Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3
Mini test: Tesla Model 3

Mini test: Tesla Model 3

Interessant design, men også mange praktiske løsninger i Teslas Model 3

 

Det var faktisk lidt et tilfælde vi fandt frem til de virtuelle pruttepuder. Men de er der og aktiveringen deraf er godt gemt i softwaren. Ved hjælp af bilens højtalere bestemmer man hvor prutten skal komme fra – og via en dropdownmenu bestemmer man hvilken type prut det skal være. Og det er netop en af grundene til at jeg elsker Tesla – for hvilken anden bilproducent ville have selvironi nok til at turde lægge den slags barnagtigheder ind i softwaren? Forstil dig at skulle foreslå at bruge ressourcer på den slags for en topchef i Mercedes? Aldrig i livet. Den store skærm i kabinen kan i øvrigt også afspille pejsevideoer, hvis man nu skulle have en brug for romantisk parkeringspause. En dejlig humoristisk tilgang til bilindustri.

Model 3 skulle være Teslaen, som mere almindelige mennesker med en almindelig indkomst skulle kunne købe. Om en startpris på 369.000 kr er for almindelige mennesker, fører uvægerlig til diskussionen om, hvad en almindelig indkomst egentlig er. Det lader vi statistikerne om, men kan i hvert fald konstatere, at det er en mere brugervenlig pris end vi er vant til fra Tesla. Det er selvsagt også en mindre bil, rent fysisk.


Køreegenskaber og motorer
Noget af det første man bemærker, er de gode oversigtsforhold gennem forruden. I sagens natur kan man lave kølerhjelmen mindre og mere skrånende nedad fortil, når der ikke skal ligge en motor deri. Og derved, samt ved fraværet af et stort instrumentbræt foran, er der masser af rudeplads.

I byen er oversigtsforholdene naturligvis en fordel, men man kan også snyde og se bilens egne registreringer af køretøjer i dens nærhed på skærmen. Det er et imponerende system, som også registrerer eksempelvis cyklister.

Modsat den gængse opfattelse er Tesla'er ikke selvkørende, men har hvad der kan betegnes som en udvidet adaptiv fartpilot og vejbaneassistent. Chaufføren skal have hånden ved rattet, men køkørsel kan bilen stort set selv varetage. Og det fortsætter stort set også ved motorvejsfart, hvor bilen ligger stabilt på vejen.

Legebørn kan i længden få et problem med at lade bilens fartpilot styre hastigheden, og jeg selv er ingen undtagelse. Så fartpilot og lignende automatik var for kedeligt, så vi gik tilbage til manuel styring. På mindre og mere krogede veje mærker man, at Tesla er kommet længere med at give deres biler svingdynamik, uden det dog er på linje med særlig deres tyske konkurrenter. Går man virkelig til stålet, mærkes affjedringens grænser, men det er også værd at huske, at elbiler slæber rundt på en tung batteripakke. I den forbindelse kunne det være interessant at prøve Model 3 i Performance udgaven, som skulle have en strammere undervogn.

Testbilen var i udstyrsniveauet ”Long Range” med en opgivet rækkevidde på 560 km, efter WLTP-standarden. Tesla vil ikke rigtig ud med den konkrete størrelse på batteriet, men internettets rygter melder et sted i nærheden af 75 kWh. Accelerationen er på 4,6 sekunder fra 0-100 km/t og effekten følger godt med ved landevejs- og motorvejshastighed. Visse elbiler bliver slappe som en gammel benzinbil med for få kubik ved motorvejsfart, men det er heldigvis ikke tilfældet her. Der kan gives baghjul til langt de fleste; også på autobahnen. Testbilen har firehjulstræk med to motorer; en til forakslen og en til bagakslen.


Informationssystem
Noget som virkelig adskiller Tesla fra andre mærker, er den konsekvente brug af store informationsskærme. Og i Model 3 er der én stor, centralt placeret skærm i kabinen, som bruges til alt. Knapper til regulering af temperatur og blæsere er der ingen af – du må swipe og regulere på skærmen. Bortset fra to drejeknapper på rattet, som eksempelvis  kan bruges til ændring af lydstyrke – alt efter hvilken menu man er i. Det giver en simpel og minimalistisk kabine, men i og med at alle funktioner er flyttet til skærmen, også en stor opmærksomhed om netop denne i skærm. I praksis skal man se på den for at aflæse hastighed og smart som det ser ud, er det stadig et blik væk fra trafikken. Heldigvis kan de fleste funktioner ifølge Tesla styres med stemmekommandoer (indtil videre kun på engelsk).

Brugerinterfacet er lækkert og simpelt at anvende – når man tager i betragtning hvor mange funktioner det rent faktisk er, som man kan regulere via skærmmenuer. Og igen et sted hvor det er tydeligt at Teslas Elon Musk kommer fra softwareverdenen og derfor ikke betragter design af brugerinterfaces så stedmoderligt som eksempelvis skrækeksemplerne Fiat, Alfa Romeo og Suzuki.

Indtil videre understøtter systemet ikke Apple Carplay og Android Auto, men omvendt kan man argumentere for, hvorfor skulle den egentlig også det? Teslas eget system kan alligevel meget mere. Og med bilens egen opkobling til internettet kan man streame musik gennem det ”indbyggede” Spotify.


Komfort og kabine
Pladsen på forsædet er god, men ikke overvældende. Et par brede døre tager en del af bilens bredde på 1850 mm, ligesom den brede med midterkonsol, som i øvrigt er så fyldt med rum og aflæggeplads, at det må gøre Skoda misundelig. Men pladsen føles langt fra trang; også med det meget minimalistiske design, som får kabinen til at virke større end den egentlig er.

Sæderne ser semisportslige ud, men er egentlig meget gennemsnitlige. Jeg bliver aldrig helt vild med hvidt interiør i dets insisterende måde at fremvise renhed på. Men det hvide materiale er også glat, så når man tager sving, som bilen opfordrer til, glider man lidt rundt.
Forsædet er elektrisk justerbart og selvom man sidder så langt nede som sædet tillader, er der stadig en overraskende god oversigt, som følge af den store forrude.
Bagsædepladsen er problematisk for voksne. Der er ikke meget plads for knæene. Børn vil ikke have nogen problemer og har i øvrigt også gode muligheder for at se ud af vinduerne, da de ikke skråner opad, som moden ellers foreskriver.

Bagagerummet er stort og rummeligt med 425 L, men brugen problematiseres en smule af en ret lille åbning til bagagerummet. Det vil næsten være nemmere at klappe bagsæderne ned og lægge varer ind den vej. Det ser ud til at Tesla i hvert fald i denne henseende har valgt form over funktion. Som andre elbiler har Model 3 også et bagagerum under "kølerhjelmen", men i Model 3's tilfælde også med praktiske kroge til indkøbsposer. Det er smart tænkt.



Konklusion
Svingegenskaberne er blevet bedre i forhold til model S og gør Model 3 til en mere underholdende bil at føre, når man beskuer fun-factor som andet og mere end selve accelerationen.
Men også design og teknik gør, at Tesla adskiller sig væsentlig fra andre bilmærker. Også udover at være en elbil. Det er ret befriende at prøve - men ikke kun på en sjov måde: det er også en bil, som er brugbar i hverdagen. Startprisen på 369.000 kr er i den henseende ganske rimelig.

Nåh ja, og hvor man finder så pruttepudefunktionen? Du må selv ind i en Model 3 og eksperimentere.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke