brint. Og Nexo har med sine tre tanke en lasteevne på ca. fem kilo og et forbrug på omkring 0,95 kg brint pr. 100 km. Rækkevidden er angivet til sataniske 666 km.
Grunden til at der er tre brinttanke er ren og skær pladshensyn, da brinttanke af sikkerhedshensyn er af en noget anden kaliber end benzintanke. Samtidig har der været et ønske om lavt placeret vægt og bagageplads, og så var tre tanke det mest hensigtsmæssige.
Brinten driver en brændselscelle, som producerer strøm til elmotoren. Derfor er selve kørslen også stille som i en elbil. Står man udenfor hører man den elektriske kompressor, som skaber et lufttryk til brændselscellen, men det er stadig meget lydmæssig afdæmpet.

En smart detalje er kameraerne under sidespejlene, hvis feed vises på infoskærmen når man blinker til én af siderne. På den måde får man en god oversigt over de blinde vinkler og kan nemt se fodgængere og cyklister. Det er godt tænkt.


Kabine og design
Materialevalg og design gør det tydeligt at Nexo er en bil i premiumsegmentet. Samlekvaliteten er fin og kabinen er domineret af den store skærm. Siddekomforten i førersædet er god og den store midterkonsol, som går over i armlæn, er et behageligt valg, som det kan undre man ikke ser oftere. 

Dørhåndtagene kommer automatisk ud og bagrudeviskeren er gemt godt væk under bagrudespoileren. På nøglebrikken er der frem- og tilbage-pile, som kan bruges til at bakke eller køre bilen ind eller ud af en smal parkeringsbås eller garage. Vel at mærke uden der sidder nogen i bilen.


Priser og udstyrsvarianter 
Brintteknologi er ikke så udbredt, så den højteknologiske Nexo er af samme grund dyr. Priserne starter ved 599.995 kr for basisversionen Trend med en motoreffekt, som svarer til 163 hk og et moment på hele 395 Nm. Retfærdigvis skal det også siges, at Nexo er en større bil end den fremstår på billederne og udstyrsniveauet er højt. For 30.000 kr ekstra fås bilen i Premium udstyrsniveauet, hvor man ydermere får eksempelvis 19' alufælge, varme i bagsæder, blindvinkelvisning i instrumentering (funktion beskrevet ovenfor), ventilation i forsæder, Krell lydsystem, tagræling og soltag. 


MagaCin vil ved senere lejlighed lave en grundig forbrugstest af Hyundai Nexo.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke